اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

مکانیسم مالی اتحادیه اروپا برای ایران به زودی عملیاتی می شود

اتحادیه اروپا اعلام کرد کار بر روی مکانیزم پرداخت برای تجارت با ایران و دور زدن تحریم های آمریکا ادامه دارد.

مایا کوچیجانکیچ، سخنگوی مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: این کاری است که توسط اعضای اتحادیه انجام می‌شود. طبق اطلاعات به دست آمده، کار ادامه دارد و پیشرفت‌های خوبی در این خصوص حاصل شده است. وی همچنین افزود که مکانیزم ویژه اس‌پی‌وی به زودی رونمایی خواهد شد و گفت: معتقدیم این کار در هفته‌های آینده به منظور ارتقای تجارت قانونی با ایران انجام خواهد شد و این مکانیزم بخشی از تلاش‌های گسترده تر اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران است.

به عقیده برخی تحلیل‌گران، مشکل اصلی مکانیزم مالی اتحادیه اروپا در حال حاضر این است که کشورهای اتحادیه به دلیل ترس از تحریم های آمریکا، تمایل چندانی به میزبانی از این ساز وکار در خاک خود ندارند. پیشتر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفته بود که این ساز و کار تا پیش از پایان سال ۲۰۱۸ عملیاتی می‌شود که این اتفاق نیافتاد. ایران از تعلل اتحادیه اروپا برای راه اندازی این مکانیزم انتقاد کرده است.

این سیستم پرداخت به کسب وکارهای اروپایی امکان می‌دهد تا بدون تحریم شدن توسط آمریکا به روابط خود با ایران ادامه دهند. در سال ۲۰۱۷ اتحادیه اروپا پس از چین بزرگ ترین شریک تجاری ایران بوده است. به عقیده برخی تحلیل‌گران این مکانیزم جدید به شرکت‌ها امکان می‌دهد برای تبادل مالی با ایران نیازی به سیستم سوئیفت نداشته باشند.

طبق ساز و کار پیشنهادی اروپا، شرکتی که از ایران نفت می‌خرد به جای پرداخت وجه به ایران، آن را مستقیما یا با واسطه به شرکتی که کالا به ایران می‌فروشد پرداخت خواهد کرد و وجهی به ایران نخواهد رفت. هم چنین مبادلات در این مکانیزم بر حسب یورو خواهد بود و دلار از مبادلات کنار گذاشته خواهد شد. به گفته برخی از سیاستمداران اروپایی، این مکانیزم مشابه سیستمی است که برای مبادله با اتحاد جماهیر شوروی به کار می‌رفت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد