اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

رونق دوباره به بورس باز می‌گردد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به افزایش قیمت ها در بازارها از جمله ارز، سکه و طلا، مسکن و خودرو، بزودی رکود دوباره بر این بازارها حاکم شده و بازار سرمایه از رونق برخوردار می شود.

شاخص بورس در حالی از ابتدای امسال تاکنون افت چند درصدی را تجربه کرده که درست سال گذشته در چنین روزهایی، شاخص بورس و بازار سرمایه یکی از بهترین دوران خود را سپری می کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل افت بازار سهام در سال جاری اظهارداشت: نوسانات نرخ ارز و طلا از دو جنبه تاکنون بیش از هر عامل دیگری بر معاملات بازار سرمایه تاثیرگذار بوده است. از یک جنبه افزایش نرخ ارز و سکه و طلا موجب شده تا بخشی از نقدینگی در سودای کسب سود بیشتر روانه این بازارها شده و میلی برای حضور در بازار سهام نداشته باشند.

وی افزود: از سوی دیگر عواملی چون نرخ ارز بدون شک مولفه‌ای تاثیرگذار بر معاملات بازار و تصمیم‌گیری سهامداران هستند چرا که تولید و سودآوری شرکت‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند و تا زمانی که بازار ارز دارای نوسان باشد نمی‌توان پیش‌بینی درست و دقیقی از تولید و سودآوری شرکت‌ها و در نتیجه سرمایه‌گذاری و خرید و فروش سهام در تالار شیشه‌ای داشت.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: نوسانات نرخ ارز و افزایش و کاهش آن می‌تواند اثرات متفاوتی بر سودآوری شرکت‌ها داشته باشد، چرا که افزایش نرخ ارز برای شرکت‌های صادرات‌ محور همیشه خبر خوب و برای شرکت‌های واردات‌ محور خبر بدی بوده؛ بنابراین تعادل و تک نرخی شدن ارز می‌تواند تکلیف صنایع و سرمایه گذاران را مشخص کند.

وی در ادامه با بیان اینکه برگزاری فصل مجامع هم یکی از دلایلی است که موجب می شود تا بازار سرمایه دوران بی‌رمقی را سپری کند افزود: متاسفانه در بازار سرمایه ما رسم بر این است که مدیران شرکت ها برای به دست آوردن رضایت سهامداران تا حد ممکن اقدام به تقسیم سود در مجامع سالیانه کرده و در پی این اتفاق، پس از بازگشایی نماد ارزش سهام شرکت ها با افت همراه می شود، بنابراین برخی از سهامداران ترجیح می دهند پیش از برگزای مجامع از ترکیب سهامداری خارج شوند که این موضوع نیز می تواند اثر خود را بر کلیت بازار سهام به جای بگذارد.

آقایی اضافه کرد: از سوی دیگر بخشی از تردیدها و بی رونقی معاملات بورس مربوط به تحولات بین المللی از جمله تهدیدهای دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و احتمال خروج آمریکا از برجام است که البته هر تصمیمی که در این رابطه گرفته شود اثراتش بر بورس و معاملات آن زودگذر و کوتاه مدت خواهد بود.

وی با بیان اینکه دیر یا زود مجموعه این عوامل اثرگذاری خود را بر بازار سهام کمرنگ خواهد کرد گفت: با توجه به افزایش قیمت هایی که در بازارهای مختلف از جمله ارز، سکه و طلا، مسکن و خودرو در ماه های گذشته رخ داده، بزودی رکود دوباره بر این بازارها حاکم شده و بازار سرمایه باز هم از رونق برخوردار شده و نقدینگی میل دوباره ای برای ورود به بازار سهام پیدا خواهد کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد