اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

عربستان سعودی می‌تواند جای خالی نفت ایران را پر کند؟

عربستان وعده داده با اجرایی شدن تحریم نفتی ایران تولید نفت خود را به ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز برساند اما استفاده از ظرفیت مازاد تولید یک شمشیر دولبه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از دیلی استار، برای اولین بار از زمان حمله صدام به کویت در 1990 ، عربستان سعودی با یک آزمون نفتی مواجه شده است. باید به شبکه پیچیده میادین نفتی خود، پالایشگاه‌ها ، خطوط لوله ، انبارگاه های نفتی و پایانه های صادرات تا آخرین حد فشار بیاورد تا هر قدر می توانند بشکه نفت تولید کنند. امروز یک بحران دیگر خاورمیانه در حال کشیدن ماشین نفت عربستان است. تحریم‌های آمریکا بر ایران صادرات نفت آن را مختل کرده و چشم جهان به عربستان است تا این کمبود را جبران کند.

مجید المنیف یک مقام نفتی سابق عربستان به قانونگذاران آمریکا گفته بود:« عربستان سعودی منبع ذخیره نفت برای آمریکا است» ولی ابزار مقابله با بحران آن محدود است: چاههای نفتی که بیکار در بیابان نشسته اند. اگر الان از آنها استفاده کند ، برای بحران آینده چیزی باقی نمی ماند.

آبهیشک دشپانده، تحلیلگر نفتی شرکت جی پی مورگان گفت:« هرگونه توقف پیش بینی نشده تولید نفت توسط لیبی ، ونزوئلا یا هر جای دیگری باعث کمبود ظرفیت مازاد تولید نفت اوپک مخصوصاً عربستان می شود».

عربستان و متحدان آن در اوپک می‌دانند استفاده از ظرفیت مازادشان یک شمشیر دولبه است. ممکن است قیمت نفت را پایین بیاورد ولی این ریسک را برای بازار دارد که چقدر نفت باقیمانده می ماند. با وجود تضمین ریاض و متحدانش برای جبران نبود نفت ایران ، قیمت نفت از 80 دلار در هر بشکه گذشته است. برخی تاجران پیش بینی می‌کنند قیمت نفت در زمستان امسال با افزایش تحریم‌ها علیه ایران به 100 دلار در هر بشکه هم برسد.

سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات متحده عربی گفت:« کارتل باید هوشیار باشد و از ذخایر محدود نفتی بیش از حد استفاده نکند».

ظرفیت مازاد فعلی کم است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا مقدار آن را فقط 1.4 میلیون بشکه در روز می داند و تخمین می زند تا اواخرسال 2019 به 1.2 میلیون بشکه کاهش یابد. یعنی یکی از پایین‌ترین مقادیر و شبیه به سال 2008 است وقتی قیمت نفت به 150 دلار در هر بشکه رسیده بود.

با این وجود، ریاض می‌گوید نفت اضافی زیادی در اختیار داریم. خالد الفلیح وزیر انرژی عربستان گفت طی روزها و هفته‌های آتی بشکه‌های نفت بیشتری خواهیم داشت. عربستان رسما اعلام کرده می‌تواند حداکثر 12.5 میلیون بشکه تولید کند یعنی بیش از 2 میلیون بشکه بیشتر از رکورد 10.4 میلیون بشکه در ماه اوت.

قبل از اعلام تحریم ها در ماه مه، ایران روزانه بین 2.5 تا 2.8 میلیون بشکه نفت صادر می کرد. با اجرای تحریم‌ها در ماه نوامبر ، فروش نفت ایران به تنها یک میلیون بشکه در روز می رسد، خیلی کمتر از آنچه تخمین زده می‌شد. روی کاغذ ، عربستان باید بتواند 1.5 تا 1.8 میلیون بشکه کمبود نفت ایران را جبران کند.

سالهاست که عربستان سعودی در مورد مقدار ظرفیت مازاد تولید خود محافظه کار بوده ولی علی النعیمی که تا سال 2016 به مدت 25 سال وزیر نفت عربستان بود گفت:« به نظر من، ما می توانیم طی تنها چند روز فورا تا 11.4 و 11.8 میلیون بشکه تولید خود را بالا برویم. فقط کافیست دریچه ها را باز کنیم. برای تولید 700 هزار بشکه باقی‌مانده برای این که به دوازده و نیم میلیون بشکه برسیم، سه ماه کار لازم دارد و این 90 روز جهت آمادگی برای حفاری است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد