اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

تحریم ایران، اتحادیه اروپا را به جنگ با دلار وادار کرد/ نشست امروز پشت درهای بسته

رویترز اعلام کرد تحریم‌های نفتی ایران باعث شد اتحادیه اروپا هم به جنگ با دلار وارد شود، شرکت‌های بزرگ نفتی امروز در بروکسل پشت درهای بسته و تحت حمایت کمیسیون اروپا، جلسه دارند.

اتحادیه اروپا گروه بزرگی را جهت بالا بردن ارزش و نفوذ یورو و مقابله با انحصار و سلطه طلبی دلار آمریکا در معاملات کالاها و نفت تشکیل داده است.

براساس این گزارش این اقدام پس از تحریم‌های نفتی ایران که بسیاری از شرکت‌ها را از خرید نفت ایران منع می‌کند آغاز شده، تنش‌های مرزی واشنگتن و تحریم‌ها نیز این مسئله را تشدید کرده است.

این گروه که از جمله آنها مسئولان شرکت‌های نفتی اروپایی OMV اتریش و ENI ایتالیا و شرکت‌های گاز و انرژی نظیر فلوکسی و ان‌جی هستند امروز پنج‌شنبه پشت درهای بسته در بروکسل نشستی را تحت حمایت کمیسیون اروپا، برگزار خواهند کرد. این نشست بخشی از فشارهای اتحادیه اروپا برای جلوگیری از نفوذ دلار است که مقامات اتحادیه می‌گویند باید ادامه یابد.

کمیسیون اروپا اعلام کرد: شرکت‌کنندگان در این نشست قرار است که راهکاری را برای جایگزینی دلار آمریکا با توسعه استفاده از یورو پیدا کنند ضمن اینکه این تغییر می‌تواند برای آنها هم مفید و سودآور باشد.

این نشست بخشی از روند مشاوره‌ای تا اواسط سال ۲۰۱۹ است که انتظار می‌رود راهکار جدیدی برای ارتقاء ارزش یورو در مبادلات انرژی به دست آید.

براساس آمارهایی که در این نشست ارائه می‌شود اتحادیه اروپا بزرگترین واردکننده انرژی در جهان است که معادل ۳۰۰ میلیارد یورو طی ۵ سال گذشته انرژی وارد کرده است اما ۸۵ درصد این مبادلات تاکنون با دلار انجام شده است.

در حال حاضر سایر تولیدکنندگان عمده نظیر روسیه و چین هم به دنبال راهکارهایی هستند تا نقش عرضه‌های ملی را در برابر دلار تقویت کنند.

یکی از شرکت‌کنندگان در این نشست گفت:«چگونه می‌توان ما یک بازار داشته باشیم که همه مبادلات آن توسط دلار انجام شود.»

این اقدام پس از آن صورت گرفت که آمریکا از توافق برجام کنار کشید و بسیاری از شرکت‌های اتحادیه اروپا نظیر توتال فرانسه می‌گویند که آنها تحت فشار آمریکا مجبور شده‌اند خرید نفت از ایران را حتی با یورو متوقف کنند چرا که بیم از این داشتند در تله تحریم‌های ثانویه آمریکا گرفتار شوند.

ساز و کار تسویه با دلار این اجازه را به آمریکا می‌دهد که همه مبادلات بانکی الکترونیکی را کنترل کند.

اوایل امسال چندین خریدار اروپایی برای خرید نفت خام از ونزوئلا به دلیل ترس از تحریم‌های ثانویه آمریکا دچار تردید بودند حتی این تردید و نگرانی در حالی بود که آنها به صورت رسمی از خرید نفت ونزوئلا منع نشده بودند.

تنش‌ها بین آمریکا و اتحادیه اروپا درباره سلطه طلبی دلار به سال‌های دور بر می‌گردد. در سال ۲۰۱۴ بانک بی‌ام‌پی پاریباس فرانسه را ۹ میلیارد دلار به بهانه تجارت با ایران و سودان جریمه کرد.

طی ۲۰ سال گذشته نقش یورو نسبت به اوایل دهه گذشته افزایش قابل توجهی داشته اما استفاده از این ارز در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ به دلیل بحران مالی افت کرده بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد