اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تاریخچه پیدایش ارزهای دیجیتال: چه چیزی ارزهای دیجیتال و بلاکچین را به وجود آورده است / چرا بیت کوین محبوب شد ؟

ارزهای دیجیتال امروز همه جا هستند. بر اساس یک تحقیق و مطالعه، 5 درصد شهروندان آمریکایی برخی از ارزهای دیجیتال را در اختیار دارند، این برای یک محصول مالی که تنها ده سال از پیدایش آن می گذرد، مساله بدی نیست. بیت کوین مشهورترین ارز دیجیتال است که در سال 2017 با افزایش چشمگیر قیمت روبرو شد از 3 هزار دلار در سپتامبر به حدود 19 هزار دلار در دسامبر، این مساله به تیتر مهم اخبار تبدیل شد.

بیت کوین در سال 2008 میلادی توسط ساتوشی ناکاموتو اختراع شد. او از سیستم مالی متعارف ناراضی بود و قصد داشت تا یک ویرایش و نسخه ای از پول نقد را ایجاد کند که هیچ گونه وابستگی به یک اپراتور مرکزی نداشته باشد و از هرگونه کنترل مستقیمی توسط بانک مرکزی یا دولت رها باشد. امروز هر کسی خواستار خرید ارزهای دیجیتال است می تواند انواع مختلف آن از جمله بیت کوین، ایتر، مورنو، دش، لایت کوین و هزاران نوع دیگر را خریداری کند. قیمت بیت کوین در سال 2010 میلادی حدود 6 سنت آمریکا بود. حتی با اینکه قیمت بیت کوین اکنون به 6470 دلار رسیده باز هم سود زیادی را عاید سرمایه گذارانی که در همان ابتدا آن را خریداری کرده اند، خواهد نمود، هر چند قیمت بیت کوین نسبت به رکورد دسامبر گذشته کاهش محسوسی داشته است.

بسیاری از استارتاپ ها امیدوارند تا از مزایا و منافع بلاکچین بهره مند شوند، فناوری که موجب تثبیت و تحکیم جایگاه ارزهای دیجیتال شده است. بلاکچین در اصل یک پایگاه داده و اطلاعات است که در بین تعداد زیادی از کاربران توزیع شده است تا بدون نظارت مستقیم یک قدرت مرکزی به فعالیت خود ادامه دهد و مبنای اصلی ساز و کار آن این است که کاربران به یکدیگر اعتماد کنند. این کیفیت ها موجب شده است تا ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین کاربردهای زیادی برای کسب و کارهای جدید و موجود در سطح جهان داشته باشد.


به عنوان مثال از فناوری بلاکچین می توان برای بهینه سازی چرخه های عرضه استفاده کرد. تولید کننده یک کالا در یک کشور، مشتری آن در یک کشور دیگر و مقام های گمرکی در هر دو کشور، ارسال و دریافت کالا ، همه و همه از یک پایگاه اطلاعاتی مشابه استفاده می کنند تا کالای تولید شده را رهگیری کنند. ایده دیگر امیدوارکننده و جالب این می تواند باشد که این فناوری سابقه غیرقابل انحراف و فسادی از مبادلات و معاملات را ارائه می دهد.

بر اساس اعلام "کرانچ بیس" شرکت فعال در زمینه مشاوره صنعتی، در 5 ماه نخست امسال بیش از 1.3 میلیارد دلار در استارتاپ های فعال در زمینه بلاکچین سرمایه گذاری شده است. شرکت های بزرگ فناوری جهان مثل آی بی ام، اوراکل و آمازون این شانس را به کاربران خود می دهد تا فناوری بلاکچین را تجربه کنند.

ولی علی رغم گذشت یک دهه از تحول و پیشرفت ، بیت کوین در دستیابی به هدف اولیه اش ناکام بوده است: یعنی تبدیل شدن به یک ارز قابل استفاده. امنیت پایین است. بر اساس یک برآورد حدود 14 درصد عرضه های بزرگ ارزهای دیجیتال مورد نفوذ قرار گرفته است. ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین موجب شده است تا بسیار کند باشد. هیچ گونه حمایت و حفاظتی از مصرف کننده وجود ندارد و قیمت آن به شدت نوسان دارد و بنابر این بسیاری از مردم حاضر نیستند از آن به عنوان ابزار پرداخت برای خرید کالا و خدمات استفاده کنند.
مقام های آمریکایی در حال تحقیق درباره اتهامات مربوط به دستکاری در قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال هستند. به اعتقاد برخی فعالان بین المللی، ارزهای دیجیتال از سوی برخی سرمایه گذاران به عنوان ابزاری برای توسعه شرکت های هرمی استفاده شده است. شبکه های اجتماعی هر گونه تبلیغات مربوط به ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرده اند آن هم از ترس کلاهبرداری های مالی.

دلایل محبوبت بیت کوین که اکثر تحلیل گران بازار به آن اعتقاد داند این است که بیت کوین مهم ترین پدیده ی اقتصادی عصر حاضر است و کسب و کار را به معنای واقعی کلمه دگرگون ساخته و برای این مساله دلایل مختلفی بیان می شود،

  • دلیل اول و مهم ترین عنصر موفقیت بیت کوین این بود که هوشمندانه از قابلیت بلاک چین استفاده کرد

و سراسر دنیا را به هم اتصال داد.
شما از کشوری در دل خاورمیانه، بیت کوین استخراج می کنید
و بدون ترس از تحریم و تعقیب، از اروپا یا امریکای شمالی به همان کشور ارز می فرستید،
کدام پدیده در این قرن این چنین دنیا را به هم متصل کرده است (مقایسه کنید با دلار)؟
بیت کوین ثبات دارد.
البته که قیمت آن بالا و پایین می رود اما همین ارز را با لیر، ریال و یا حتی پوند انگلستان مقایسه کنید،
کدام یک طرفدار و کاربر ثابت تری را به خود دیده؟

  • انتقال بیت کوین به یک چشم به هم زدن رخ نمی دهد، اما اگر چالش و کارمزد و غیره را روی هم قرار دهیم،

فرستادن بیت کوین به حسابی، بسیار سریع تر از حواله کردن پول کاغذی به قسمت دیگری از دنیا صورت می گیرد.
بیت کوین امنیت دارد و کسی نمی تواند آن را خدشه دار کند.
همه می دانیم در حدود بیست و چهار میلیون بیت کوین در این دنیا وجود دارد
و چه مقدار آن گم شده، چه مقدار در حساب این و آن است و چه مقدار هنوز استخراج نشده است،
هیچ کس نمی تواند حساب و کتاب این ارز را با مشکل دچار کند.

  • بیت کوین به صورت متن باز تهیه شده است،

یعنی لحظه به لحظه می تواند توسط کارشناسان کارکشته، بهینه شود.
جالب اینکه ساختار پلتفرم بلاک چین به گونه ای است که حتما باید متخصص باشی تا بتوانی تغییرات را ایجاد کنی و متخصص، یعنی کسی که دانشی را به قصد ارتقای ساز و برگ به کار می گیرد.

ترجمه و تنظیم : بهار محمدی

منبع : اکونومیست و سایت dericoin

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد