اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دلایل افزایش قیمت خودرو چیست؟

بازار خودرو یکی از آشفته‌ترین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد. عدم تحویل خودروهای پیش‌فروش شده و افزایش بی‌محابای قیمت‌ها، صدای مشتریان این بازار را درآورده است.

بهمن قدمی دمآبی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به افزایش حباب‌گونه قیمت خودرو طی چند وقت اخیر، اظهار کرد: مشاهده نوسانات بسیار گسترده در بازار خودرو ناشی از افزایش نقدینگی است.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد افزود: طی چند ماه اخیر بخشی از نقدینگی وارد بازار ارز شد که خوشبختانه سیاست‌های خوبی از سوی دولت اتخاذ و به نوعی این بازار مدیریت شد.

قدمی با اشاره به اینکه اکنون مردم به سمت بازار خودرو هجوم برده و خودرو خریداری می‌کنند، گفت: دولت از چند روز گذشته ثبت‌نام خودرو را آغاز کرد و اکنون بازار خودرو تا حدودی فروکش کرده و از روزهای گذشته، بازار طلا برای سرمایه‌گذاران مطلوب شده و عملاً این بازار دارای نوسان است و معامله‌ای در آن صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه وجود حباب قیمت در بازار خودرو عمده‌ترین و اصلی‌ترین عامل افزایش قیمت خودرو است، تصریح کرد: این امر ناشی از ایجاد جو روانی در بازار و انتظارات افزایش قیمت در آینده بوده که بخشی از آن مربوط به بدقولی خودروسازان است که موجب شده قیمت خودرو به صورت تصاعدی افزایش یابد، گرچه نوسان قیمت و حباب‌ها، کوتاه‌مدت خواهد بود.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: چندین ماه گذشته خودروسازان خودروهای خود را پیش‌فروش کردند و قیمت آن‌ها را افزایش دادند در حالی که خودروها تحویل متقاضیان نشد و این امر موجب نا اطمینانی در میان مردم شد که افزایش نااطمینانی میان مردم و انتظارات تورمی، نیز در آینده تشدید خواهد شد.

وی ادامه داد: تقاضای افراد در این برهه از زمان با افزایش قیمت‌ها برای رفع نیاز نبوده بلکه صرفاً به دلیل پوشش ریسک و حفظ سرمایه آن‌ها است.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: راهکار بلندمدت مجموعه نظام اقتصادی کشور این است که بتواند سرمایه‌های مازاد جامعه و نقدینگی را جذب تولید و بازار سرمایه کند، زیرا بازار سرمایه می‌تواند آن را به جای ورود به بازار دلالی، به تولید سوق دهد.

وی ادامه داد: اگر دولت نتواند این اقدام را انجام دهد، موجب افزایش نقدینگی و تورم در کشور خواهد شد و در کوتاه‌مدت نمی‌توان به مصرف کننده خرده گرفت.

قدمی اضافه کرد: بایستی نظام اقتصادی برای کنترل نقدینگی عواملی که موجب ایجاد نقدینگی می‌شود را مهار کند، به این معنا که بازنگری در تسهیلات بانکی، نظام بانکداری، نرخ سود سپرده‌ها و اصلاح سیستم مالیاتی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: لازم است دولت اقداماتی را در بلندمدت انجام دهد و در کوتاه مدت سیاستی اتخاذ کند که انتظارات مردم در آینده موجب به حداقل رساندن ریسک شود و از این طریق اطمینان به مردم تزریق شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: باید دولت بتواند برنامه‌هایی را اتخاذ کند تا جو روانی که منجر به افزایش قیمت می‌شود را کنترل کند، که متأسفانه امروز جو روانی از بین رفته و اعتماد به آینده تخریب شده است.

وی گفت: اگر جو روانی اصلاح نشود اتفاق خاصی در کشور رخ نمی‌دهد و در این زمان باید بازار بورس فعال شده و سرمایه‌های سرگردان جذب بازار بورس شود تا تولید و اشتغال در جامعه افزایش یابد و بتواند بخش‌های مولد اقتصاد را تقویت کند.

قدمی بیان کرد: تا زمانی که جو روانی در جامعه کنترل نشود وضع به همین منوال ادامه می‌یابد تا جایی که مردم برای خرید، سرمایه‌ای در دست ندارند و آن زمان آثار مخرب، بسیار بیشتر خواهد شد که امید است به آن نقطه نرسیم.

وی بیان کرد: برای اقتصاد کلان درجا زدن بسیار مخرب است و در بلندمدت موجب می‌شود سرمایه‌های سرگردانی که در جامعه وجود داشته و می‌توانست منجر به افزایش تولید شود، به افزایش دلالی منتج شده و از این باب تمام افراد در بلندمدت متضرر خواهند شد.

قدمی تاکید کرد: هیچ فردی در این بازار سود نمی‌کند بلکه عملاً همه بازنده هستند، زیرا وقتی قیمت‌ها افزایش یابد کاهش قیمتی رخ نمی‌دهد.

وی گفت: پیش‌بینی در اقتصاد بسیار دشوار است زیرا در حال حاضر کنش‌های اقتصادی در جامعه تصمیم گیرنده نبوده، بلکه عواملی غیر از اقتصاد تصمیم گیرنده هستند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: امید است جامعه و مردم به بینش اقتصادی و سیاسی دست یابند تا تن به بازارهای کاذب ندهند و تا حدودی از تنش‌ها و موج‌ها کاسته شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد