اونس طلا2155.2
مظنه14,172,000
18 گرم3,271,600
ارزش سکه31,929,516
قدیم (بهار)36,000,000
جدید (امامی)38,750,000
نیم23,150,000
ربع14,400,000

بلاتکلیفی صرافان در خرید و فروش ارز/ «سنا» بر چه اساسی قیمت ‌می‌دهد؟

صرافی‌ها همچنان از خرید و فروش ارز امتناع می‌کنند و همین مساله باعث شده بهای انواع ارز در بازار آزاد در روزهای اخیر سیر صعودی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، صرافی‌ها از روز 16 مرداد ماه و پس از 115 روز صرافی‌ها دوباره امکان معامله پیدا کردند.

در ابتدا تصور می‌شد دوباره فضای بازار ارز به دوران قبل از نیمه دوم سال 96 بازگردد و صرافی‌ها در حالت عادی به خرید و فروش ارز بپردازند. اما از همان روز تاکنون اغلب صرافی‌ها با نصب پلاکارد «خرید و فروش ارز نداریم» یا با تاکید بیشتر «خرید و فروش ارز نداریم، لطفا سوال نفرمایید» همه این تصورات را بر هم زدند.

همین مساله باعث شد بهای ارز که در روز اول فعالیت صرافی‌ها و ورود ارز پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها به بازار ثانویه، کاهش یافته بود، از روز دوم با تغییر تغییر شرایط مواجه شود و نرخ‌ ارز روند صعودی به خود گرفت.

این شرایط در روز جاری هم تداوم دارد و اغلب صرافی‌ها معامله‌ای انجام نمی‌دهند. اما با توجه به ورود دوباره تقاضای ارز مسافرتی و خدماتی، ازدحام در پیاده‌روهای خیابان فردوسی افزایش یافته است.

صرافان امروز بخشنامه مربوط به مصارف ارزی قابل تامین توسط صرافی‌ها و مدارک مورد نیاز آن را روی شیشه صرافی‌ نصب کردند اما با این وجود خرید و فروشی انجام نمی‌دهند و خالی از مشتری هستند.

یکی از صرافان در حال نصب بخشنامه بانک مرکزی روی شیشه صرافی بود که یکی از عابران از او پرسید: حالا براساس این بخشنامه معامله می‌کنید؟ صراف پاسخ داد: نه، این دکوریه. توجه نکن.

تنها یکی از صرافی‌ها وعده معامله ارز داده بود و تعداد زیادی از متقاضیان ارز در جلوی آن ایستاده بودند. صراف به آنها گفته بود وقتی قیمت مشخص شد، ارز می‌فروشیم و آنها منتظر درآمدن قیمت در کنار صرافی اتراق کرده بودند.

به گزارش فارس، شرایط فعلی بازار ارز عجیب و غریب است و علت معامله نکردن صرافی‌ها نامشخص. وقتی سیاست‌گذار ارزی روی عرضه ارز توسط صرافی‌ها حساب باز می‌کند و بخشی از نیازهای ارزی را به سمت این بازار هدایت می‌کند و در مقابل صرافی‌ها خرید و فروشی انجام نمی‌دهند، به طور طبیعی قیمت ارز به این شکل رشد می‌‌کند. به طوری که هم‌‌اکنون نرخ دلار در بازار آزاد فراتر از قیمت‌های درج شده در سامانه سنا رفته است.

در چنین شرایطی سامانه سنا میانگین نرخ دلار را 9200 تومان و یورو را 9338 تومان درج کرده است. با توجه به اینکه در بازار معامله‌ای انجام نمی‌شود معلوم نیست بر چه مبنایی و با اتکا به چه معامله‌ای این نرخ درج شده است.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد