اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

جبران ۴۰ درصد از کسری بودجه بااصلاح تعرفه برق پرمصرف‌ها

اگریارانه برق مشترکین پرمصرف برابر ۷۵ درصد دیگر مشترکین باشد،می توان با درآمد صرفه جویی شده ، ۴۰ درصد از کسری بودجه امسال را جبران و ۴ برابر زیان صنعت برق تامین اعتبار کرد.

ابراهیم شاه حسینی، کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بین راه حل ­های موجود برای اصلاح نظام قیمت­ گذاری فعلی در حوزه برق، به نظر می­ رسد که یک راه حل میانه وجود دارد، گفت: این راه حل قرار دادن یک الگوی مصرف بر هر حامل انرژی و واقعی نمودن قیمت انرژی برای مصارف بالاتر از الگو است. از آنجایی که برق و گاز خانگی مصرف شخصی داشته و افزایش تعرفه مصارف مازاد برای مشترکین پرمصرف، هیچ گونه اثر تورمی هم ندارد باید دولت و مجلس شورای اسلامی هرچه زودتر برای اصلاح مصارف مازاد مشترکین پرمصرف این حامل­ های انرژی اقدام کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر گران ترین برق تولید شده در کشور، برق خورشیدی با ظرفیت ۲۰ کیلووات و کمتر است که توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق برابر ۸۰۰ تومان بر هر کیلووات ساعت و به صورت تضمینی خریداری می ­شود. اگر چنانچه قیمت برق مطابق قانون هدفمندی(راندمان نیروگاه ها ۴۰ درصد و نرخ سوخت مصرفی ۹۰ درصد ارزش صادراتی) نیز تعیین شود، رقم آن در حداقل ۸۰۰ تومان بر هر کیلووات ساعت خواهد بود.

به گفته این کارشناس انرژی، اطلاعات قبض مشترکین نشان می دهد ۲۵ درصد مشترکین، نیمی از برق و ۷۵ درصد نیم دیگر از کل حجم برق بخش خانگی را مصرف می­ کنند. با توجه به این فرضیات و تعرفه برق سال ۹۷ می­ توان گفت که میزان یارانه برق ۲۵ درصد مشترکین برابر ۲۷ هزار میلیارد تومان است در حالی که یارانه ۷۵ درصد دیگر مشترکین برابر ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

پرمصرف ها چقدر برق مصرف می کنند؟

شاه حسینی با بیان اینکه اگر چنانچه یارانه برق مشترکین پرمصرف را با یارانه برق ۷۵ درصد دیگر مشترکین برابر کنیم، آنگاه سالیانه ۱۶هزار میلیارد تومان به درآمدهای دولت اضافه می شود، اظهار داشت: این صرفه جویی معادل حدود ۴۰ درصد از کسری بودجه سال جاری و حدود ۴ برابر زیان صنعت برق از فروش برق تکلیفی به مشترکین است.

وی تصریح کرد: دولت می ­تواند با واقعی­ سازی قیمت برق مشترکین پرمصرف علاوه بر به صفر رساندن زیان صنعت برق در سال جاری، سهم قابل توجهی از کسری خود را جبران و حداقل مطالبات بخش خصوصی از این صنعت را به کمترین حد ممکن خود برساند.

در شکل زیر یارانه برق مشترکین مناطق عادی آورده شده و مشخص است که حتی یارانه برق برخی از مشترکین با مصارف بسیار بالا، به مقدار ۹۳۵ هزار تومان در ماه می‌رسد، اما برخی از مشترکین با مصارف حداقلی هم هستند که یارانه برق آنها تنها ۱۴ هزارتومان در ماه است. در صورت مقایسه دو عدد حداقلی و حداکثری مصرف یارانه می توان گفت مشترکان پرمصرف ۶۷ برابر مشترکان کم مصرف برق از یارانه برخوردار هستند.




شاه حسینی مصرف بالای برق را مربوط به اقلیم خاصی ندانست و افزود: وقتی صحبت از مشترکین پرمصرف می ­شود، اقلیم خاصی مورد نظر نیست و مشترکین پرمصرف در همه جای کشور وجود دارند که بیشتر آنها هم از اقشار ثروتمند جامعه هستند. به طور مثال در مناطق گرمسیری که دمای هوا در فصل تابستان بسیار بالا می ­رود، مصرف برق ۲۰ درصد از مشترکین پرمصرف، معادل نصف کل مصرف برق استان های جنوبی کشور است در حالی که ۸۰ درصد مشترکین نصف برق خانگی این استان ها را مصرف می­ کنند.

طبق گفته های این کارشناس انرژی، در حوزه گاز نیز آماری مشابه برق وجود دارد و برآوردها نشان می ­دهد اگر چنانچه تنها مصارف مازاد مشترکین پرمصرف در هر اقلیم (۲۵ درصد از مشترکین) به ارزش ۹۰ درصد صادراتی برسد آنگاه بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد به درآمدهای دولت افزوده می شود که می ­توان علاوه بر توانمندسازی سه دهک پایین جامعه، آن را صرف توسعه و پیشرفت کشور نمود.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به مطالب مطرح شده لازم است تا مجلس و دولت یکبار برای همیشه در راستای توزیع صحیح یارانه در کشور اقدام عملی و میانه را برای کاهش یارانه برق و گاز مشترکین پرمصرف خانگی انجام دهد.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد