اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سامانه نیما باید نیازهای ارزی بیشتری را پاسخ دهد

کارشناسان اقتصادی معتقدند پائین نگه داشتن قیمت ارز، برهم زدن تعادل بازار است و سامانه نیما باید پاسخگوی همه نیازهای ارزی باشد.

پویا جبل‌عاملی کارشناس مسائل اقتصادی با حضور در برنامه تیتر امشب گفت: اعتبار سیاستگذار اقتصادی به دیدن واقعیت ها در جامعه و تدبیر اقتصادی درست است. این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: سامانه نیما یا بازار ثانویه فقط بخشی از تقاضا در جامعه را شامل می شود. این سامانه نیاز به تعمیق و گستردگی بیشتری دارد. برای این کار نیاز به اقداماتی از سوی بانک مرکزی است.

جبل‌عاملی افزود: سامانه نیما به یک ثبات بازار هم نیاز دارد. بانک مرکزی بر اساس شوک های منفی که به بازار وارد می شود نمی تواند رونق به بازار را وعده بدهد. وی گفت: تاکنون بانک مرکزی از ابزار ذخایر بانکی استفاده کرده و باید شرایط غیر عادی اقتصادی را تفکیک کرد.

وی گفت: در حال حاضر دولت باید به ثبات بازار توجه کند. دولت با ابزار های مختلفی مانند روابط کارگزاری و تامین اسکناس می تواند به بازار آرامش ببخشد. این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: دولت از سال ۹۲ درصدد پائین آوردن قیمت ارز است. در شرایط فعلی دولت بعنوان سیاست گذار ارزی باید به سمت ثبات در بازار برود.

وی گفت: در سامانه نیما بیشتر شرکت پتروشیمی فعال است و نقل و انتقالات حواله ارز به تمام ظرفیت خود نرسیده است. این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نیما توان پوشش تمام سازوکارهای نرخ ارز را ندارد و در حال حاضر ناتوان است، گفت: اگر بخواهیم ارز ذخیره شده در خانه های مردم را به سامانه نیما بیاوریم بایدبه سامانه نیما عمق بیشتری داده شود.

بر اساس مصوبه جدید هیئت دولت، صادرکنندگان از جمله محصولات پتروشیمی ارز حاصل از صادرات خود را به مسیر سامانه نیما تزریق می کنند. ۲۰ میلیارد رقم بسیار بالایی است و مدیریت بهتری می طلبد. جبل‌عاملی مشکل بی ثباتی دربازار امروز را مشکل چندین ساله دولت های قبل دانست.

کامران ندری کارشناس مسائل اقتصادی در این برنامه گفت: باید بین ارز حواله ای و اسکناس تفاوت قائل شد. ارز بالای ۸ هزار تومان صرفه اقتصادی ندارد. ندری افزود: در بازار ارز فیزیکی یا اسکناس تقاضا از عرضه بیشتر است.

ندری گفت: تخصیص ۲۰ میلیارد دلار به ارز یارانه ای یا ۴۲۰۰ تومانی کافی نیست به این علت که تقاضا برای دریافت آن زیاد خواهد شد، چون احتمال فروش در بازار آزاد وجود دارد و متقاضی بدون اینکه فعالیت اقتصادی انجام دهد سود می برد.

وی گفت: کنترل قیمت برای عرضه کنندگان تنها وسیله حمایت از حقوق مصرف کننده است. ندری با اشاره به اینکه پائین نگه داشتن قیمت، برهم زدن تعادل بازار است و دولت باید ارز را به قیمت واقعی بفروشد، گفت: بسته های حمایتی از اقشار آسیب پذیر، توجه جدی دولت را می طلبد و سامانه نیما فقط یک فضای اعتباری است که هنوز بطور جدی پذیرفته نشده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد