اونس طلا2388.59
مظنه16,646,000
18 گرم3,842,700
ارزش سکه37,503,438
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

رکورد رشد روزانه بورس شکسته شد؛ علت چیست؟

امروز بورس تهران شاهد رشد 6 هزار و 770 واحدی شاخص کل شد. دلیل رکورد تاریخی بورس چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از رشد بی‌رحمانه شاخص بورس در جریان معاملاتی آخرین روز هفته گذشته و رسیدن شاخص کل با افزایش ۶۰۱۷ واحدی به رقم ۱۸۰۶۳۵ واحد، امروز هم شاخص رکورد تاریخی به ثبت رساند. به طوری که امروز شنبه ( هفتم مهر ماه ۱۳۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به ۱۴۳۵۹ میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش ۶۷۷۰ واحد در رقم ۱۸۷۴۰۶ جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به ۷۳۴۸ میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش ۷۹ واحد در رقم ۲۱۵۰ جای گرفت.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه برای نمادهای شبندر، وبملت، وپست، کسرا، ومعادن، سپ، ما، کدما، کگل، پترول ،وخارزم، پارسان، کطبس، فروس، فنوال، وساحت، امید،سخاش، کمنگنز، شبریز، کبافق، وتوشه،کخاک، حتاید، کرازی، شوینده، حکشتی، فارس، پسهند، ددام، سکرد، تیپیکو، فجام و ستران صفوف خرید تشکیل شد.

در معاملات امروز بازار سرمایه نماد‎های « فارس، تاپیکو، شپنا، شتران، کگل» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « فملی، همراه، پاکشو، تیپیکو، پارسیان» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای « وصندوق، قثابت، پارند، مبین، فایرا» بود و نمادهای «وبصادر، وسکابح، وسکاب، ولساپا، وبانک» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

گزارش عجیب فملی

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه نماد فملی بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس داشت و دلیل آن هم گزارش عجیب این نماد از عملکرد شهریور ماه خود است. در این گزاش آمده است که نماد فملی ۴۶۰۴ میلیارد ریال در شهریور ماه فروش داشته و صادرات فملی در شهریور ماه به صفر نزدیک شده است.

همچنین در جریان معاملات امروز بازار سرمایه نمادهای تولیدکننده سنگ آهن به این دلیل مورد اقبال سهامداران قرار گرفته‌ است که قیمت جهانی فلزات اساسی و کانه‌های فلزی افزایش پیدا کرده است.

به گفته معامله‌گران بازار سرمایه، نرخ دلار در حال نوسان است و در مقابل بازار سهام نیز به دلیل ذاتی که دارد تحت تاثیر افت ارزش پول ملی شتابان در حال فتح الفتوح است. این روزها بازار همانند کوه نوردی در حال فتح قله‌های جدید و ناشناخته است. از یک سو شوق دستیابی به قله و پیدا کردن اسم و رسمی برای خود دارد و از سوی دیگر هر چه از سطح زمین فاصله می‌گیرد اضطرابی خاص او را در برمی‌گیرد. این روزها هر سهمی فارغ از شرایط بنیادی عملیاتی مناسب یا غیرنامناسب در حال رشد ارزش است؛ تجربه‌ای که در کوران رشد شاخص در سال ۹۱ تا ۹۲ نیز تجربه شد و پس از آن رکودی فراگیر کل بازار را دربگرفت، به همین جهت به سهامداران جدید و کم تجربه استفاده از سبدهای سرمایه‌گذاری و دوری از شایعات و اخبار غیر رسمی توصیه می‌شود.

شکست مقاومت‌های تاریخی

مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلیل رشد بیش از شش هزار و ۷۰۰ واحدی شاخص کل بورس در اولین روز جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری، گفت: امروز استقابل سهامداران از نمادهای پالایشی بی‌نظیر بود. قیمت هر بشکه نفت بیش از ۸۰ دلار تثبیت شده است و گروه ۴+۱ قول داده‌اند که سازوکاری فراهم کنند تا ایران آسیبی از تحریم‌ها نبیند و شکست مقاومت‌های تاریخی و پی در پی از جمله دلایلی برای عطش خرید سهام پالایشی‌ها در اولین روز جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی، ارزانی قیمت دلار و سکه همچنان نقدینگی و حجم معاملات در بازار سرمایه می‌تواند افزایش پیدا کند، بنابراین فعلا دلیلی برای پایان رشد صعودی شاخص کل بورس وجود ندارد. شرکت‌‌ها باید عقب ماندگی خود را جبران کرده و مزد سهامداران صبور و رنج کشیده را پرداخت کنند.

مویدی افزود: گزارش عملکرد شهریور ماه نمادهای دلار محور هم مطابق انتظار مناسب و پر بار بوده و همه شرایط برای ادامه رشد بازار سرمایه مهیا است. همچنین عوامل دیگری از جمله بهبود قیمت‌های جهانی و معاملات صورت گرفته در بورس کالا و افزایش چشم‌گیر حجم معاملات نیز بر بازار سرمایه تاثیر مثبت دارند، پس همچنان می‌توان انتظار بازار مثبت و صعودی داشت که اکثر گروه‌های بازار را هم شامل می‌شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: انتظار دارم گروه‌های انبوه‌سازی به واسطه شکستن مقاومت‌های تاریخی و همچنین گروه خودرویی که اسیر قانون ۲۰ و ۵۰ درصد سازمان بورس شدند با لیدری سایپا در کنار گروه حمل و نقل و فلزات اساسی هفته خوبی را پیش رو داشته باشند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد