اونس طلا2309.37
مظنه15,406,000
18 گرم3,556,400
ارزش سکه34,709,718
قدیم (بهار)39,500,000
جدید (امامی)42,400,000
نیم25,000,000
ربع15,100,000

با قرارگرفتن سپاه در لیست گروههای تروریستی چه اتفاقی خواهد افتاد؟/ از تحریم شرکت‌های اروپایی تا چالش امریکا در عراق

آمریکا مانع ورود هر شهروندی می‌شود که از طریق برندش با سپاه پاسداران همکاری کرده یا فعالیت تجاری داشته است.

به گزارش خبر فوری، روز قبل ایالات متحده آمریکا سپاه پاسداران را در لیست سازمان های تروریستی قرار داد.
از چند روز قبل برخی رسانه ها از جدی شدن تصمیم دولت ایالات متحده مبنی بر معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان گروه تروریستی خبر داده بودند اما این اتفاق به صورت رسمی در روز دوشنبه به وقوع پیوست.
در این میان پرسش بسیاری این است که اکنون چه اتفاقی رخ خواهد داد و عواقب قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروههای تروریستی آمریکا چیست؟
الجزیره قطر در گزارشی به این موضوع پرداخت. از نظر نویسنده گزارش این سایت عربی، به طور کلی این اتفاق، دو نتیجه محتمل و موثر خواهد داشت. یکی از این نتایج در حوزه اقتصاد و دیگری مرتبط به روابط بین الملل خواهد بود.
شرکتهای اروپایی و آسیایی در خطر؛ آیا شرایط اقتصادی سخت تر می شود؟
به نقل از الجزیره، اگر نام گروهی در لیست سیاه تروریستی آمریکا قرار بگیرد، تمام شرکتها و کمپانی های دنیا از شراکت و خرید و فروش با آن گروه یا اعضایش ممنوع می شوند.
در حقیقت، آمریکا مانع ورود هر شهروندی می شود که از طریق برندش با سپاه پاسداران همکاری کرده یا فعالیت تجاری داشته است. این امر مرتبط به همه نهادهای حقوقی یا افراد حقیقی است و ربطی به ملیت آن شرکت هم ندارد. هر شرکتی (حتی کمپانی های آسیایی و اروپایی) که با سپاه فعالیت و رابطه تجاری داشته باشند، توسط آمریکا تحریم می شوند.
این طرح احتمالا ترس شرکتهای اروپایی و آسیایی را که تا کنون با سپاه همکاری داشته اند(به خصوص تحت طرحهای حمایتی جدید اتحادیه اروپا) افزایش خواهد داد و ممکن است مانع ادامه فعالیت تجاری شرکتهای بیشتری با ایران شود. با این حال، احتمال اینکه آمریکا با بسیاری از شرکتهای اروپایی بر سر تجارت با ایران دچار چالش شود هم زیاد است.
آمریکا و چالش دولتهای خاورمیانه
الجزیره همچنین معتقد است ورود نام سپاه در لیست گروههای تروریستی، روابط دیپلماتیک آمریکا با برخی کشورهای مهم خاورمیانه از جمله عراق و لبنان را هم به هم می ریزد چرا که مقامات این کشورها با ایران و سپاه ارتباط وثیق دارند و نیروهای سپاه به صورتهای مختلفی به این کشورها کمک کرده اند.
این امر در مورد عراق جدی تر است چرا که سپاه پاسداران نقشی جدی را در مبارزه عراق علیه داعش ایفا کرد و همچنین این سازمان در جهات مختلفی به دولت عراق کمک کرده است. مشخص است که قطع همکاری عراق و لبنان با ایران و سپاه ممکن نیست و به همین دلیل، احتمالا آمریکا وارد چالش جدیدی با دولتهای منطقه خاورمیانه شود.
نباید فراموش کرد که پنتاگون تهدیدات بسیاری را علیه مقامات سیاسی خارجی که با سپاه ملاقات داشته و قرارداد بسته اند، کرده است. بنابراین، احتمال اینکه برخی کشورهای منطقه و آمریکا دچار اختلاف نظر شوند زیاد است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد