اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

دلار همچنان حباب دارد/ کاهش نرخ ادامه‌دار خواهد بود

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی با تاکید بر این که دلار همچنان حباب دارد گفت: کاهش نرخ ارز با توجه به سیاست‌های دولت با شیب ملایمی ادامه‌دار خواهد بود.

محمد لاهوتی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره علت ادامه‌دار نبودن ریزش نرخ ارز اظهار کرد: این که انتظار داشته باشیم یک شبه دلار 19هزار تومانی به زیر 10هزار تومان برسد، اگرچه امکان‌پذیر است اما تبعات بدی در پیش خواهد داشت؛ اما پیش‌بینی ما این است که روند کاهش ادامه خواهد یافت ولی دولت بنابر سیاست‌های کشور مبنی بر ایجاد آرامش و جلوگیری از بی‌اعتمادی با شیب ملایم‌تری نرخ را کاهش خواهد داد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به عواملی که منجر به کاهش نرخ ارز شد، خاطرنشان کرد: از اواخر سال گذشته بانک مرکزی با طرح این موضوع که می‌خواهد از ذخایر ارزی صیانت کند، دخالت خود را در بازار کاهش داد و به نوعی سیستم مداخله‌ای را متوقف کرد که از طرفی منجر به کاهش عرضه و افزایش نقدینگی، و از طرف دیگر منجر به افزایش جو بی‌اعتمادی و در جامعه شد.

رییس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: بعد از نشست سران قوا و تفویض اختیار به بانک مرکزی و ورود این بانک با ارز مداخله‌ای به بازار، موفق شد هیجانات را تا حدی مدیریت کند و نرخ ارز را تا کانال 14هزار تومان کاهش دهد، البته ما بر این باور هستیم که نرخ ارز همچنان بالا است و حباب دارد و معتقدم بانک مرکزی به دلیل مدیریت بازار و مدیریت شناور، موظف است برای صیانت از پول ملی با ورود بیشتر نرخ ارز را بیشتر کاهش دهد.

وی با اشاره به سیاست‌های اشتباه دولت که منجر به افزایش نرخ ارز و به تبع آن به آشفتگی اقتصاد کشور شد، تصریح کرد: بخشی از افزایش نرخ ارز به دلیل سرکوب آن به مدت چند سال قابل پیش‌بینی بود و علاوه بر این که به دولت یازدهم و دوازدهم بار‌ها تذکر داده بودیم که انباشت 56درصدی تورم و نگه داشتن فنر نرخ ارز بالاخره روزی خود را نشان می‌دهد اما توجهی نکرد.

لاهوتی اضافه کرد: البته پیش‌بینی ما از افزایش نرخ، چیزی حدود 6تا 7هزار تومان بود در حالی که بخشی از این افزایش قیمت به دلیل جو روانی مربوط به تحریم و عدم مداخله بانک مرکزی در تنظیم و تزریق ارز به بازار شکل گرفت.

عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: عبور از مرز 12هزار تومان و رسیدن به نرخ حدود 20هزار تومان برای دلار نه منطقی بود و نه قابل پیش‌بینی که البته با ورود بانک مرکزی تا حدودی از التهاب بازار کاسته شد.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی با بیان این که افزایش نرخ ارز در تمامی شئونات زندگی مردم و فعالان اقتصادی تاثیر خود را گذاشت، افزود: افزایش قیمت‌ها و عدم فروش کالا به دلیل عدم ثبات قیمت همه نتیجه نوسانات نرخ ارز بود که باعث شد هم در تولید و هم واردات و صادرات دچار مشکلات جدی شویم.

لاهوتی در پایان با گلایه از ناکارآمدی سیاست‌های دولت در زمینه بهره‌مندی از افزایش نرخ ارز گفت: تنها قسمتی که می‌توانست با افزایش نرخ ارز تا حدودی به اقتصاد کشور کمک کند، صادرات بود که به دلیل عدم سیاست‌‌گذاری‌های درست و کارامد مانند ممنوعیت واردات و مشکلات ثبت سفارش، آن را نیز از دست دادیم زیرا زمانی که نرخ ارز تا سه برابر افزایش می‌یابد صادرات باید حداقل دو برابر شود نه این که تنها 13 تا 20درصد رشد داشته باشد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد