اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بازگشت ارز به کانال 11 هزار بعد از شوک دو روزه

در شرایطی که بازار ارز و سکه تحت تاثیر تقاضای ارزی پایان سال میلادی و نیز رشد جهانی هر اونس طلا قرار گرفته است، بررسی ها از ورود بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز حکایت دارد.

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و رشد تقاضا برای ارزهای عمده در پایان سال میلادی دست به دست هم داد تا بهای طلا، انواع سکه و ارز امروز (چهارشنبه) در بازار تهران افزایش یابد.
براساس نرخ های اعلامی خبرگزاری رویترز، بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی به مرز 1270 دلار رسیده که این میزان جهش در ماه های اخیر بی سابقه توصیف شده است؛ دلیل اصلی این رشد، نگرانی های بین المللی نسبت به ادامه تعطیلی دولت آمریکا و رکود اقتصادی جهان است که نه فقط به بازار سهام فشار وارد کرده بلکه سرمایه ها را به سمت بازار طلا هدایت کرده است.
در بازار ارز تهران نیز تقاضا برای ارزهای عمده رو به افزایش نهاده است زیرا در پایان سال میلادی شرکت هایی که شرکای تجاری خارجی دارند، باید حساب های خود را تسویه کنند و از این رو تقاضای ارزی افزایش می یابد.
البته بانک مرکزی در اطلاعیه ای با اعلام اینکه تسویه تجاری و مالی فعالان رسمی و غیررسمی در پایان سال مالی میلادی موجب افزایش مقطعی تقاضا می شود، تاکید کرده که برای پاسخگویی به این تقاضا، ارز مورد نیاز مشتریان توسط بانک مرکزی از طریق بانک های عامل تامین است.
گزارش های رسیده به ایرنا از افزایش صف خرید ارز در صرافی های بانکی خبر می دهند؛ ظهر امروز در صرافی بانک ملی ایران هر یورو 13 هزار و 400 تومان و هر دلار آمریکا 11 هزار و300 تومان به فروش رفت. این در حالی است که در ساعات اولیه فعالیت بازار، این صرافی هر دلار را 11 هزار و 800 تومان می فروخت.
با این اوصاف بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز وارد میدان شد تا جلوی فعالیت های سفته بازانه و سوداگرانه در بازار ارز را بگیرد به همین دلیل اکنون (در زمان انتشار این خبر) بهای فروش دلار در بازار آزاد به حدود 11 هزار و 50 تومان رسیده است.
دیروز در سامانه سنا میانگین فروش هر یورو 12 هزار تومان و هر دلار 10 هزار و 600 تومان بود و در نیما حواله یورو به طور میانگین 9 هزار و 490 تومان و هر دلار 9 هزار و 548 تومان فروخته شده بود.
نرخ ها در سامانه سنا بیانگر معاملات انجام شده توسط بانک ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است و در سامانه نیما حواله های ارزی مبادله می شود.
رضا ترکاشوند دبیرکل کانون صرافان ایرانیان درگفت وگو با ایرنا، درباره وضعیت حاکم بر بازار ارز، آن را مرتبط با افزایش تقاضا در پایان سال میلادی دانست و اظهارداشت: انتظار می رود با سپری شدن این دوره و کاهش تقاضا از سویی و نیز افزایش عرضه ارز صادرات غیرنفتی، بازار خود را متعادل کند.
** نرخ انواع مسکوکات طلا
این نوسان های قیمتی بر بازار طلا و سکه نیز اثر گذاشت و در شرایطی که بهای سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ظهر امروز اوج گرفته و به سه میلیون و 940 هزار تومان رسیده بود، با تعدیل نرخ دلار، بهای انواع مسکوکات طلا نیز عقبگرد کرد.
بنا بر نرخ های اعلامی اتحادیه طلا و جواهر تهران، بعدازظهر امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم سه میلیون و 500 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید سه میلیون و 680 هزار تومان فروخته شد و بهای هر نیم سکه به یک میلیون و 950هزار تومان رسید.
در بازار طلا هر ربع سکه یک میلیون و 200 هزار تومان و هر سکه گرمی 660 هزار تومان فروخته می شود و بهای هر گرم طلای خام 18 عیار 341 هزار و 700 تومان است.
اقتصام*2025 ** 2023

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد