اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بانک مرکزی و سازمان بورس مقصر پریدن برق از سکه/ فرمولی برای گرانفروشی سکه

یک کارشناس با بیان اینکه بانک مرکزی با گران کردن سکه، طلای خود را بالای ٧٢ دلار در هر اونس گران تر از قیمت جهانی می‌فروشد، عنوان کرد: چنین اتفاقاتی در بازار بین‌الملل ارز و طلا نمی‌افتد.

علی رضا دهکردی فعال بازار آتی سکه طلا بورس کالا گفت: از حدود 7 ماه قبل در عرض چند روز دولت و بانک مرکزی عرضه سکه طلا به بازار را کاهش داده و سپس شروع به حراج سکه کردند. بازار آتی سکه نیز که از قابلیت بر خط (آنلاین) برخوردار است با تحرکات مشکوک روبرو شد.

وی افزود: امروز بازار آتی سکه مثلاً اگر در سررسیدی با قیمت دو میلیون و 500 هزار تومان بسته می‌شود، فردا بدون هیچ دلیل تأثیر گذاری مثل قیمت جهانی طلا و یا ارزش نفت و دلار، نرخ بازار مثل امروز با بیش از یکصد هزار تومان افزایش بازگشایی می‌شود.

وی افزود: جالب اینکه طی 48 ساعت گذشته قیمت طلای جهانی با کاهش روبرو بوده و قیمت دلار ثابت مانده است. قیمت نفت نیز در بازارهای جهانی رشد نداشته، اما این که به طور روزانه مبلغ یکصد هزار تومان به قیمت سکه اضافه می‌شود، را باید در مدیرت دولت و بانک مرکزی دید که چرا از ایجاد حباب جلوگیری نمی‌شود.

این فعال بازار آتی عنوان کرد: سازمان بورس به عنوان یک واسطه در حالی قیمت‌های روزانه سکه را از بانک مرکزی دریافت می‌کند که معلوم نیست، چرا بدون هیچ معامله‌ای در ابتدای شروع معاملات باید قیمت سکه 70 هزار تا 100 هزار تومان بالاتر از روز قبل معامله شود؟

در بازار بین الملل ارز و طلا (فارکس) که حجم معاملات آن در روز بیش از 5 تریلیون دلار است، چنین اتفاقاتی نمی‌افتد، اما بازار آتی سکه که فلسفه به وجود آمدن آن پوشش ریسک خریدار وفروشنده در آینده است، باید ابزاری برای علامت دادن به بازار نقدی سکه شود.

به باور وی مطابق با دستورالعمل انضباطی کارگزاران سازمان بورس باید نسبت به حذف نرخ‌های غیر معمول در بازار آتی سکه اقدام کند، در حالی که این تبصره قانونی هیچ گاه در دوره مدیریت کنونی اجرا نشده است.

دهکردی عنوان کرد، باید پرسید چگونه می‌شود که همواره قیمت جهانی طلا کاهش پیدا می‌کند، ولی قیمت سکه علیرغم محاسبه با نرخ روز دلار صد هزار تومان در روز بالا می‌رود و در صورتی که اتفاق و یا خبر خاصی روی بازار تأثیر نداشته است.

وی با انتقاد از سازمان بورس و بورس کالا عنوان کرد: سازمان بورس سیستم آنلاین سکه طلا که در آن همه افراد می‌توانند اقدام به ثبت درخواست خرید و یا فروش کنند را راه اندازی کرده که وقتی در شروع روز وارد این سیستم می‌شوید، می‌بینید که نرخی از سوی بانک مرکزی إعلام نشده، ولی افرادی به ثبت سفارش با قیمت‌های غیر منطقی در سیستم اقدام می‌کنند، به طوری که قیمت سکه نسبت به روز قبل از ١٢٠ هزارتومان می‌گذرد، این یعنی حباب سازی که طبق قانون این مورد خلاف است.

فرمول طلایی گرانفروشی بانک مرکزی

این فعال بازار آتی سکه تاکید کرد: چطور می‌شود در بازاری که یک صدم حجم مبادلات بازار جهانی را هم ندارد، قیمت یک سکه که حدود ٨ گرم است و تقریباً یک چهارم اونس می‌شود و عیار آن نیز از طلای شمش ٢٤ نیز پاین تر است، یکباره معادل با 120 هزار تومان گران می‌شود و این یعنی ١٢٠ ضرب در ٤ (به میزان یک اونس طلا ) معادل با ٤٨٠ هزار تومان که با تقسیم بر نرخ ٦٦٠٠ تومانی هر دلار فعلی عدد ٧٢ دلار را به دست می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد، این یعنی به زبان ساده بانک مرکزی با گران کردن سکه، طلای خود را بالای ٧٢ دلار در واحد اونس (۳۲.۱۳۱ گرم) گران تر از قیمت جهانی می‌فروشد.

وی در پایان گفت: مردم و سازمان‌های خریدار و فروشنده نیز در حالی خود را درگیر یک برنامه از قبل طراحی شده و نقشه‌ای کاملاً حرفه‌ای می‌بینند که به دلیل نداشتن اطلاعات فنی و حرفه‌ای کامل به قبول خسارت بسنده می‌کنند. تنها راهکار در این زمینه، تحریم خرید سکه است تا از سوء استفاده بعضی از گروه‌های رانت خوار جلوگیری کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد