اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

یک مقام بانک مرکزی: ۷۰ درصد پولشویی دنیا در آمریکا و اروپاست/سهم ایران ناچیز است

بازخوانی اظهارات یک مقام بانک مرکزی در دولت دوازدهم حاکی است، ۷۰ درصد پولشویی دنیا در آمریکا و اروپا انچام می شود و سهم ایران از پولشویی دنیا ناچیز است.

ظریف، وزیر امور خارجه اخیرا از پول‌شویی گسترده‌ در کشورمان خبر داد و مدعی شد که مخالفان شفافیت مالی و منتقدان FATF، ذی‌نفعان این عدم شفافیت مالی در کشور هستند. وی در سخنان خود مدعی شده بود مخالفت با الحاق ایران به FATF از سوی باندهای پولشویی با حجم چندهزار میلیارد تومانی انجام می شود و پیوستن به آن می تواند از بروز چنین پولشویی هایی در اقتصاد ایران جلوگیری کند.

حال سوال این است که آیا به‌راستی FATF یک مرجع صلاحیت‌دار برای مبارزه جدی با پول‌شویی است و کشورهای عضو این نهاد از شفافیت کامل مالی برخوردار هستند؟ نگاهی به تجربه کشورهای عضو FATF نشان می دهد که پدیده پولشویی علیرغم گذشت چند سال از الحاق این کشورها، همچنان با تاروپود نظام مالی و بانکی آنها در هم تنیده باقی مانده است و ضوابط این کنوانسیون بین المللی نتوانسته از بروز این پدیده جلوگیری کند.

بازخوانی اظهارات مقامات مسئول در همین دولت نشان می دهد که بخش قابل توجهی از پولشویی در دنیا در آمریکا و اروپا انجام می شود و سهم ایران از پولشویی اندک است.

در همین خصوص ، «عبدالمهدی ارجمندنژاد» که تا یک ماه پیش مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی بوده و اخیراً با حکم همتی رئیس کل جدید بانک مرکزی، به عنوان مدیرکل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری منصوب شد، اواخر سال گذشته در خبری که در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر شده، اعلام کرده بود، 70 درصد پولشویی دنیا در آمریکا و اروپاست.

وی تصریح کرده بود: بر اساس برآوردها، 47 درصد پولشویی های دنیا در آمریکا و 23 درصد در اروپا انجام می شود.

«عبدالمهدی ارجمندنژاد» گفته بود: بسیاری از پولشویی ها در بازارها و مراکز مالی با عمق زیاد و از طریق انواع ابزارهای مالی انجام می شود که نمونه آنها را کمتر می توان در ایران یافت و انتظار نمی رود سهم ایران در مقیاس جهانی، قابل توجه باشد؛ هر چند مجموعه دستگاه های ذیربط در این زمینه در پی آنند که همین مقدار ناچیز احتمالی را نیز به صفر برسانند.

ارجمندنژاد که در دولت یازدهم هم مدیرکل مقررات، مجوزها و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی بوده ، سال 94 هم یک گفتگوی رسانه ای داشته و اعلام کرده بود: در برخی آمارهای جهانی که گاهی اوقات ارائه می‌شود تاکید شده بنا بر برآوردها، 47 درصد پولشویی دنیا در کشور آمریکا، 23 درصد در اروپا و 30 درصد بقیه در دیگر نقاط جهان انجام می‌شود. حال اگر بخواهیم بر اساس این برآورد قضاوت کنیم و به این موضوع هم توجه داشته باشیم که در آن 30 درصد باقیمانده مراکز مالی مهمی همچون دوبی، سنگاپور، هنگ کنگ، توکیو و ... وجود دارند؛ بنابراین اساسا سهم قابل توجهی را در این زمینه نمی‌توان به کشوری همچون ایران منتسب کرد.

وی تصریح کرده بود: باید به این موضوع توجه داشت که پولشویان معمولاً در کشورها و مناطق جغرافیایی‌ای که بازارهای مالی در آن ها از عمق بیشتری برخوردار هستند، فعالیت دارند و این بازارهای عمیق مالی یکی از بهترین بسترها و محیط ها برای فعالیت پولشویان است.

مدیر کل مقررات، مجوزها و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی با بیان اینکه به نظر می‌رسد حداقل بخشی از موضع گروه ویژه اقدام مالی در خصوص پولشویی در ایران، ریشه در مسائل سیاسی دارد، گفته بود: اگر در بیانیه‌های گروه ویژه اقدام مالی، نامی از کشور یا کشورهای دیگر نمی‌آید بدین معنا نیست که آن کشورها در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم هیچ مشکلی ندارد. کما اینکه نگاهی گذرا به وضعیت کشورها در این زمینه حاکی از آن است که خیلی از آنها کم و بیش دارای مشکلات متعددی در این زمینه هستند و چه بسا وضعیت ایران در این زمینه، به مراتب بهتر و بالاتر از آنها است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد