اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ایجاد دو نوع توافق در بازار ثانویه ارزی

رییس کنفدراسیون صادرات با اشاره به آغاز به کار بازار ثانویه ارزی، از ایجاد شرایط دو نوع توافق در این بازار خبر داد.

محمد لاهوتی گفت: از صبح امروز اولین اظهارنامه ارزهای صادراتی در بازار ثانویه و سامانه نیما برای عرضه به واردات کنندگان کالاهای اولویت سوم عرضه شده است. وی با بیان اینکه دو نوع توافق برای فروش ارز صادراتی به کالاهای اولویت سوم جهت واردات وجود دارد، اظهارداشت: نوع اول توافق مستقیم بین واردکننده و صادرکننده است که البته تاکنون نرخ آن مشخص نیست و اگر هم مشخص شود به طور رسمی اعلام نشده و نمی شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی نوع دوم را عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما عنوان کرد و افزود که تا این ساعت هیچ نرخی برای ارز صادراتی در این سامانه نیز تعیین نشده است. رییس کنفدراسیون صادرات درباره اینکه راه اندازی بازار ثانویه ارزی چه اندازه می تواند بر صادرات و واردات تاثیر داشته باشد؟، گفت: یکی از درخواست های اصلی صادرکنندگان و واردکنندگان راه اندازی بازار ثانویه ارزی بود؛ دلیل این موضوع نیز این بود که بتوانند به معاملات فی مابین به طور توافقی ادامه دهند ولی دولت اعتقاد دارد باید نظارت دقیق بر بازار داشته باشد.

وی ادامه داد: دولت تاکید دارد که بداند ارز صادراتی چه کالاهایی برای واردات چه کالاهایی مصرف می شود؛ البته این موضوع در راستای شفاف سازی است و به نوعی پیشنهادات بخش خصوصی هم به طور کامل در آن دیده شده است.

لاهوتی درباره اینکه آیا بازار ثانویه تعیین کننده نرخ ارز خواهد بود یا نه، تصریح کرد: ارز صادراتی در بازار ثانویه و سامانه نیما قرار است تنها به کالاهای اولویت سوم برای واردات تعلق بگیرد؛ مجموع واردات کالاهای موجود در این اولویت رقمی در حدود ۵.۵ میلیارد دلار است، اما ارز صادراتی که قرار است برای این کالاها استفاده شود، در شرایط عادی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار است.

رییس کنفدراسیون صادرات توضیح داد که عرضه و تقاضا در بازار ثانویه ارزی متعادل نیست و در صورتی که ارز صادراتی و اظهارنامه های صادراتی به طور یکجا در یک مقطع زمانی وارد بازار شود، عرضه بیش از تقاضا خواهد بود و قیمت ها کاهش می یابد.

عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد: به نظر من عرضه ارز در بازار ثانویه تعیین کننده نرخ ارز آزاد نیز نخواهد بود و در صورتی که برای تامین ارز مسافران خارجی، بیماران، کسانی متعهد به ارائه خدمات ارزی شده یا کالاهایی را به طور مدت دار وارد کشور کرده اند، تعیین تکلیف، قطعا شاهد تشکیل بازار سوم نیز خواهیم بود.

وی گفت: اگر دولت به دنبال واقعی شدن نرخ ارز است و می خواهد حباب ایجاد شده را از بین ببرد، قطعا همانگونه که بازار ثانویه را به رسمیت شناخت، باید خرید و فروش در صرافی ها و به شکل اسکناس را هم البته تحت نظارت خود به رسمیت بشناسد.

رییس کنفدراسیون صادرات افزود: به رسمیت شناختن فعالیت های ارزی در صرافی ها می تواند مکمل تصمیمات اخیر بوده و نتیجه آن نیز واقعی شدن قیمت ارز و از بین رفتن حباب رازی خواهد بود.

لاهوتی خاطرنشان کرد که هنوز دولت درباره فعالان اقتصادی که در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی فعال هستند یا افرادی که ماشین آلات را با اعتبار شخصی و به طور مدت دار وارد کشور کرده اند، فکری نکرده و باید برای تکمیل پازل ارزی خود برای این موضوع نیز تعیین تکلیف کند. وی در عین حال خاطرنشان کرد که عرضه ارز صادراتی در بازار ثانویه می تواند تا حدودی قیمت ها را متعادل کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد