اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

محاسبه مهریه به نرخ روز بر پایه معادله برابری ریال و طلا

بهاء‌الدین حسینی هاشمی‌، کارشناس اقتصادی گفت: مهریه به نرخ روز برای خانم‌ها بر پایه معادله برابری ریال و طلا محاسبه می‌شود.

حسینی هاشمی در خصوص الزامات حذف چهار صفر از پول ملی گفت: واحد پول ایران در شرایط کنونی ریال است و این ریال در قانون صد دینار و هر ریال برابر با صد و هشت هزار و پنجاه و پنج میلیونیم (۰٫۰۱۰۸۰۵۵) گرم طلای خالص است.
رابطه ریال با طلا در قانون وجود دارد و بر اساس آن میزان ریالی مهریه در نظر گرفته می شود برای مثال یک میلیون ریال است و می پرسند در آن زمان رابطه یک میلیون ریال چه میزان طلا می شده است. قیمت امروز طلا را در نظر می گیرند و مهریه به روز می شود. البته بعضی خانم ها از ابتدا مهریه خود را طلا تعیین می کنند، اما تعیین قیمت روز مهریه هایی که پول است بر اساس همین رابطه و نسبت طلا و ریال تعیین شده در قانون صورت می گیرد.
وی ادامه داد: حالا سئوال اینجاست که ریال جدید که قرار است زیر مجموعه تومان پس از حذف چهار صفر باشد چه پشتوانه ای دارد و بانک مرکزی در این قالب چه تدبیری اندیشیده است.

محاسبه مهریه به نرخ روز بر پایه معادله برابری ریال و طلا
حسینی هاشمی اضافه کرد: در گذشته پشتوانه پول امریکا نیز طلا بود و به این صورت که هر اونس طلا ۳۶ دلار ارزش داشت. همان طور که می دانید اونس طلا نزدیک به ۳۱ گرم است. در این راستا تا سال ۱۹۷۴ هر اونس طلا برابر با ۳۶ دلار آمریکا بود و همه تمایل داشتند نسبت به تبدیل دلار به طلا اقدام کنند چون ارزش آن طلا از ارزش ذاتی این پول بیشتر بود.
وی ادامه داد: وقتی بحران در این حوزه جدی شد، نیکسون تصمیم گرفت این رابطه را حذف کند و دست به عمل زد اما در حقیقت در ایران هیچ گاه به طور قانونی رابطه ریال و طلا را به هم نزده ایم و لازم است تدبیری در این بخش بیندیشیم. وی با اشاره به اینکه دامنه پشتوانه ها در جهان امروز تغییر کرده است، گفت:در حال حاضر طلا، ارزهای خارجی، تولید ناخالص داخلی و جواهرات و میراث فرهنگی همگی به پشتوانه های پول ملی کشورها تبدیل شده اند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد