اونس طلا2214.5
مظنه14,186,000
18 گرم3,274,800
ارزش سکه31,961,058
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

تصمیم جدید دولت برای حمایت از اقشار ضعیف

آن‌طور که از صحبت‌های دیشب رئیس‌جمهور برمی‌آید، دولت برنامه‌ای ویژه برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه طراحی کرده است.

حجت الاسلام حسن روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم صحبت‌های مفصلی در حوزه‌های مختلف انجام داد که در این خبر مهمترین صحبت‌های اقتصادی رئیس جمهور با مردم را مرور می‌کنیم.

روحانی درباره سیاست‌های ارزی دولت و التهابات آن با بیان اینکه یک‌سری مشکلات و بیماری‌هایی اقتصادی وجود دارد که مربوط به این دولت و دولت قبل نیست، بلکه برخی از آنها مربوط به پیش از انقلاب و ادامه برخی از آنها به بعد از انقلاب برمی‌گردد،‌ تصریح کرد: مشکلات بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از جمله مشکلات مزمن سال‌های مختلف در کشور است که در شرایطی بروز و ظهور پیدا می‌کند، نقدینگی از جمله این مشکلات مزمن است، همچنین روابط بانکی ما با دنیا، دسترسی ما به ارز، مسئله ورود اسکناس به کشور یا طلا و موارد دیگر همچنین توقعات و انتظاراتی که برای آینده وجود دارد از جمله مسائلی است که دست به دست هم می‌دهند و مشکلاتی در اقتصاد به‌وجود می‌آید.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و سال نخست دولت دوازدهم روند به این صورت بود که در ابتدای دولت با کاهش نرخ ارز مواجه بودیم و ما به‌دنبال چاره‌جویی برای جلوگیری از کاهش نرخ ارز بودیم، دلیل این اقدام نیز امیدواری و خوش‌بینی مردم به آینده بود. مردم می‌دانستند که روابط ما در حال بهتر شدن با دنیاست و این موضوع باعث متعادل کردن قیمت ارز شد البته در توافق موقت و توافقات بعدی برخی از منابع ارزی ما در خارج آزاد شد، همه اینها دست به دست هم داد و آن شرایط را به‌وجود آورد.

* رئیس‌جمهور پاسخ داد/ مشکلات ارزی از کجا شروع شد؟

به گزارش تسنیم،‌ رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که "مشکلات ارزی از کجا آغاز شد و به‌نظر شما چرا کشور با التهاب ارز مواجه شد؟" گفت:‌ مشکلات ارزی دی‌ماه پارسال شروع شد؛ 5 دی اعتراضاتی از شهری شروع شد، بعد سرایت کرد به شهرهای دیگر، البته مردم معترض بودند اما برخی وارد شدند و آن را به‌اغتشاش کشاندند. هرچه بود مهار شد، مردم از دولت حمایت کردند، اما پیامی به خارجی‌ها داد که فهمیدند با فشار بیشتر می‌توانند تأثیر بگذارند. آمریکایی‌ها نخست دنبال این بودند که بقیه کشورهای 1+5 را با خود همراه کنند و به همین دلیل نیز آقای ترامپ در 22 دی ماه سال گذشته از شرکای خود خواست که آنها نیز در خصوص برجام مذاکره مجدد را مطرح کنند اما این موفقیت‌آمیز نبود چرا که کسی به آن پاسخ مثبت نداد و آمریکا ناچار شد که به‌تنهایی از برجام خارج شود.

روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان کنترل بازار ارز وجود دارد، اظهار داشت: آن‌وقت چند هزار عدد کالا بود و کنترلش بسیار سخت بود ما هم می‌خواستیم کنترل کنیم و خیلی از پرونده‌ها هم الآن در سایه همان کنترل‌ها آماده شده است و در یک بخش دیگری ممکن است آنها را بیان کنم ولی الآن اقلام محدود است یعنی وزارت جهاد کشاورزی ما می‌گوید "من مشکلی برای کنترل ندارم" یعنی تمام مواد اولیه‌ای که برای پروتئین است مثل ذرت، کنجد و کنجاله یا کود و سم که شامل همین ارز خواهد بود و به مواد غذایی پروتئینی و سایر اقلام که مدنظر باشد تعلق خواهد گرفت.

* با بسته جدید ارزی بازار ارز کنترل می‌شود؟

وی افزود: این کنترلش خیلی آسان‌تر است چون اقلام محدود است اگر بخواهیم داخل نوسانات ارزی قرار دهیم برای مردم نگرانی ایجاد می‌کند. دهک‌های پایین ما در فشار شدید قرار می‌گیرند البته برای آنها هم باید فکرهای دیگر بکنیم و اما این بخش که هرچه می‌شود بین 15 تا 20 میلیارد دلار ما در سال برای این اقلام پرداخت می‌کنیم. این موضوع را دولت و بانک مرکزی متعهد است و بانک مرکزی این پول را پرداخت می‌کند و با قیمت ثابت یعنی تا پایان فروردین سال آینده با همین قیمت 4200 تومان خواهد بود و تغییری نمی‌کند اما بقیه از داخل یک بازار می‌آید و این قیمت را بازار هست که تعیین می‌کند. البته در اواخر آن بسته قبلی این طرح آمد که تحت عنوان بازار دوم بود منتها اشکالش آن‌وقت این بود که ارز همه صادرکنندگان نمی‌آمد و بخشی از صادرکنندگان ارزشان در این بازار می‌آمد. الآن برنامه‌ریزی این است که تمام صادرات غیرنفتی ما داخل این بازار بیاید و در سال حدود 40 یا 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم که همه آن داخل این بازار می‌آید.

رئیس‌جمهور با ابراز اینکه "حتی فرآورده‌های نفتی را نیز دیشب تصمیم گرفتیم که به همین بازار بیاید"، اظهار داشت:‌ حال این سؤال پیش می‌آید که چه‌کسانی می‌توانند از این ارز برداشت کنند. این هم چارچوبش را تعیین کردیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید ببیند چه‌چیزی برای کشور لازم است که وارد شود، بر همین اساس یک لیست اقلام ممنوعه را اعلام کرده‌ایم، این اقلام ممنوعه شامل هزار و خرده‌ای قلم می‌شود که سر جای خودش است و ممنوعیت آن برداشته نمی‌شود، مگر اینکه ببینیم شرایط بعدی آیا شرایط مناسبی است یا خیر.

رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد: اقلامی که آزاد است بر مبنای ثبت سفارش و بر مبنای چارچوبی که وزارت صمت مشخص کرده به بانک مرکزی اعلام می‌شود و بانک مرکزی آنها را پرداخت می‌کند.

روحانی با بیان اینکه بخشی از ارز 4200 است که باقی می‌ماند و یک بخشی دیگر از ارز که به بازار آزاد می‌آید و بازار آزاد قیمت آن را مشخص می‌کند، اضافه کرد: اجرای این طرح از فردا آغاز می‌شود، بخش‌هایی از این طرح ممکن است تا یکی دو روز دیگر اجرایش طول بکشد اما هفته آینده تمام این بسته به‌طور کامل اجرا می‌شود و بازار خودش را به‌قول معروف پیدا می‌کند و ارز به بازار آزاد می‌آید و نرخی پیدا می‌کند که از نظر ما یک نرخ متعادلی خواهد بود، منتها در این نرخ دولت وارد نمی‌شود به‌خاطر اینکه همه ارز صادراتی را در این بازار می‌آوریم در واقع با عرضه و تقاضا داریم آن را کنترل می‌کنیم.

به‌گفته رئیس‌جمهور ارز به‌صورت حواله خواهد بود، چون صرافی‌ها از امروز فعالیت‌شان آزاد می‌شود و ورود اسکناس و طلا آزاد می‌شود و حتی بدون گمرک و مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود بنابراین یک مقداری تسهیل می‌شود. صرافی‌ها می‌توانند در چارچوبی که بانک مرکزی به آنها اعلام می‌کند ارز را در اختیار متقاضیان قرار دهند. بانک مرکزی باید موارد را مشخص کند.

* تأکید روحانی به سپرده‌گذاری ارزی/ بانک مرکزی تضمین می‌کند

روحانی اضافه کرد: هر کس ارز را در بانک سپرده می‌گذارد بانک مرکزی متعهد می‌شود همان ارز را به او پرداخت کند و سودش را که درصدش اعلام می‌شود به او پرداخت کند، این هم باعث اعتماد مردم است و دولت و بانک مرکزی نسبت به آن متعهد است. همه اینها کنار هم فکر می‌کنم بازار را متعادل کند، به‌دلیل اینکه ما ارز به‌اندازه نیاز کافی جامعه داریم. در تمام این طرح‌ها دولت و مردم باید کنار هم قرار گیرند. مردم باید این‌گونه در نظر بگیرند که امروز ارز به یک معنا عِرض و آبروی ما است یعنی یک آبروی ملی ما هم هست و این آبروی ملی ما باید همه با همکاری از آن حراست و حفاظت کنیم.

وی گفت: من به مردم عرض می‌کنم که همه اعضای دولت که شب ساعت 11 با آنها تماس می‌گیرم که بعضی‌ از وزرا تا دیروقت در دفتر کارشان هستند، جمعه بعداز ظهرها با همه وزرا در تماس هستم که همه آنها در حال فعالیت هستند یا در شهرستان در حال بازدید و افتتاح هستند یا در دفتر کارشان و در دسترس هستند، یعنی همه وزرای ما در شبانه‌روز دارند فعالیت می‌کنند. مردم ما باید مطمئن باشند که دولت،‌ رئیس‌جمهور، وزرا و قوای دیگر همه توانشان را برای این کار گذاشته‌اند؛ مجلس و قوای دیگر همه دارند همکاری می‌کنند.

رئیس‌جمهور با تصریح به اینکه "اگر مردم ما،‌ دولت ما، قوای ما و همه کنار هم قرار گیرند، اولاً هیچ کسی نمی‌تواند ما را شکست دهد و هیچ وقت یا تحریم به اهدافی که آنها دارند نمی‌رسند"، اظهار داشت: تحریم مشکلاتی را برای ما درست می‌کند اما فوایدی هم دارد حتی می‌توانم بگویم چه فوایدی دارد. تحریم فواید، مشکلاتی و فشارهایی دارد اما فکر می‌کنم حتماً به‌سلامت عبور می‌کنیم و من معتقدم اگر ما متحد باشیم این تحریم هرچه زودتر شکسته می‌شود.

روحانی ادامه داد:‌ تحریمی که امروز آمریکا شروع کرده اگر متحدانه با هم کار کنیم خیلی زود آنها را پشیمان می‌کنیم. ما اگر بتوانیم با دنیا خوب کار کنیم آمریکایی‌ها می‌فهمند که تحریم‌شان بی‌اثر است و نمی‌تواند تأثیرگذار باشد و زودتر برمی‌گردند.

رییس‌جمهوری با اشاره به نگرانی‌های احتمالی از بسته جدید ارزی دولت گفت: در سال‌های گذشته نیز که در بازار ارز آزاد وجود داشت، دولت برای تأمین کالاهای اساسی ارز با قیمت 3800 تومان پرداخت می‌کرد، قیمت‌ها را کنترل می‌کرد، بنابراین ما تجربه لازم را برای تأمین کالاهای اساسی داریم. به مردم می‌گویم که نه‌تنها تا پایان سال از تأمین کالاهای اساسی اطمینان داشته باشند، بلکه بدانند تلاش دولت بر این است که نگذارد هیچ التهابی در بخش‌های مختلف از جمله آب، برق و حمل‌ونقل ایجاد شود، در این زمینه دستگاه‌های نظارتی دولتی و غیردولتی دست به دست هم خواهند داد تا ان‌شاءالله مقررات جدید به‌خوبی اجرا شود و کالاهای اساسی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با ابراز این مطلب که "گاهی در فضای مجازی مطالبات مردم را می‌بینم، با مردم به‌طور مداوم از طریق تلفن و نامه با رییس‌جمهوری در تماس هستند"، گفت:‌ همچنین من و دولتمردان در مراسم‌های مختلف با مردم ارتباط داریم. حتماً از وضع مردم خبر داریم. مردم امسال با فشار شدیدی مواجه بودند؛ از یک طرف به‌دلیل خشکسالی با مشکلات آبی مواجه بودیم، از سوی دیگر مشکلاتی در تأمین برق داشتیم، کنار اینها مشکلاتی نظیر محیط زیست و مسائل ارزی به‌وجود آمد که در بازار و زندگی مردم تأثیر گذاشت اما مردم ما مردمی بسیار نجیب و صبور هستند که واقعاً می‌خواهند مشکلات به‌دست خودشان حل شود.

وی ادامه داد: دنیا فشار روانی به ایران وارد می‌کند و علیه این کشور تبلیغ می‌کند و همه رسانه‌های فضای مجازی و حقیقی جمع می‌شوند و از مردم می‌خواهند که برای اعتراض یا اغتشاش در یک روز به خیابان بیایند اما می‌بینیم که مردم ما در این تجمعات شرکت نمی‌کند، گرچه عده‌ای و تعداد ناچیزی به خیابان‌ها می‌آیند؛ این نشان از صبر، تحمل، بیداری، هوشیاری و توجه مردم است.

* برنامه ویژه دولت برای حمایت از اقشار ضعیف

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت باید برای اقشار ضعیف برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام دهد، گفت: ما مدت‌هاست که در دولت داریم برای این موضوع فکر می‌کنیم و در پی طراحی بسته‌ای ویژه برای آنان هستیم و معتقدیم برای بهتر شدن شرایط هم باید به اقشار کم‌درآمد ما کمک شود و هم بازار ارز ما کنترل شود و امیدوارم در روزها و هفته‌های آینده شاهد بازار ارز متعادل‌تری باشیم.

وی در بخش دیگری با تأکید بر برخورد با مفسدان اقتصادی گفت: با مفسد،‌ فاسد و اخلالگر در حقوق مردم باید برخورد کرد و هیچ رحمی هم نباید داشت. ما مهلت سه‌ماهه به همه کسانی دادیم که ارز از دولت گرفته بودند و به آنان گفته‌ایم باید اعلام کنند که چه‌کالایی را وارد کرده‌اند، آن کالا کجاست و اینکه چگونه قیمت آن محاسبه شده است تا ببینیم چقدر از ارزی که به آنان اختصاص داده شده خرج واردات کالاهای مشخص شده است. البته که در این زمینه حتماً فساد انجام شده، اما باید کم‌وکیف آن به‌درستی مشخص شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما باید یارانه‌ها را پرداخت کنیم، درست است که این وضعیت که ما به برخی کالاها یارانه می‌دهیم اسباب قاچاق کردن آن را فراهم می‌آورد اما معتقدم باید یارانه‌ها را پرداخت کنیم و در عین حال از مرزهایمان هم مراقبت لازم را به‌عمل آوریم، الآن کنترل مرز شرقی و غربی ما در دست سپاه است و همه ما باید دست به دست هم دهیم و مراقبت کنیم و دولت نیز هیچ خط قرمزی در این زمینه ندارد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد