اونس طلا2381.89
مظنه16,266,000
18 گرم3,755,000
ارزش سکه36,647,298
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

ریزش قیمت سکه و ارز در بازار

كاهش 185 توماني قيمت دلار، 70 هزار توماني قيمت سكه و اطلاعيه بانك مركزي در خصوص نحوه تحويل سكه‌هاي پيش فروش شده از اتفاقات روز گذشته بازار بود. سطح قيمتي كه در چند ماه گذشته بي‌سابقه بوده و در سال جديد ركورد جديدي در كاهش قيمت به حساب مي آيد.

به گزارش سایت طلا به نقل از سایت دنیای اقتصاد، دو روز مانده به تحویل سکه‌های پیش فروش شده بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای خبرداد که مشکلی برای انجام تعهد در تحویل سکه ‌ها وجود ندارد و از فردا 29 فروردین این سکه‌ها به مردم واگذار می‌شود. در این اطلاعیه همچنین تاکید شده که امکان بازخرید آن توسط بانک وجود دارد. نکته دیگر که در این اطلاعیه مورد تاکید قرار گرفته، اینکه متقاضیان در صورت تمایل می‌توانند نسبت به دریافت اوراق بهادار سکه که گفته شده روش اجرایی آن متعاقبا اعلام خواهد شد، به جای سکه اقدام کنند. در همین حال قیمت سکه در بازار دیروز در واکنش به برخی نتایج زودهنگام مذاکرات غرب و ایران در اجلاس استانبول به شدت سقوط کردو به 665 هزار تومان رسید.قیمت دلار نیز با تقریبا 185 تومان کاهش تا 1700 تومان افت کرد. اینکه در افت قیمت‌های بازار تنها عامل موثر، خوشبینی‌ به توافقات ایران و غرب بوده و سایر عوامل نقشی موازی در این راستا نداشته‌اند را باید در روزهای آتی ارزیابی کرد اما انتشار اطلاعیه بانک مرکزی و اعلام آمادگی برای تحویل سکه‌ها را نیز در افت قیمت بازار نقدی نباید از نظر دور داشت.
به گزارش روابط عمومی ‌بانک‌ مرکزی شعب منتخب بانک ملی ایران از روز سه شنبه نسبت به تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده اقدام خواهند نمود و هموطنان می‌توانند برای آگاهی از شعب منتخب به پایگاه اطلاع رسانی بانک ملی ایران مراجعه نمایند. این گزارش می‌افزاید: بانک مرکزی در موعد مقرر نسبت به ایفای تعهدات خویش اقدام خواهد کرد، هیچ مشکلی در زمینه تامین سکه‌های ثبت نام شده وجود ندارد و این بانک در زمان پیش‌بینی شده، سکه‌های متقاضیان را تحویل خواهد داد.
همچنین یادآور می‌شود چنانچه هموطنان عزیز در زمینه نگهداری سکه‌ها یا کاهش قیمت آنها در آینده دغدغه‌ خاطر داشته باشند‌،‌ می‌توانند نسبت به فروش سکه‌ها به بانک ملی یا اخذ اوراق بهادار اقدام کنند که روش‌های اجرایی آن متعاقبا طی اطلاعیه‌ای به استحضار هموطنان گرامی‌ خواهد رسید. این موضوع کاملا اختیاری است.
در خاتمه یادآور می‌شود به هنگام تحویل سکه‌ها، به هر قطعه 5 درصد مالیات برارزش افزوده تعلق می‌گیرد. نکات جالب مهم دیگری در این اطلاعیه وجود دارد که می‌توان به آنها اشاره کرد. از جمله در این اطلاعیه آمده که مردم برای آگاهی از شعب منتخب به پایگاه اطلاع‌رسانی بانک ملی مراجعه کنند، در صورتی که در زمان پیش فروش‌ها تمامی‌شعب بانک ملی اقدام به این کار می‌کردند و در برگه مبایعه نامه (قرارداد فروش) پیش خرید کننده موظف بود برای دریافت سکه در موعد تحویل به همان شعبه مراجعه کند. از این رو تمرکز و تجمیع شعب برای این‌کار تشکیل صف‌ها و ازدحام دوباره را به ارمغان خواهد آورد. در عین حال در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک ملی خبری در این مورد وجود ندارد.
نکته دیگر اینکه بارها در زمان فروش‌ نقدی سکه به مردم به دلیل محاسبه مالیات بر ارزش افزوده بر این سکه‌ها همواره تاکید می‌شد که بانک فقط فروشنده است و حق خرید سکه را ندارد.سوم اینکه روز گذشته تنها 48 ساعت قبل از آغاز تحویل سکه‌ها، اطلاعیه‌ای منتشر می‌شود و خبر جزئیات و مکانیسم تعیین سود مورد انتظار مردم را در صورت تمایل به دریافت اوراق بهادار به زمان آینده موکول می‌کند. در واقع مردم حین مراجعه به پشت باجه تازه خواهند فهمید که چه باید بکنند و در آن زمان کوتاه که با متمرکز کردن شعب برای تصمیم‌گیری ایجاد شده، افراد در تنگنای تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند. در این مورد هفته گذشته رییس کل بانک مرکزی گفته بود که مردم در صورت انتخاب اوراق بهادار می‌توانند از سود 20 درصدی بهره مند شوند. وی البته نگفته بود که این سود برای مدت یک سال سپرده گذاری در نظر گرفته شده یا خیر. محاسبه مالیات بر ارزش افزوده 5 درصدی قیمت سکه‌های دور اول تا 573 هزار و 300 تومان افزایش می‌یابد. حال با توجه به اینکه بانک مرکزی در این اطلاعیه نگفته که قیمت خرید سکه از مردم چه قدر خواهد بود بایدمشخص شود که با توجه به قیمت تقریبا 665 ‌هزار تومانی سکه در بازار آزاد، بانک به چه قیمتی حاضر به خرید دارایی مردم است.
افت قیمت‌های بازار یک روز پس از مذاکرات
دیروز قیمت سکه در بازار تهران تا محدوده 665 هزارتومان افت کرد که تقریبا 70 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. قیمت‌ها دیروز در سطح بازار تا ساعت 2 بعد از ظهر در چهارراه استانبول بین 700 تا 710 هزار تومان به نرخ‌های مختلف اعلام می‌شد. تا بعدازظهر اما برخی خبر کاهش بیشتر آن را نیز اعلام می‌کردند. قیمت 665 هزار تومان هم برای آن از بازار سبزه میدان اعلام شد.
در بازار قیمت دلار آمریکا نیز دیروز حداقل 185 تومان کاهش داشت. دیروز در خیابان فردوسی دلار آمریکا به نرخ 1830 تومان و حتی 1820 تومان تا 2 بعد از ظهر قیمت داشت، اما تا 4 بعد از ظهر قیمت آن تا 1790 تومان هم فروخته می‌شد و تا 6 بعدازظهر به 1700تومان رسید. در بازار انتظار برای کاهش بیشتر قیمت ارز و سکه هم وجود داشت.
واکنش زودهنگام بازارنسبت به روند مذاکرات
مذاکرات استانبول و خوشبینی به نتایج آتی آن موجی از کاهش قیمت را متوجه بازار کرد. بااینکه هنوز جزئیاتی از توافق‌های عملی بین ایران و غرب اعلام نشده و به قولی دور دوم آن در بغداد روشن‌کننده ابعاد بیشتری از توافقات حاصل شده است، اما اقوال مختلف در تحلیل‌های بازار و دلالان، به صورت روانی قیمت ارز و سکه را پایین آورد.باتوجه به قیمت دلار 1700 تومانی و نرخ اونس 1658 دلاری بسته مانده پایان معاملات هفتگی ارزش واقعی سکه به علاوه مالیات بر ارزش افزوده حداقل 700 هزار تومان است. قیمت سکه در حالی در بازار به 665هزار تومان هم رسیده که تقریبا بیش از 40 هزار تومان زیر قیمت جهانی سکه است و امکان قاچاق سکه به خارج از کشور و ذوب آن توسط طلا‌فروشان بسیار است. نکته‌ای که روز گذشته یکی از اعضای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نسبت به وقوع آن هشدار داد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد