اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دولت در بازار ارز موضع‌گیری کند

‌یک دکترای اقتصاد گفت: دولت در بازار ارز موضع‌گیری کند.

دکتر مسعود سعادت‎مهر در گفت‎و‎گو با خبرنگار ایسنا‌، اظهار کرد: در بازار ارز چند عامل چون تحریم‌های کشور آمریکا و فشارهای ناشی از آن و ... باعث شده انتظارات تورمی در اقتصاد ایران شکل بگیرد.


وی ادامه داد: شایعات هم در این باره بسیار وجود داشت و از ورزشکاران گرفته تا اقتصاددانان قیمت دلار را پیش‌بینی می‌کردند و البته این پیش‎بینی‎ها فقط شایعه بود و مجموعه این عوامل جو روانی و انتظارات افزایش قیمت‎ها را در جامعه به وجود آورد.

وی ادامه داد: وقتی انتظار داشته باشیم که قیمت کالایی افزایش یابد. خرید و فروش وجود ندارد و جو روانی حباب گونه‌ای تشکیل شد. در حال حاضر در بازار حبابی عظیمی وجود دارد اما تخلیه خواهد شد. نمونه آن اینکه در گذشته هم طلا از 70 هزار تومان به 170 هزار تومان رسید و دوباره کاهش یافت.

سعادت‎مهر اضافه کرد: اگر دولت روی تصمیم‌گیری‌ها دقت بیشتری کند و موضع‌گیری شفاف داشته باشد می‌تواند بازار را کنترل کند.

وی بیان کرد: بی‌اعتمادی به بانک‌ها، باعث شده سرمایه کمتری وارد بانک شده و از طرفی کاهش نرخ بهره و... از جمله عوامل اقتصادی شد که پول‌ها از بانک‎ها خارج و باعث شد قیمت ارز و دلار بالا رود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور لرستان درباره راهکارهای کاهش نرخ ارز افزود: دولت عملیاتی به نام عملیات بازار باز دارد که اوراق قرضه خرید و فروش می‌کند. دولت می‌تواند با نرخ بهره بیشتر اوراق قرضه را بفروشد، پول از دست مردم جمع می‌شود و این چنین بخشی از نقدینگی را کنترل می‎کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین دولت می‎تواند نرخ بهره بانکی را افزایش دهد. سپرده بانکی یک دارایی امن‌تری است و مردم دوست دارند سود بدون استرس را دریافت کنند، اگر دولت این کار را کند بهتر است از اینکه که بازار ارز به این حالت آشفته باشد.

سعادت‎مهر گفت: از طرفی دولت در بازار ارز موضع‌گیری کند تا با سخنرانی دولتی با تحلیل علمی و دقیق اثر هجوم به سمت بازار ارز کاهش یابد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد