اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

خودروسازی تسلا هم به عربستان پشت کرد!

«ایلان ماسک» مدیر عامل شرکت خودروسازی «تسلا» اعلام کرد که این شرکت قصد دریافت سرمایه از ریاض در پی قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان را ندارد.

پایگاه اینترنتی بیزنس اینسایدر نوشت، وی در پاسخ به پرسشی در خصوص قبول سرمایه از سوی عربستان گفت که این مساله روی نخواهد داد.

تسلا موتورز (به انگلیسی: Tesla Motors) شرکت خودروسازی آمریکایی و تولیدکننده خودروهای برقی و قطعات موردنیاز ترن‌های برقی است.

واکنش های جهانی علیه دولت عربستان از زمان قتل خاشقچی در کنسولگری ریاض در استانبول شدت گرفته است و بسیاری از کشورها خواستار برخورد تنبیهی علیه ریاض شدند.

هرچند دولت عربستان این مساله را رد کرده که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقچی را صادر کرده، خبرنگار خبرگزاری رویترز از همان زمان گزارش داد که یکی از مشاوران ارشد بن سلمان قتل این روزنامه نگار منتقد را از طریق اسکایپ هدایت کرده است.

قتل خاشقچی پرسش هایی را درخصوص نقش عربستان در تامین مالی امور بازرگانی در آمریکا و اخلاقی بودن جذب سرمایه از دولت هایی با سابقه بد حقوق بشری را مطرح کرده است.

قبل از قتل خاشقچی، مدیر عامل تسلا گفت که بودجه لازم برای تبدیل این شرکت به شرکتی خصوصی تامین شده است.

وی سپس از ملاقات خود با مقام های عربستان و احتمال قطعی شدن توافقی در این زمینه خبر داد؛ اما تسلا در نهایت خصوصی نشد.

قتل خاشقچی به بحرانی برای عربستان تبدیل شده و متحدان ریاض را به واکنش در مورد این مساله وا داشته است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا گفته است که می خواهد ابعاد مختلف این پرونده را بررسی کند. وی در عین حال بر نقش ریاض به عنوان متحد آمریکا در برابر ایران و همچنین به عنوان خریدار بزرگ سلاح آمریکا تاکید کرده است.

از سویی، دادستان کل عربستان، قتل خاشقچی را تعمدی خوانده است. این سخنان با بیانیه های رسمی قبلی عربستان مبنی بر اینکه خاشقچی در جریان درگیری در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است، مغایرت دارد.

پیشتر در ماه جاری، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با پادشاه عربستان و ولیعهد سعودی دیدار و در مورد این پرونده گفت و گو کرد.

واشنگتن از اقداماتی چون لغو ویزای ۱۲ شهروند سعودی یا فاقد شرایط خواندن این افراد برای اخذ ویزای آمریکا در واکنش به قتل خاشقچی خبر داده است.

در این میان، رهبران فرانسه و آلمان خواستار موضع هماهنگ اروپا برای محدود کردن فروش سلاح به عربستان در واکنش به قتل خاشقچی شده اند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در پی قتل خاشقچی پیشنهاد قطع فروش سلاح به ریاض را مطرح کرد. آلمان ماه گذشته با فروش محموله تسلیحاتی به عربستان در سال ۲۰۱۸ به ارزش ۴۷۰ میلیون دلار موافقت کرد، اما مرکل گفت که باید پرونده خاشقچی مورد بررسی قرار گیرد و تا روشن شدن این مساله، برلین به ریاض سلاح نخواهد داد.

قتل خاشقچی، چهره محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را خدشه دار کرده و روابط واشنگتن و ریاض را به محک آزمایش گذاشته است.

بن سلمان که حاکم بالفعل عربستان است، قتل خاشقچی را محکوم کرده و هر گونه دخالتی در این اقدام را رد کرده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد