اونس طلا2209.02
مظنه14,216,000
18 گرم3,281,700
ارزش سکه32,028,648
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
145/146

هشدار تحلیلگران درباره آغاز یک جنگ سرد اقتصادی بین آمریکا و چین

خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به تشدید اختلافات تجاری بین آمریکا و چین بر این باور است که این منازعه تنها سرآغاز یک جنگ سرد اقتصادی خواهد بود.

به گزارش بلومبرگ، چین تنها جبهه دیگری از جنگ تجاری دوناد ترامپ به شمار نمی رود. بر خلاف مکزیک، کانادا ، اروپا و سایر اهداف رئیس جمهور آمریکا، چین منبعی برای یک منازعه تمام عیار اقتصادی طی سال های آینده خواهد بود.

بر اساس این گزارش چین در مقابل تعرفه های اعمال شده از سوی آمریکا، تدابیر تلافی جویانه ای را وضع کرده و تعرفه های سنگینی به علیه واردات سویا از آمریکا اعمال نموده است.

بلومبرگ در ادامه افزود: همانند رقابتی که آمریکا طی دهه های گذشته با اتحاد جماهیر شوروی داشت، رقابت اقتصادی با چین نیز می تواند موجب یک جنگ سرد شود که سیاست آمریکا و سیاست اقتصادی را برای یک نسل یا حتی بیشتر شکل دهد.

آمریکا تاکنون از توسعه اقتصادی چین ناخرسند بوده است. چین در دسامبر سال 2001 میلادی به سازمان جهانی تجارت پیوست یعنی 3 ماه پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر. تاکنون تمرکز اصلی آمریکا بر تروریسم و جنگ در خاورمیانه بوده و واشنگتن توجهی به پیشرفت اقتصادی چین و تاثیر آن بر اقتصاد ایالات متحده نداشته است. به نظر می رسد طی سال های آینده تمرکز اصلی آمریکا بر روی رقابت اقتصادی با چین خواهد بود.

ولی تغییرات در آمریکا و چین موجب شده است تا اوضاع کنونی کاملا متفاوت رفم بخورد. در دوره توسعه اقتصادی چین در دهه 2000 و بخش زیادی از دهه 2010 میلادی، منافع زیادی برای اقتصاد آمریکا حاصل شد. در این مدت چین بازار خود را به روی برخی صنایع آمریکایی باز کرد و اجازه دسترسی به بازار خود را به شرکت های بزرگ آمریکایی داد. مصرف کنندگان آمریکایی نیز از کالاهای ارزان تولید شده در چین منتفع شدند. این امیدواری وجود داشت که همگرایی چین به سوی اقتصاد جهانی موجب تغییر فرهنگ این کشور و شبیه شدن فرهنگ آن به غرب شود.

با توجه به برنامه اقتصادی "ساخت چین 2025" این دیگر سخت خواهد بود که انتظار منافع اقتصادی زیادی را برای آمریکا داشته باشیم. چین به دنبال دستیابی به خودکفایی در صنایع مختلف است از هوا فضا گرفته تا رباتیک و این مساله فرصت های شغلی آمریکا ، سود شرکت ها و پیشتازی فنی آمریکا در جهان را تهدید خواهد کرد.

آمریکا و چین به عنوان 2 اقتصاد بزرگ جهان پیش از این تعرفه هایی به ارزش 34 میلیارد دلار علیه واردات یکدیگر اعمال کرده اند.

بر اساس این گزارش در تازه ترین تحولات در جنگ تجاری دو کشور، واشنگتن تعرفه های سنگینی را علیه 16 میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی اعمال کرده و پکن نیز تصمیم مشابهی را علیه واردات کالاهای آمریکایی اتخاذ کرده است.

جنگ اقتصادی آینده بین آمریکا و چین احتمالا رهبران ایالات متحده را به سوی حمایت از یک سیاست مبتنی بر رشد اقتصادی با هر قیمتی سوق خواهد داد. حتی اگر این سیاست ها موجب افزایش تورم و تشکیل حباب های تورمی در اقتصاد آمریکا شود. اگر چین بخواهد سرمایه گذاری کلانی را در زمینه اکتشافات فضایی انجام دهد، این عرصه نیز جولانگاه دیگری برای رقابت بین دو کشور خواهد بود.

به نظر می رسد دستکاری در نرخ ارز و تعرفه های سویا تنها سرآغازی برای یک جنگ سرد اقتصادی خواهد بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد