اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

سهامداران ریسک‌ گریزتر شدند!

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت حال حاضر بازار سهام گفت: امسال نیز همچون سنوات قبل، در پایان سال با کمبود نقدینگی مواجهیم و سهامداران حقوقی شرکت‌های بزرگ سهام‌شان را می‌فروشند یا حداقل خرید نمی‌کنند که این موضوع باعث شده تحرک در بازار سهام کم شود و سهامداران با توجه به نگرانی از آینده اقتصادی، ریسک گریزتر شده اند.

درباره وضعیت حال حاضر بازار سرمایه، اظهار کرد: آنچه بازار را تحت تأثیر قرار داده نبود نقدینگی کافی در کنار ترس سرمایه‌گذاران از آینده اقتصادی کشور است. این دو در کنار هم باعث شده علیرغم وجود گزارش‌های بسیار خوب ۹ ماهه شرکت‌ها، بازار با روند نزولی مواجه شود.

وی افزود: همچنان که در سنوات گذشته نیز در پایان سال با کمبود نقدینگی مواجه بودیم، امسال نیز سهامداران حقوقی شرکت‌های بزرگ اقدام به فروش سهام می‌کنند یا حداقل خریدی انجام نمی‌دهند که این موضوع باعث شده تحرک در بازار سهام کم شود. از سوی دیگر سهامداران نگران آینده اقتصادی ریسک گریزتر شدند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی درباره نرخ ارز و سود سپرده‌ها، گفت: وضعیت نرخ سود سپرده‌های بانکی در کنار اقدامات بانک مرکزی درباره نرخ ارز و عدم تعیین تکلیف بودجه سال آینده باعث شده ابهامات برای سهامداران بیشتر شود. همچنین تحولات سیاسی منطقه و شرایط خاص اقتصادی سبب شده که احتیاط در رفتار سهامداران افزایش یابد و کاهش اقبال نسبت به خرید سهام در سهامداران ایجاد شود.

قدرتی ادامه داد: شاید مظلوم‌ترین فعالان اقتصادی کشور سهامداران بازار سرمایه باشند. گله‌مندی بسیار زیادی از سوی سهامداران نسبت به مسئولان و کسانی که باید از آنها حمایت کنند وجود دارد. در سنوات گذشته به سهامداران صنایع مختلف مثل بانک‌ها، پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها ظلم شد و هیچکدام از مسئولان صدایشان در نیامد.

وی با اشاره به تحولات قیمت‌ها در گروه بانک و مؤسسات اعتباری گفت: درباره صنعت بانکداری ابهامات بزرگی برای سهامداران وجود دارد اما هیچکدام از مسئولان درصدد رفع این ابهام نیستند. تراز ارزی بانک‌ها و موضوع تسعیر ارز و احتمال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها ابهام بزرگی است که سه - چهار ماه اخیر گریبان‌گیر سهامداران بانکی شده است. در این مورد گاهی خبر می‌آید که این اتفاقات رخ می‌دهد و گاهی خبر می‌آید این اتفاقات رخ نمی‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: متولی این موضوع کاملاً مشخص است. این متولی باید یکبار برای همیشه با رایزنی با بانک مرکزی تعیین تکلیف کند که سرمایه سهامداران این طور دچار نوسان و خسران نشود.

قدرتی ادامه داد: سازمان بورس می‌تواند با یک نامه‌نگاری با بانک مرکزی این موضوع را حل و فصل کند اما این مسئله برای سهامداران شفاف نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند قیمت‌ها در بازار سهام گفت: موضوعی که باعث شد بازار ما با این حال و روز مواجه شود به این دلیل است که مسئولان بورسی به بازده بورس تا این لحظه نگاه می‌کنند. آنها می‌ببیند که شاخص کل بیش از ۷۰ درصد رشد داشته و با خود می‌گویند تا این جای کار کافی است. این راضی شدن به بازدهی، برای متولیان بورس عامل مثبت محسوب می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مسئولان بازار سرمایه تصور می‌کنند که کارنامه خوبی داشتند ولی وقتی بازدهی شاخص بورس را با بازار طلا، ملک، ارز و حتی با بازار گوشت و مرغ مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم سهامداران بازار سرمایه با تحمل این همه ریسک‌ها نسبت به آن بازارها عقب‌تر هستند.

وی ضمن انتقاد نسبت به بی‌تفاوتی متولیان سازمان بورس گفت: واضح است که بازدهی در مقایسه با فرصت‌های سرمایه‌گذاری دیگر، معنی‌دار و قابل لمس است. نمی‌توانیم بگوییم چون شاخص بورس تاکنون رشد کرده می‌توانیم از این بعد کارنامه سال ۱۳۹۷ را ببندیم. باید بدانیم از وظایف اصلی سازمان بورس جذب سرمایه‌های خرد و سرگردان در بازار سرمایه است اما در سال جاری توانسته‌ایم سرمایه‌های خرد را در بازار سرمایه جذب کنیم، حتی آن‌هایی که وارد بازار شدند دست‌شان سوخته و متضرر شده‌اند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد