اونس طلا2383.19
مظنه16,296,000
18 گرم3,761,900
ارزش سکه36,714,888
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

سکه بالای ۲میلیون تومان / رشد 460 هزار تومانی سکه از ابتدای سال

پس از چند روز آرامش نسبی، از اواخر هفته گذشته روند صعودی قیمت‌ها به بازار سکه و طلا بازگشت و در نخستین روز هفته جاری این روند به اوج خود رسید. به طوری که یک بار دیگر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید از مرز 2 میلیون تومان عبور کرد.

از سوی دیگر در بازار آزاد ارز نیز قیمت‌ها رو به افزایش گذاشت و ارزهای عمده بازار رکوردهای تازه‌ای به نام خود ثبت کردند. به اعتقاد کارشناسان نزدیک شدن به موعد تمدید توافق هسته‌ای برجام و تهدیدهای امریکا برای خروج از آن یکی از مهم‌ترین دلایل رشد قیمتی در این دو بازار است.

رشد 460 هزار تومانی سکه از ابتدای سال

روزگذشته در بازار انواع سکه و طلا با رشد قابل توجهی همراه شد و رکوردهای قیمتی جدیدی به ثبت رسید. دراین روز هرقطعه سکه تمام بهار طرح جدید با جهش 115 هزار تومانی به دو میلیون و 75 هزار تومان رسید. نگاهی به روند قیمتی این سکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون نشان می‌دهد که سکه تمام بیش از 460 هزار تومان گران شده است. درآخرین روز معاملاتی سال گذشته سکه تمام با قیمتی در حدود یک میلیون و 614 هزار تومان به فروش می‌رسید که دیروز این نرخ به بالای دو میلیون تومان رسید. همچنین از ابتدای اردیبهشت ماه نیز نرخ این سکه با رشد 246 هزار تومانی مواجه شده است.

همچنین روزگذشته سکه تمام طرح قدیم نیز با افزایش 75 هزار تومانی به یک میلیون و 950 هزار تومان رسید. دراین روز نیم سکه به یک میلیون و 18 هزار تومان صعود کرد که نشان دهنده رشد 58 هزار تومانی آن بود. از سوی دیگر ربع سکه هم با رشد 30 هزار تومانی خود را به 600 هزار تومان رساند. این درحالی است که تمام سررسیدهای سکه آتی یعنی اردیبهشت تا دی ماه نیز از مرز دو میلیون تومان عبور کرده است. دراین روز سررسید دی ماه امسال برای سکه تمام با رشد 92 هزار تومانی به دو میلیون و 216 هزار تومان رسید.

علاوه براین در بازار طلا نیز هر گرم طلای 18 عیار به رقم تاریخی 193 هزار و 234 تومان رسید که 4733 تومان بیشتر از روز کاری قبل از آن بود.

در نخستین روز هفته جاری رشد قیمت‌ها در بازار ارز در کنار رشد 1.3دلاری اونس طلا که آن را به 1315دلار رساند زمینه رشد قیمتی در بازار طلا و سکه را فراهم کرد.

پیش‌فروش ۶ ماهه سکه تمام شد

از دیروز و با دستور بانک مرکزی پیش فروش سکه در سررسید شش ماهه نیز بسته شد. پس از آنکه صرافی‌ها از چرخه خرید و فروش ارز حذف شدند، سکه به‌عنوان بازار همراستای ارز با تقاضای زیادی همراه شد به طوری که سررسیدهای پیش فروش سکه یکی پس از دیگری متوقف شد.از اواخر فروردین ماه سال‌جاری و همزمان با تحولاتی که در بازار ارز ایجاد و سیاست جدید ارزی به مرحله اجرا درآمد، نحوه پیش فروش سکه نیز تغییر کرد و از دو سررسید شش ماهه و یک ساله به هفت مرحله افزایش یافت. با این حال در فاصله کمتر از دو هفته از اجرایی شدن روند جدید پیش فروش سکه، بانک ملی از ثبت‌نام سررسید یک ماهه خودداری کرد و دلیل این موضوع نیز پر شدن ظرفیت اعلام شد. چندی نکشید که سررسید سه ماهه نیز متوقف و در پنج سررسید دیگر ادامه پیدا کرد. تا اینکه روزگذشته در شعب بانک ملی ثبت‌نام برای پیش فروش شش ماهه نیز متوقف شد.

پیش از این مدیران بانک مرکزی دلیل توقف را پر شدن ظرفیت تعیین شده برای پیش فروش اعلام کرده و گفته بودند که با توجه به اهمیت تعهداتی که برای تولید سکه‌های پیش فروش وجود دارد باید در تولید و توزیع آن کیفیت سکه‌های تولیدی و اعتماد مردم به سکه بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفته از این‌رو با توجه به محدودیت‌هایی که در خط تولید سکه‌های طلا در ضرابخانه وجود دارد، سررسیدهایی که ظرفیت آنها پر می‌شود، متوقف خواهد شد.

رشد قیمت‌ها در بازار آزاد ارز

درحالی که از روز 21 فروردین ماه امسال با تعیین نرخ 4200 تومانی برای دلار سیاست تک نرخی کلید خورد، همچنان این ارز در بازار غیررسمی و دلالی با نرخ‌هایی به مراتب بالاتر خرید و فروش می‌شود. به طوری که گزارش‌ها نشان می‌دهد که دیروز با کمیاب شدن دلار در بازار دلالی نرخ این ارز به نزدیک 6400 تومان رسید.

همچنین دراین روز هر یورو با رشد 31 تومانی به 7345 تومان رسید. اما بالاترین میزان افزایش به پوند انگلیس اختصاص داشت که دیروز 251 تومان گران شد و به 8540 تومان رسید. در بازار درهم امارات نیز با جهش 53تومانی 1718 تومان قیمت خورد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد