اونس طلا2232.37
مظنه14,341,000
18 گرم3,310,600
ارزش سکه32,310,273
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

بازی سیاست با طلا؛ اونس از 1300 دلار گذشت

بازار جهانی طلا مدتهاست که تحت تاثیر سیاست های اقتصادی، تجاری و بین المللی دولت ترامپ حرکت سینوسی را تجربه می کند؛ گاهی به قدری افت دارد که سرمایه گذاران را از بازدهی مثبت مایوس می کند و برخی اوقات نیز با رشد جهشی، خود را به مرز رکوردهای جدید می رساند.

با وجود تنوع سبد سرمایه گذاری در بازارهای جهانی، هنوز طلا به عنوان یک سرمایه سنتی جایگاه خود را در گزینه های نخست سرمایه گذاری حفظ کرده است و همچنان در رقابت تنگاتنگ با نفت به عنوان طلای سیاه و شاخص دلار آمریکا به پیش می رود.
این فلز گرانبها که در یکسال گذشته به دلیل سیاست های دولت ترامپ و تلاش برای تقویت شاخص دلار، روند نزولی را طی کرده بود، از اواخر سال گذشته میلادی و پس از انتشار گزارش نهادهای بین المللی از کاهش رشد اقتصاد جهانی در سال پیش رو و همچنین تحت تاثیر تصمیم های سیاستمداران دوباره به سیر صعودی خود را در پیش گرفت و اکنون سرمایه گذاران به جهش بهای طلا در بازارها دل بسته اند.
بررسی ها نشان می دهد که قیمت جهانی هر اونس طلا در دی ماه پارسال (ابتدای سال 2018 میلادی) حدود 1315 دلار بود که این رقم در اوایل فروردین امسال حتی تا 1353 دلار نیز پیش رفت اما از اردیبهشت ماه سر نزولی خود را آغاز کرد و با ثبت رقم 1292 دلار در هر اونس، یک کانال عقب کشید و در نهایت در دیماه امسال با رقم 1255 دلار سال 2018 را پایان برد.
با وجود آنکه سرمایه گذاران سال 2018 را سالی نومیدکننده برای بازار طلا نامیدند، اما سال جدید میلادی برای علاقه مندان به این فلز گرانبها خوش یمن بود و رکورد قیمت های جدید تا مرز 1290 دلار را ثبت کرد به طوری که تحلیلگران امیدوار شدند قیمت طلا به زودی از مرز 1300 دلار در هر اونس عبور کند؛ اتفاقی که در روزهای پایانی ماه نخست میلادی ثبت شد و اکنون بهای هر اونس طلا 1303 دلار قیمت گذاری شده است.
اینکه چرا طلا این میزان رشد قیمت را در کمتر از یک ماه پشت سر گذاشت، نیاز به تحلیل های تکنیکال ندارد و بسیار ساده است؛ به طور سنتی رقیب اصلی طلا نرخ بهره و شاخص دلار آمریکا بوده به طوری که هرگاه شاخص دلار تقویت شده، قیمت طلا در بازارها کاهش یافته است.
عکس این قضیه نیز وجود دارد؛ هرگاه نرخ بهره در آمریکا افزایش می یابد، سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای خرید اوراق قرضه این کشور پیدا می کنند و سرمایه گذاری در بخش طلا کاهش یافته و با افت تقاضا، بهای آن نیز روند نزولی طی می کند.
در بیش از یکسال گذشته، سیاست دولت ترامپ بر تقویت شاخص دلار استوار بود؛ از سوی دیگر نیز فدرال رزرو(بانک مرکزی آمریکا) سیاست افزایش نرخ بهره را در پیش گرفت که در نهایت منجر به تقویت دلار در بازارهای جهانی شد و به دنبال آن بهای طلا رو به کاهش نهاد.
اما دیری نپایید که نهادهای بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول پیش بینی های خود را از آینده اقتصاد جهانی منتشر کرد که از کاهش رشد اقتصادی جهان خبر می داد؛ به دنبال آن بود که فدرال رزرو تصمیم گرفت سیاست افزایش نرخ بهره خود را در سال 2019 میلادی با احتیاط بیشتری اعمال کند و در نتیجه امیدواری ها برای تقویت دلار در بازارهای جهانی کمرنگ شد.
آنگونه که خبرگزاری رویترز تحلیل کرده، بررسی ها نشان می دهد فدرال رزرو آمریکا در ماه های آینده روند افزایش سریع نرخ بهره را متوقف خواهد کرد؛ این در حالی است که این نهاد تصمیم گیر در آمریکا در سال 2018 میلادی نرخ بهره را چهار بار افزایش داده بود و پیش بینی می شود در سال جدید نرخ بهره را یک یا 2 بار افزایش دهد.
کاهش رشد اقتصادی جهان، افت شاخص سهام و تعطیلی دولت آمریکا مهمترین عواملی است که موجب شده سیاستگذاران پولی فدرال رزرو، در حال حاضر تصمیمی برای افزایش نرخ بهره نداشته باشند.
** سایه جنگ تجاری بر طلا
نمی توان جنگ تجاری پکن و واشنگتن که از اوایل سال 2018 آغاز شد و هنوز فروکش نکرده است را از منظر دور نگه داشت؛ این تنش اثر مستقیم خود را بر بازار طلا داشت و هرگاه که سیاستمداران چین و آمریکا بر جنگ لفظی خود می افزودند و برای کالاهای وارداتی یکدیگر تعرفه وضع می کردند، تنور قیمت طلا نیز گرم می شد.
برای نمونه در آخرین هفته دی ماه جاری، افزایش احتمال حصول توافق تجاری بین چین و آمریکا در پایان ماه ژانویه (دی - بهمن) منجر به تضعیف بهای طلا شد زیرا رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی اعلام کرد که مذاکرات تجاری با چین پیشرفت های زیادی داشته است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد