اونس طلا2214.27
مظنه14,196,000
18 گرم3,277,100
ارزش سکه31,983,588
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

عراقچی: تا یک زمانی می‌توانیم به تعهداتمان در برجام ادامه دهیم

عراقچی با بیان اینکه منافع ایران در برجام دچار صدمات اساسی شده، گفت: این گونه نیست که قسمت رفع تحریم‌ها با قسمت هسته‌ای در برجام بر هم تاثیر نگذارد و تا یک زمانی می‌توانیم به تعهداتمان به شکل گذشته ادامه دهیم.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران که در سفری به سه کشور اروپایی اتریش، اسلواکی و بلغارستان دیروز در وین به سر برد، با قائم مقام و وزیر خارجه اتریش و همچنین یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.

*قرار است SPV ظرف یکی دو روز آینده اعلام شود

عراقچی در گفت‌وگویی درباره سازوکار ویژه مالی اروپا SPV گفت: ما شنیده بودیم و قرار بود دوشنبه اعلام شود، ظاهرا مراحل ثبت آن ممکن است یک مقدار دیگری طول بکشد، ولی امیدواریم این کار به زودی انجام شود.

به گزارش فارس، معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: بیش از هشت ماه است که اروپایی‌ها قرار است این کار را انجام دهند و می‌فهمیم که این کار مشکلات فنی و حقوقی زیادی دارد، می‌فهیم که آمریکا تهدید کرده هر کسی با این مکانیسم مالی کار کند تحریم خواهد کرد و می‌فهمیم این مکانیسم باید این به شکلی طراحی شود که به دور از فشارها و تحریم‌های آمریکا باشد و هر کمپانی که با این کار می‌کند، مورد تحریم واقع نشود؛ ولی هشت ماه هم زمان زیادی برای تشکیل یک چنین مکانیسمی است.

وی با بیان اینکه همه کشورهای اروپایی امیدوارند این مکانیسم هر چه زودتر شکل بگیرد، اظهار داشت: سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان و عضو برجام بانی و سهامدار این مکانیسم هستند، به ما گفته شده مراحل ثبت آن شروع می‌شود و ظرف یکی دو روز آینده قرار است اعلام شود، مگر اینکه آن کسانی که نمی‌خواهند این روابط شکل بگیرد، بتوانند موفق شوند.

*منافع ایران در برجام دچار صدمات اساسی شده

عراقچی همچنین درباره دیدارش با یوکیا آمانو گفت: دیدار ما در راستای مشورت‌های منظمی است که با آژانس در سطوح سیاسی داریم. مشورت‌های فنی بین کارشناسان سازمان انرژی اتمی و آژانس به طور مستمر جریان داشته و دارد، ولی هر از چندی دیدارهایی با آژانس داریم و همکاری‌ها را به لحاظ کلان مورد بررسی قرار می‌دهیم و براساس مقتضیات روز تصمیمات گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه برجام و اجرای برجام دشمنانی دارد که هر روز توطئه‌های جدیدی علیه برجام انجام و بحران‌های جدیدی ایجاد می‌کنند، اظهار داشت: خیلی وقت‌ها آژانس نیز درگیر این مسائل می‌شود و یا مجبور است بشود و اینکه چگونه بتوانیم با تدبیر رفتار کنیم که آژانس گرفتار بازی‌هایی که رژیم صهیونیستی و دیگران می‌خواهند انجام دهند و آژانس را دچار فریب کنند، نشود و از این مسائل جلوگیری کنیم، احتیاج به هماهنگی، تبادل نظر و مشورت است.

به گزارش فارس، معاون سیاسی وزیر خارجه با بیان اینکه خوشبختانه این مشورت‌ها تا الان همیشه در سطح خوبی انجام شده و بسیار هم مفید بوده، خاطرنشان کرد: الان هم یکی از اهداف اصلی ملاقات من با آمانو مرور مسائل اخیر بود و انشاءالله حرکت آینده را براساس واقعیات موجود و به دور از توهمات و تصاویری که دیگران سعی می‌کنند، ایجاد کنند ادامه دهیم.

عراقچی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد با بیان اینکه در ملاقات با آمانو مروری بر روابط و نوع همکاری‌ها شد، گفت: بنده برای ایشان توضیح دادم که برجام در شرایطی است که منافع ایران در این توافق دچار صدمات اساسی شده و این گونه نیست که قسمت رفع تحریم‌ها در برجام با قسمت هسته‌ای در برجام بر هم تاثیر نگذارد، به هر حال تا یک زمانی ایران می‌تواند به تعهدات خودش به شکل گذشته ادامه دهد. باید تعهدات طرف مقابل هم حتی بعد از خروج آمریکا به نحوی انجام شود که منافع ایران حفظ شود و بتواند در همکاری خود در برجام ادامه دهد.

*هدف از سفر به اتریش

وی درباره سفرش به اتریش هم گفت: هدف اصلی سفر من به وین روابط دوجانبه با اتریش و برگزاری مشورت‌های سیاسی دوجانبه است که به صورت مرتب با اغلب کشورهای دنیا و از جمله اروپایی‌ها داریم. مدت‌ها بود که مشورت‌های سیاسی ما با اتریش تعویق افتاده بود. امروز مذاکره چند ساعته‌ای با همتای خود در وزارت خارجه اتریش داشتم و دیدار من با آمانو در حاشیه سفر اصلی‌ام به اتریش بود.

عراقچی با بیان اینکه مشورت‌های ما به صورت مستمر وجود دارد، اظهار داشت: طبیعتا موضوعات مهمی که مورد مشورت قرار می‌گیرد بحث برجام و نحوه ادامه برجام است و اینکه چگونه می‌توان با تحریم‌های مجددی که آمریکا برگرداند این توافق را حفظ کرد. بحث کنفرانس ورشو هم یکی از بحث‌های اصلی ما بود.

وی عنوان کرد: درباره روابط ما با اتحادیه اروپا در کلان خود و با اتریش به صورت خاص در این گفت‌وگوها به صورت مفصل بحث کردیم و درباره اینکه در شرایط جدیدی که ناشی از تحریم‌های آمریکاست، چگونه می‌توانیم روابط دو کشور را ادامه دهیم و منافع دو ملت تأمین شود، نیز گفت‌وگو کردیم.

به گزارش فارس، عراقچی قرار است در ادامه این سفر به اسلواکی و بلغارستان نیز برود.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد