اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

عملکرد معکوس بازار ثانویه ارز/ انتفاع صادرکنندگان و ادامه بی ثباتی بازار

بررسی‌ها نشان می‌دهد با آغاز به کار بازار ثانویه التهابات بازار ارز افزایش یافته و هم‌اکنون نرخ دلار بازار قاچاق در کانال ۸۲۰۰ تومان قرار گرفته، این موضوع تنها منافع برخی صادرکنندگان را تأمین کرده است.

در روزهای اخیر هرچند بازار ثانویه ارزی با تبلیغات فراوان از سوی برخی صادرکنندگان آغاز به کار کرده است اما بررسیهای میدانی نشان می‌دهد این بازار نتوانسته در تثبیت نرخ ارز و کاهش آن در بازار فیزیکی مؤثر باشد.

برخی از طرفداران شکل‌گیری این بازار معتقد بودند با ایجاد بازار ثانویه ارزی می‌توان از مسائل حاشیه‌ای در خصوص ارز که منجر به ایجاد یک جو روانی در رابطه با قیمت نرخ ارز شده بود، جلوگیری کرد و آن را از بین برد.

به‌طور کلی شواهد نشان می‌دهد در شرایط فعلی صادرکنندگانی که از ارائه ارز صادراتی در سامانه نیما معاف شده‌اند از بازار ثانویه استقبال کرده‌اند، این در حالی است که بسیاری از واحدهای پتروشیمی برای ورود به این بازار تلاشهایی را آغاز کرده‌اند. به هر صورت در زمانی که عمق این بازار که عملاً کارایی لازم را در کنترل قیمت ارز نداشته افزایش یابد، ورود دلارهای صادراتی پتروشیمی‌ها و فولادیها با وجود ابلاغ محدودیت 2ماهه، به سامانه نیما با وقفه بیشتری روبه‌رو می‌شود.

طبق گزارشی که چندی پیش از سوی خبرگزاری تسنیم منتشر شد، مشخص شده که صادرکنندگان پتروشیمی از 3.5 میلیارد دلار درآمد ارزی تنها 1.5 میلیارد یورو را به سامانه نیما ارائه کرده‌اند، در این بین یادآوری نامه سه تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور در خصوص افزایش دامنه دربرگیری بازار ثانویه قابل توجه می‌باشد.

موضوع انتفاع صادرکنندگان از بازار ثانویه ارزی زمانی جالب می‌شود که یکی از مدیران استانی وزارت صنعت نیز به این موضوع اشاره می‌کند، علیرضایی معتقد است: به‌طور کلی افزایش قیمت ارز تأثیر بسزایی بر صادرات دارد اما علاقه‌مندیم که نرخ ارز به یک قیمت واقعی برسد تا این‌که بتوانیم صادرات پایدارتری داشته باشیم.

حالا باید منتظر ماند و اثرات آتی بازار ثانویه را مشاهده کرد آیا در نهایت شاهد افزایش قیمت رسمی کالاهای وارداتی گروه سوم خواهیم بود و یا پتروشیمی‌ها و فولادیها به واریز ارز صادراتی به سامانه نیما رضایت خواهند داد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد