اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

رشد ۶۹درصدی بورس با پاره کردن برجام

از ابتدای سال ۱۳۹۷ شرکت‌های بورسی که عمدتاً صادرات محور هستند با افزایش قیمت سهامشان رو به رو شدند و شاخص بورس توانست بارها رکوردشکنی کند و حتی در مقطعی به کانال تاریخی ۲۰۰هزار واحدی نزدیک شود.

یکی از بازارهایی که طی ۹ ماه گذشته، در ارزش سهام و شاخص رشدی ۶۵ تا ۷۰ درصدی را تجربه کرده،‌ بورس اوراق بهادار در کشور است. از ابتدای سال ۱۳۹۷ شرکت‌های بورسی که عمدتاً صادرات محور هستند با افزایش قیمت سهامشان رو به رو شدند و شاخص بورس توانست بارها رکوردشکنی کند و حتی در مقطعی به کانال تاریخی ۲۰۰ هزار واحدی نزدیک شود.

بورس اوراق بهادار در ایران از زمان خروج آمریکا از برجام در ۱۸اردیبهشت امسال تا امروز رشدی ۶۹درصدی را تجربه کرده و این مساله باعث شده بسیاری از افراد به سمت این بازار حرکت کنند. از ابتدای سال ۹۷بیش از ۱۷۷هزار فرد جدید وارد بورس شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۶۲درصدی را نشان می‌دهد.

برخی معتقدند یکی از دلایل رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه، رشد نرخ برابری ارزها بود. در این مدت صنایع مختلفی هم وارد بازار سرمایه شد. البته در این مدت، رشد قیمت سکه و دلار در مقایسه با بازار سرمایه بیشتر بوده اما باید بدانیم که رشد قیمت‌ها در این بازارها تاحدی سوداگرانه بوده است.

۸۰ درصد ارزش بازار در اختیار ۱۰ صنعت

هم اکنون محصولات شیمیایی ۲۵.۵درصد، گروه‌های فلزات اساسی با سهم ۱۶.۳ درصد، استخراج کانه‌های فلزی با سهم ۹ درصد و گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای با سهم ۸.۶ درصدی از کل ارزش بازار بورس و فرابورس را به خود اختصاص داده‌اند.

تأثیر تحریم‌ها بر بورس

با خروج آمریکا از برجام، به نظر می‌رسید هم از لحاظ روانی و هم از لحاظ اقتصادی بورس کشور با مشکلاتی مواجه شود. حرکت نقدینگی موجود در کشور و سوداگری برخی دلالان در بازارهای مختلف و ایجاد نوسان در بازارهایی مانند سکه،‌ طلا و ارز نشان داد که بورس با کمترین نوسان می‌تواند محل سرمایه‌گذاری مناسبی برای افراد باشد. به همین دلیل افرادی که دارای پول مازاد برای سرمایه گذاری بودند، به سمت بورس رفته و این بازار توانسته است در این زمینه به خوبی نقش خود را ایفا کرده و در مقابل تحریم‌ها نه تنها با نوسان مواجه نشود،‌ بلکه رشد نیز داشته باشد.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد