اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دو روی سکه بازار ارز و سکه

دیروز، روز پر افت و خیزی برای بازار ارز و طلا بود. به دشواری می‌شد نرخ‌هایی را که هر لحظه تغییر می‌کرد رصد کرد.

پس‌ از اوجگیری قیمت‌ها در نخستین روز هفته جاری، در دومین روز هفته نیز همین روند ادامه داشت با این تفاوت که نوسان قیمت‌ها بشدت بیشتر بود. تنها چند روز تا موعد اعلام رسمی دولت امریکا در قبال برجام یعنی 22 اردیبهشت ماه باقی مانده و دراین مدت هیجانات بازارها به اوج خود رسیده است.

در حالی که قیمت‌ها در بازار ارز و طلا تا ساعت 14 و 30 دقیقه لحظه‌ای بالا می‌رفت، به یک باره قیمت‌ها فروریخت به طوری که نوسان قیمت‌ها در بازار ارز و به فاصله یک‌ ساعت به بیش از 500 تومان هم رسید. در بازار طلا و سکه هم وضعیت مشابهی حاکم بود، درمیانه روز در بازار سکه قیمت‌ها بسرعت رشد داشت و قیمت‌ها در حال عبور از مرز دو میلیون و 100 هزار تومان برای سکه تمام بود، اما با تغییر مسیر بازار در عرض چند دقیقه تابلوی اعلام قیمت روز سایت‌ها قرمز شد. با این حال تا لحظه تنظیم این گزارش همچنان نوسان در بازار موج می‌زد و نرخ‌ها بالا و پایین می‌شد.

سکه طرح قدیم از جدید جلو زد

در بازار سکه در حالی که از سال‌ها قبل همواره نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید از سکه طرح قدیم گرانتر بود، دیروز این عرف در بازار برهم ریخت و پس از سال‌ها نرخ سکه طرح قدیم از سکه جدید پیش افتاد.

پس از زورآزمایی این دو سکه در ساعات اولیه بازار که همانند گذشته سکه طرح جدید خود را گرانتر از طرح قدیم نشان می‌داد، از میانه روز این روند شکسته شد. به‌طوری که در زمان تنظیم این گزارش سکه تمام طرح جدید که خود را به نزدیک 2.1 میلیون تومان رسانده بود به زیر دو میلیون تومان بازگشت. اما سکه تمام طرح قدیم با تداوم روند صعودی خود در بالای دو میلیون تومان و در نزدیکی 2.1 میلیون تومان باقی ماند.

هرچند نوسانی که در بازار ارز به وجود آمده بود بازار سکه و طلا را نیز تحت تأثیر خود قرار داده بود، ولی با وجود نوسان قیمتی بجز سکه تمام طرح جدید انواع سکه روند صعودی خود را حفظ کردند. به‌طوری که دراین روز نیم سکه با نرخی نزدیک به یک میلیون و 100 هزار تومان رشد 45 هزار تومانی را تجربه کرد. ربع سکه هم با رشد 5 هزار تومانی روی 625 هزار تومان ایستاد. در بازار طلا نیز که در میانه روز خود را به بیش از 206 هزار تومان به ازای هر گرم طلای 18 عیار رسانده بود، با افت بیش از 7 هزار تومانی به 199 هزار تومان بازگشت که البته همچنان روند صعودی داشت.

تحویل سکه‌های پیش فروشی یک هفته زودتر از موعد

در شرایطی که نوسان بازار طلا وسکه تشدید شده است، روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی از تحویل سکه‌های پیش فروش یک هفته زودتر از موعد خبر داد. ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه ستاد اقتصادی دولت با بیان اینکه 11 روز دیگر تعهد تحویل سکه‌های پیش فروش است، اظهارداشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها یک هفته زودتر سکه‌های پیش فروش تحویل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه، بانک مرکزی آمادگی تحویل فیزیکی سکه‌های پیش فروش شده را دارد، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی تمهیداتی را نیز در این خصوص در نظر گرفته و مشتریان می‌توانند کارت‌های الکترونیکی دریافت کنند و سکه‌ها می‌تواند در کارت‌ها باقی بماند، اما باید صاحبان آنها زودتر تعیین تکلیف کنند تا بانک‌ها وضعیت کارت‌ها را بدانند.

اوج و فرود یکساعته در بازار ارز

دیروز بازار ارز نوسان کم سابقه‌ای را تجربه کرد، این بازار نیز همچون سکه و طلا دو چهره متفاوت از خود به نمایش گذاشت. درحالی که در میانه روز کاری بازار قیمت‌ها با رشد‌های عجیب به اوج خود رسید از ساعت 14 و 30 دقیقه عقبگرد کرد. دراین روز یورو که به بیش از 7800 تومان رسیده بود در عرض کمتر از یک ساعت به 7347 تومان رسید که نشان دهنده افت نزدیک به 500 تومانی این ارز بود. پوند انگلیس نیز دراین روز در ابتدا خود را به 8835 تومان رساند ولی به یکباره با چهار کانال افت به 8414 تومان رسید. درهم امارات هم که نرخ 1775 تومان را تجربه کرده بود با افت شدید به 1470 تومان رسید.

درحالی که از 21 فروردین ماه امسال نرخ دلار از سوی دولت با قیمت 4200 تومان تک نرخی اعلام شد، اما در بازار غیررسمی دلالان همچنان دلار را با نرخ‌هایی بالاتر از نرخ رسمی خرید و فروش می‌کنند به طوری که نرخ این ارز به بیش از 6500 تومان رسیده است.

پرداخت۱۰۰میلیون دلار ارز مسافرتی

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به روند عادی ثبت سفارش برای واردات کالاها، از تأمین ارز وارداتی به میزان دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار ارز مسافرتی خبر داد. سیف در حاشیه جلسه ستاد اقتصادی دولت با اشاره به‌ گزارشی از وضعیت بازار ارز پس از صدور بخشنامه‌های ارزی و تصمیمات این ستاد گفت: خوشبختانه روند ترتیبات بخوبی پیش می‌رود. در عین حال که متأسفانه بعضاً اطلاعات غلطی در حوزه ثبت سفارش واردات اعلام می‌شود اما بررسی شرایط حاکی از آن است که ثبت سفارش روند معمول و طبیعی خود را طی می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: از ۲۲ فروردین ماه تاکنون بالغ بر ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار ثبت سفارش برای واردات صورت گرفته است و تاکنون معادل ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای واردات تأمین ارز شده است. این یعنی مسیر تخصیص ارز یک روند معقول را طی می‌کند. سیف همچنین درباره میزان پرداخت ارز مسافرتی گفت: از زمان صدور بخشنامه‌های جدید ارزی در حوزه پرداخت ارز مسافرتی تاکنون معادل ۱۰۰ میلیون دلار ارز به مسافران پرداخت شده است. من مطمئن هستم طی روزهای آینده بازار ارز روند بهتری خواهد داشت و نقش تمام بازیگران در بستر سامانه الکترونیکی (سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی «نیما») شفاف‌تر می‌شود. وی گفت: همچنین ترتیباتی اتخاذ شد تا در نمایشگاه کتاب نیز ارز 4200 تومانی از طریق بانک شهر تخصیص داده شود. سیف با تأکید بر اینکه، شرایط در روز‌های آینده مناسب خواهد شد، اظهارداشت: بازیگران بازار ارز در بازار الکترونیکی نقش خود را انجام می‌دهند و بر همین اساس وضعیت نسبت به گذشته مطلوب‌تر می‌شود.

بورس در مسیر عقبگرد

بازار دیگری که این روزها در فضای هیجانی به وجود آمده تحت تأثیر قرار گرفته بازار سرمایه است. در حالی که در ماه‌های پایانی سال گذشته شاخص کل و بازدهی بورس اوراق بهادار تهران به عبور از مرز 99 هزار واحد و نزدیک شدن به کانال شش رقمی رکوردهای بی‌سابقه‌ای از خود برجای گذاشت، از اسفند ماه روند نزولی خود را آغاز کرد و این روند در هفته‌های اولیه سال 97 نیز ادامه داشته است. برهمین اساس در ادامه افت روزهای گذشته شاخص بورس در جریان معاملات دیروز خود هم با ثبت افت ۲۵۰ واحدی، به کانال ۹۲ هزار واحد (92 هزار و 849 واحد) سقوط کرد. با محاسبه رکورد تاریخی شاخص کل بورس در روز چهارم بهمن ماه سال گذشته که روی عدد 99 هزار و 522 واحد ایستاد تا روز گذشته شاخص با افت 6673 واحدی معادل 6.7 درصد کاهش مواجه شده است. از ابتدای سال‌جاری تاکنون نیز شاخص 3440 واحد (3.5 درصد) عقبگرد داشته است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد