اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سقوط 3 هزار و 652 پله ای بورس در نخستین روز بهمن

تهران- ایرنا- شاخص بورس در نخستین روز بهمن ماه (دوشنبه) با افت سه هزار و 652 واحدی نسبت به دیروز به جایگاه 161 هزار و 922 پله ای سقوط کرد.

اعلام شناسایی زیان های سنگین توسط شرکت های خودروسازی، نگرانی از افزایش ریسک های سیاسی، ابهام در سرنوشت تسعیر نرخ ارز برای بانک ها و افت اندک قیمت نفت، از جمله عوامل مهمی است که سبب تقویت فشار فروش در بازار امروز شد.
با وجود اینکه برخی از صنایع و شرکت های بورسی در روزهای اخیر در گزارش های 9 ماهه، عملکرد خوبی را ارایه کرده اند، اما فضای هیجانی بر روند معاملات غالب شد و بازار بورس را قرمزپوش کرد.


بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای پارس (پتروشیمی پارس)، شبندر(پالایش نفت بندرعباس)، فارس(هلدینگ خلیج فارس)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، وبملت (بانک ملت)، رمپنا (مپنا)، فولاد (فولاد مبارکه) و تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین) بیشترین سهم را در افت شاخص داشتند، در مقابل، وامید (گروه سرمایه گذاری امید) و اخابر (مخابرات) بالاترین تاثیر مثبت را داشتند.


** افت دسته جمعی شاخص های بورس
در معاملات امروز 2 میلیارد و 97 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و 658 میلیارد ریال در 132 هزار نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، یک هزار و 58 واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 618 واحد کاهش یافت.


شاخص قیمت (هم وزن) نیز 434 واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور چهار هزار و 56 واحد افت کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور 2 هزار و 644 واحد نزول کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز هفت هزار و 502 واحد کاهش یافت.


** ادامه صدرنشینی بانک ها
گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 743 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 343 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه فرآورده های نفتی به ارزش 754 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش 444 میلیارد ریال، جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش 420 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت.
گروه خودرو نیز با معاملاتی به ارزش 335 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.


** عقب نشینی فرابورس
معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) 21 واحد افت کرد و در جایگاه یک هزار و 970 واحدی قرار گرفت. در این بازار بیش از 886 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و 645 میلیارد ریال دادوستد شد.
همچنین در معاملات امروز نمادهای میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه)، مارون (پتروشیمی مارون)، کگهر (سنگ آهن گهر زمین) و شراز (پالایش نفت شیراز) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد