اونس طلا2206.52
مظنه14,186,000
18 گرم3,274,800
ارزش سکه31,961,058
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

روحانی در بانک مرکزی: از ظریف، همتی و زنگنه تشکر می کنم/ ادغام بانک های نیروهای مسلح بزودی

رئیس جمهور با بیان اینکه وزارت خارجه و نفت و البته بانک مرکزی خط مقدم تحریم ها هستند، گفت: از آقایان ظریف، همتی و زنگنه بابت تحمل فشار و مقاومت خوبشان تشکر می کنم.

حسن روحانی بعد از شرکت در پنجاه و هشتمین مجمع عمومی بانک مرکزی با حضور در جمع هیات عامل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک ها اظهار داشت: علی رغم سختی ها و مشکلاتی که امروز داریم و شما می دانید که امریکا امروز همه توان خود را در تحریم علیه سیستم بانکی و فروش نفت و سایر زمینه های اقتصادی است.

روحانی با بیان اینکه امروز خط مقدم ما در برابر امریکا، وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت است، گفت: از هر سه نفر به خاطر مقاومت و ایستادگی در خط مقدم مبارزه تشکر می کنم البته سایر دستگاه ها نیز تحت فشار هستند اما عمده فشار در این سه بخش است.

رئیس جمهور تاکید کرد: با وجود اینکه سختی هایی را تحمل کردیم اما موفقیت های خوبی را نیز داشتیم؛ هم سختی داریم هم موفقیت هم مردم توقع های به حقی دارند که باید برآورده شود.

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم تراز تجاری مطلوبی داریم، افزود: نسبت واردات به صادرات نشان میدهد تراز ما مثبت 1.5 درصد است.البته در برخی از مینه ها واردات بیشتر و در برخی موارد کمتر شده است.

روحانی به حضور بشار اسد در تهران اشاره کرد و گفت: بشار اسد گفت سفر من صرفا برای تشکر از ملت و دولت ایران و رهبر معظم ایران بود البته تشکر ویژه هم از وزارت خارجه در بین بحث های خود داشت.

رئیس جمهور به نقدها پیرامون افزایش سرسام آور نقدینگی نیز اشاره کرد و افزود: رشد نقدینگی 27 درصد بوده است که از ابتدای دولت یازدهم تا امروز به 23.8 درصد کاهش یافته است. قبلاً بخش مهمی از پایه پولی بر مبنای استقراض دولت از بانک مرکزی بوده است ولی الان علت رشد پایه پولی به دلیل بدهی بانک ها به بانک مرکزی است. قبلاً ما (دولت) مسوول بودیم ولی الان بانک ها مسوول افزایش پایه پولی هستند.

روحانی با اشاره به آمار بانک مرکزی گفت: آمارها نشان میدهد که بانک ها در چند ماه اخیر اضافه برداشت خود را کنترل کرده اند البته وضع بانک های دولتی در این موضوع از بانک های خصوصی بهتر است. رئیس جمهور از بانک ها خواست که اضافه برداشت را مدیریت کرده تا در نهایت پایه پولی مدیریت شود.

وی از ساماندهی موسسات غیر مجاز بعنوان یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی یاد کرد و گفت: زمان آقای سیف نامه هایی با 100 امضا به دست ایشان می رسید که این کار را انجام ندهد و کار به جایی رسید که آقای سیف گفت شاید نباید این کار را انجام دهم ولی من به ایشان گفتم حتماً انجام بده!

رئیس جمهور به جلسات شورای هماهنگی سه قوه و تصویب موضوعات مورد نیاز بانک مرکزی در کمترین زمان اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی باید نظارت خود را در تمام بانک ها افزایش دهد و هر تصمیمی برای هر بانکی باید صورت بگیرد، بانک مرکزی بتواند طبق مصوبات شورای هماهنگی انجام دهد.

روحانی با بیان اینکه در حین فشار اقتصادی اصلاح بانکی با روند سریعتر در حال انجام است، افزود: انشالله چند بانک نیروهای مسلح به زودی در هم ادغام شده و یک بانک جدید ایجاد می شود. امیدواریم تا پایان سال انجام شود. مصوبات این موضوع صادر شده و در اختیار بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی و دولت الان مسولیت سختی دارند؛ گفت: از همه خواهش می کنیم دور دولت را دیوار نکشید این به نفع مردم نیست اجازه دهید دولت کار خودش را انجام دهد. مگر می شود در تهران تصمیم بگیریم و کسی که می خواهد اجرا کند سر مرز با دیوار مواجه شود. این دیوار باید برداشته شود. البته برای برخی جاها نتوانسته اند دیوار بکشند.

رئیس جمهور به دیوار کشی دور بانک ها اشاره کرد و افزود: اگر بانک ها در دنیا رابطه آسانی داشته باشند کارها راحت پیش می رود؟ چرا در مجامع عمومی بانکی در دنیا شرکت می کنیم؟ مگر بدون رابطه بانکی و مالی با جهان می توان نفت فروخت؟ با چمدان که نمی توانیم تجارت کنیم و ده ها میلیون تن نهاده های دامی را با پول چمدانی وارد کنیم.

وی تاکید کرد: اگر رابطه ما با گروه اقدام مالی قطع شود فعالیت ما در سطح دنیا با مشکل مواجه می شود. اگر یک بانکی با این حرف مشکل دارد حتما مصاحبه کند و بگوید این حرف درست نیست.

روحانی درباره مشکل ایجاد شده برای گوشت، گفت: باید مشکلات مالی و پرداخت ها برای واردات گوشت حل شود؛ اینطور نیست که دولت گوشت را در گمرک نگه داشته باشد. البته آقای همتی قول هایی برای حل مشکل داده اند.

وی گفت: تصمیم گیر در این دولت یا دولت است یا مجلس یا رهبری؛ رهبری چند بار نه یک بار بلکه چند بار به من گفته اند که با این لوایح چندگانه مشکلی ندارم. خب این از رهبری! دولت هم که موافق است و مجلس هم موافق. پس چه کسی مخالف است؟ یک تحریم را امریکا اعمال کرده و یک تحریم هم سلیقه ای از داخل شکل گرفته است.

رئیس جمهور با اشاره به تلاش بانک ها و بانک مرکزی در تولید و اشتغال تصریح کرد: حتماً اگر فعالیت بانک ها نباشد تولید می خوابد.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد