اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

حباب دست از سر بازار سکه برنمی دارد

بهای سکه تمام در بازار آزاد بیش از یک ماه است که گرفتار حباب یک میلیون تومانی شده و هر بار به بهانه هایی همچون گران شدن طلا در بازارهای جهانی یا نرخ برابری دلار افزایش یافته، خود را از دسترس دورتر می کند.

، هر دلار آمریکا این روزها در سامانه نظارت ارز (سنا) که برآیند فروش اسکناس در صرافی ها و معاملات قطعی در سامانه ارزی نیماست، به حدود 10 میلیون و 588 هزار تومان رسیده است، در حالی که در همین ابتدای هفته قیمت آن به هشت هزار تومان رسیده بود.
با این حال آنچه بازار به آن واکنش نشان داده، برداشت های فعالان بازار، از اظهارنظرهایی است که این روزها از زبان مسئولان اعم از اقتصادی یا سیاسی می شنوند؛ ناظران بازار جمله نقل شده از رئیس کل بانک مرکزی که روز دهم شهریور در همایش بانکداری اسلامی گفته بود «اراده ای برای مقابله با رشد نقدینگی و کند کردن آن وجود ندارد» را از عوامل روانی موثر بر بازار می دانند.
اما جدای از مسایل روانی، بسته شدن معاملات آتی سکه در بورس کالا نیز بر بازارهای موازی آن یعنی بازار مسکوکات طلا و ارز اثر گذاشته است.
در همین رابطه رضا ترکاشوند دبیرکل کانون صرافان ایران مردادماه امسال به ایرنا گفته بود، «تا زمانی که تقاضا برای تبدیل دارایی ریالی به سرمایه های جایگزین وجود داشته باشد، هر تصمیمی بر بازارهای موازی آن اثر می گذارد.»
مجموع عوامل روانی و تصمیم های اجرا شده در بازارهای موازی ارز و سکه نقد، سبب شده تا بهای مسکوکات طلا در بازار همچنان در حال ثبت رکوردهای جدیدی باشد؛ هرچند که معاملات نقدی ارز فقط سه درصد از کل بازار ارزی کشور را تشکیل می دهد اما اثر روانی خود را بر بازار داخلی و فضای عمومی جامعه دارد.
در مجموع امروز (سه شنبه) بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 110 هزار تومان افزایش به چهار میلیون و 700 هزار تومان رسید و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی نیز با 100 هزارتومان رشد، چهار میلیون و 256 هزار تومان عرضه شد.
معامله گران هر قطعه نیم سکه را 2 میلیون و 234 هزار تومان و هر ربع سکه را یک میلیون و 153 هزار تومان فروختند تا هر کدام نسبت به پایان معاملات روز گذشته 20 هزار تومان افزایش قیمت داشته باشد. هر قطعه سکه گرمی نیز با رشد 10 هزار تومانی به 612 هزار تومان رسید.
مروری بر نرخ ها در بازار سکه نشان می دهد که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی همچنان یک میلیون تومان حباب دارد در حالی که قیمت مصنوعات طلا بدون حباب بوده و در شرایط بهتری است زیرا در بازارهای جهانی هر اونس طلا پنج دلار و 52 سنت کاهش دارد و به 1195 دلار و 92 سنت رسیده است.

** نرخ ارز در سامان سنا
در سامانه نظارت ارز (سنا) که معدل فروش اسکناس در صرافی های مجاز سراسر کشور و معاملات قطعی شده حوالجات ارزی در سامانه نیماست، تا ساعت 15 میانگین هر یورو 90 هزار و 961 ریال، یوآن چین 11 هزار و 439 ریال، درهم امارات 21 هزار و 793 ریال و دلار نیز به 105 هزار و 876 ریال رسیده است.
براساس آماری که بانک مرکزی به ایرنا اریه کرده است، حجم معاملات در سامانه نیما در روز گذشته (12 شهریور) به یک میلیارد و 760 میلیون یورو رسید و میانگین نرخ یورو نیز دیروز 9100 تومان بود. اکنون 97 درصد معاملات ارزی در نیما انجام می شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد