اونس طلا2232.37
مظنه14,381,000
18 گرم3,319,800
ارزش سکه32,400,393
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک چه می شود؟! |9 هزار دستگاه خودرو از گمرک ترخیص می شود ؟

با اصلاح مصوبه هیات دولت برای ترخیص خودروهای وارداتی بلاتکلیف از گمرکات، یک مقام آگاه اعلام کرد: با این کار 9 هزار دستگاه خودرو از گمرک ترخیص می شود و اما باز هم تکلیف چهار هزار خودرو نامعلوم است.

واردات خودرو از اواخر تیرماه پارسال ثبت سفارش خودرو متوقف شد و این ممنوعیت اواخر دی ماه و با ابلاغ آیین نامه جدید واردات خودرو، برطرف و واردات خودروها از سر گرفته شد اما با تغییر سیاست های ارزی دولت در سال 97 از سویی و نیز خروج آمریکا از برجام، دولت تصمیم گرفت واردات برخی کالاهای غیرضروری از جمله خودرو را بار دیگر متوقف کند.
در این دوران با احتساب 6 هزار و 428 خودرویی که بدون ثبت سفارش و به صورت غیرقانونی وارد گمرک شد و ترخیص تدریجی خودروها، 13 هزار خودرو در گمرک باقی مانده بود.
برای حل این مشکل، هیات دولت 9 دی ماه مصوبه ای داشت که امکان ثبت سفارش و ترخیص این دسته از خودروها را فراهم می کرد؛ براساس این مصوبه ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ابلاغ تصویب‌نامه (16 دی ماه) دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری- صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی باشند، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشا ارز به بانک مرکزی بلامانع است و همه ثبت سفارشات قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) لغو می ‌شود.
این بند از مصوبه هیات وزیران مخالفت رئیس کل بانک مرکزی را در پی داشت؛ «عبدالناصر همتی» با ترخیص خودروهای وارداتی که فقط دارای قبض انبار باشند مخالفت کرد؛ وی معتقد بود که نباید دولت اجازه ورود بدون انتقال ارز خودروهای وارد شده به گمرکات از 15 مردادماه به بعد را بدهد.
استدلال همتی این بود که واردات بدون انتقال ارز موجب می‌شود سبب می شود منشاء تامین ارز برای واردات خودرو مشخص نباشد؛ در حالی که بانک مرکزی در ماه‌های گذشته همه تلاش خود را صرف حاکم کردن نظم بر بازار ارز و کنترل حساب دخل و خرج ارزی کشور کرده است.
تلاش برای جلوگیری از رانت و فشار به بازار ارز برای امور غیرضرور دیگر استدلال های بانک مرکزی برای مخالفت با این مصوبه بود؛ سرانجام هیات وزیران در جلسه بیست و سوم دی ماه مصوبه قبلی خود را اصلاح کرد؛ به این ترتیب که در بند یک این مصوبه زمان ترخیص خودروها از شانزدهم دی ماه پنج ماه کاهش یافت و به 16 مرداد ماه تغییر کرد.
یک منبع آگاه در گمرک اعلام کرد که با اجرای اصلاحیه جدید هیات وزیران در ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک و پس از ابلاغ آن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت 9 هزار دستگاه خودرو ترخیص می شود و چهار هزار خورو در گمرک می ماند.
به گفته این مقام آگاه با توجه به محدودیت زمانی برای تعیین تکلیف کالاهای دپو شده در گمرک این تعداد یا مرجوع داده می شود یا به عنوان کالای متروکه در اختیار دولت قرار می گیرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد