اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

خانه ارزان می‌شود؟

یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه در سال ۹۸ قیمت مسکن کاهش می‌یابد، افزایش حجم معاملات را بعید دانست و افزود: رونق بازار بستگی به میزان کاهش قیمت و سود سپرده‌های بانکی دارد.

صبانوبری؛ مهدی سلطان محمدی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: آمار بازار مسکن در دی ماه حکایت از کاهش حجم معاملات در کنار کاهش شیب افزایش قیمت ها حکایت می کند که این ها می توانند مقده ای برای رکود بازار باشند.
او اضافه کرد: همانگونه که پیش lrm; بینی می شد افزایش قیمت ها با آن شیب نمی توانست ادامه داشته باشد، و اکثر تحلیلگران معتقد بودند افزایش قیمت مسکن تا پایان سال متوقف خواهد شد که این اتفاق افتاد.


این کارشناس با بیان اینکه اولین نشانه های این رکود در دی ماه مشاهده شد، تصریح کرد: به نظر می رسد این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت و انتظار می رود در سال 98 بازار مسکن دوره lrm;ای آرام تر و رکودی تر را تجربه کند.
سلطان محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش قیمت ها در مناطق 12، 13 و 22 می تواند مقدمه ای برای کاهش قیمت در سایر مناطق باشد؟ گفت: این احتمال وجود دارد اما به دلیل چسبندگی قیمت ها در بازار مسکن تمایل زیادی به کاهش قیمت وجود ندارد اما اگر قرار باشد کاهش قیمتی صورت بگیرد، دوره طولانی نیاز است.


وی افزود: زمان زیادی لازم است تا فروشندگان قانع شوند که با قیمت های کنونی املاکشان به فروش نمی رسد و اندک اندک دست به کاهش قیمت بزنند.
سلطان محمدی شیب افزایش قیمت مسکن در سال 98 را کمتراز نرخ تورم پیش بینی کرد و ادامه داد: افزایش حجم معاملات بستگی به میزان کاهش قیمت ها و نرخ سود سپرده ها و افزایش اعتباراتی که در دست مردم قرار خواهد گرفت دارد.
وی در خصوص تاثیر تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر ماه شمار شدن سود سپرده ها بر بازار مسکن خاطرنشان کرد: رابطه بسیار قوی و معکوسی بین نرخ سود سپرده ها و افزایش رونق بازار مسکن وجود دارد و چون این تصمیم بانک مرکزی سود سپرده ها را کاهش می دهد منجر به افزایش معاملات هم می شود.
این کارشناس در پایان وضعیت بازار مسکن در سال 98 را رکودی و آرام عنوان کرد و افزود: اینکه رونق قابل توجهی به بازار مسکن باز گردد، بعید به نظر می رسد.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد