اونس طلا2211.48
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

بازی خطرناک ترامپ با قیمت نفت

کاهش عرضه جهانی نفت در حال حاضر ۴ میلیون بشکه در روز است که بیشترین حد طی چندین دهه گذشته است. هر یک میلیون بشکه در روز نوسان در عرضه، باعث ۱۷ دلار در هر بشکه تغییر قیمت نفت می شود.

جنگ تجاری آمریکا ممکن است در ابتدای هفته قیمت نفت را پایین آورده باشد ولی تصمیم آمریکا برای فرستادن کشتی های جنگی به خاورمیانه نشانه ای بد از افزایش تنش ها در خاورمیانه است. بازار نفت روز دوشنبه نوسان داشت چون تاجران سعی می کردند بین این دو عامل بی ثباتی تعادل ایجاد کنند.
جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت آمریکا کشتی های جنگی به خاورمیانه فرستاده تا پیامی به ایران بدهد وآن پیام این است که هرگونه حمله به منافع آمریکا به سختی پاسخ داده خواهد شد.
این اتفاق درست یک هفته پس از لغو معافیت های تحریم های ایران افتاد. هدف آمریکا صفر کردن صادرات نفت ایران است. ترامپ همچنین برای فشار بر ایران به تحریم های غیر نفتی هم می اندیشد.
افزایش قیمت نفت در سال جاری به خاطر نوسانات عرضه بوده است. اوپک روزانه 2.2 میلیون بشکه نفت را از بازار خارج کرده است که دلیل آن قطع ناخواسته تولید ایران و ونزوئلا است. بانک سرمایه گذاری مریل لینچ آمریکا اعلام کرد: « صادرات نفت خام ایران از حدود 2.5 میلیون بشکه در روز به 600 هزار بشکه درماه دسامبر رسید.با لغو معافیت ها در ماه می و فشار بیشتر بر ایران، تخمین می زنیم صادرات این کشور به کمتر از 500 هزار بشکه در روز در نیمه دوم 2019 برسد و در صورت تسلیم خریداران نفت این کشور در برابر تحریم ها ، شاید به صفر هم برسد.
به گفته این بانک ، کاهش عرضه جهانی نفت در حال حاضر 4 میلیون بشکه در روز است که بیشترین حد طی چندین دهه گذشته است. هر یک میلیون بشکه در روز نوسان در عرضه، باعث 17 دلار در هر بشکه تغییر قیمت نفت می شود.
مریل لینچ اعلام کرد قیمت های نقطه ای دلار در هر بشکه از دسامبر افزایش یافته است ولی قیمت سه سالانه نفت تنها 6 دلار بالا رفته است. این شرایط کار را برای حفاران شیل آمریکا سخت می کند .به عبارت دیگر پاسخ شیل بسیار متعادل تر از حد انتظار خواهد بود.
این شرایط نشان می دهد اوپک و متحدانش کار خود را به خوبی انجام داده اند و دیگر ترسی از افزایش بیشتر تولید شیل وجود ندارد. به علاوه ، چون عربستان نیاز به قیمت بالاتر نفت برای متعادل کردن بودجه خود دارد، ریاض در افزایش مجدد تولید محتاط ترخواهد بود. این بانک آمریکایی کف قیمت نفت برنت را حدود 70 دلار در هر بشکه اعلام کرد.
تحریم های آمریکا علیه ایران باعث بالا رفتن قیمت نفت می شود و نزدیک شدن کشتی های جنگی به ایران نگران کننده است. دولت ترامپ می خواهد در حین بالا گرفتن درگیری با ایران ،قیمت نفت را پایین نگه دارد. قیمت بالای نفت یک تهدید سیاسی داخلی است.
نوسان قیمت نفت در طی روز، پایین بودن قیمت در میانه روز و بالا رفتن آن در بعد از ظهر نشان می دهد ترامپ احتمالاً راه حلی برای این مخمصه پیدا کرده است. او جنگ تجاری با چین را شدیدتر می کند و در همین حین درگیری با ایران را بالا می برد. معمولاً ترس از جنگ در خاورمیانه قیمت ها را بالا می برد ولی این نگرانی ها با گرفتار شدن اقتصاد جهان در جنگ تجاری ترامپ جبران می شود.
انتهای پیام/

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد