اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

فروشنده‌ها به بازار ارز آمدند/ مسافرتی گران‌تر از آزاد!

دلار بعد از پشت سرگذاشتن نرخ ۱۵ هزار تومانی در هفته گذشته، در حال حاضر تا ۱۳ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. گر چه قیمت‌ها همچنان بالاست و حتی به نرخ زیر ۱۱ هزار تومان چند روز اخیر هم نرسیده ؛ اما امروز با ورود فروشنده‌ها بازار کم التهاب و خلوت بود.

امروز (شنبه) گر چه بازار در ابتدای روز با قیمت‌های بالا برای ارز شروع شد و دلار تا ۱۴ هزار تومان هم قیمت داشت، ولی در ادامه با به جریان افتادن معاملات، قیمت‌ها نزولی پیش رفت. تا زمان تنظیم این گزارش(۱۴:۳۰) دلار تا ۱۳ هزار تومان و یورو تا ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شده است. ریزش قیمت در بازار ارز در حالی اتفاق می‌افتد که گرچه صرافی‌ها تمایل چندانی به فروش ندارند، اما مردم برای فروش به بازار آمده‌اند. در مقابل فروشنده‌ها البته خریدار چندانی نیست، چرا که در روند ریزشی بازار ترجیح می‌دهند منتظر ثبات قیمت باشند، در مجموع افرادی که اکنون تقاضای واقعی دارند خریدارند و کسانی هم که به پول سرمایه‌گذاری شده در دلار خود نیاز دارند تا حدی فروشنده هستند. همچنین افرادی هستند که برای نوسان‌گیری از پنج شنبه به بازار آمدند و برای جلوگیری از کاهش سود دلار خریداری شده، ارز خود را می‌فروشند.

اما اینکه چرا جریان بازار برخلاف روزهای آخر هفته گذشته پیش رفته و کاهشی شده است، موضوعی است که فعالان و تحلیلگران بازار آن را در چند عامل بررسی می‌کنند. اول اینکه در روزهای اخیر عرضه در بازار از سوی صرافی‌های منتخب انجام شده که خود تا حدی به تقاضا پاسخ داده و اثرگذار بوده است. از سویی دیگر مجوز اخیر بانک مرکزی برای صرافی‌ها که بتوانند ارز خریداری شده از سامانه نیما را وارد کشور کرده و تحت شرایطی در بازار بفروشند نیز موجب شده تا انتظارات به سمت افزایش عرضه در بازار پیش برود.

این در حالی است که عبدالناصر همتی-رئیس کل بانک مرکزی- که امروز برای ارائه توضیحاتی به کمیسیون اقتصادی مجلس رفته بود، در حاشیه این جلسه گفته که در کنار صرافی‌ها به صادرکنندگان نیز این مجوز داده شده که بخشی از ارز حاصل از صادرات خود را به شکل اسکناس ارز وارد کشور کرده و از طریق سامانه نیما و تحت کنترل بانک مرکزی در بازار عرضه کنند. این خبر نیز بر بازار اثر داشته و به گفته فعالان بازار بر سرعت ریزش قیمت ارز افزوده است.

با این حال نکته جالب بازار امروز این بود که صرافی‌هایی که معمولا ارزهای خدماتی را می‌فروشند در شرایطی که قیمت‌ها در بازار در حال ریزش بود نرخ در آنها همچنان بالا قرار داشت، به طوری که دلار تا ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان و یورو تا ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان فروش رفت، البته تمامی این صرافی‌ها هم فروش نداشتند و محدود به یکی دو مورد بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد