اونس طلا2213.5
مظنه14,196,000
18 گرم3,277,100
ارزش سکه31,983,588
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

آثار روانیِ دلار ۶ هزار تومانی همچنان باقی‌است/دلار خرید و فروش نمی‌شود

هادی‌حق‌شناس‌ گفت: مجموع تورم ما در ۵ سال گذشته بیشتر بوده و اگر این میانگین را از ۵ کشوری که مبادله تجاری داریم و واردات کالا به آنها داریم، کم کنیم، این میزان عددی بیش از شش هزار تومان خواهد بود.

هادی‌حق‌شناس (اقتصاددان) در مورد چرایی عدم داد و ستد دلار ۴۲۰۰ تومانی در بازار اظهار داشت: آنچه دولت انجام داد در جهت یکسان‌سازی نرخ دلار در بازار بود اما باید دید آیا واقعا این قیمت در بازار واقعی است یا خیر؟

وی با اشاره به نوسانات نرخ دلار در یک روز و اعلام یکباره دلار ۴۲۰۰ تومانی‌ گفت: هم‌اکنون شاهد آن هستیم که با این نرخ، دلار در بازار عرضه نمی‌شود بلکه تنها به افراد خاص مانند مسافران و بیماران آن هم با اسناد مربوطه عرضه می‌شود یعنی دلار با همین نرخ به سایر مردم عرضه نمی‌شود، به عبارت ساده‌تر دلار با قیمت مشخص شده ازسوی دولت به عموم مردم عرضه نمی‌شود.

حق‌شناس افزود: نکته بعدی بحث نرخ تورم است، زمانی که نرخ دلار در سال ۹۲ به ۳۶۰۰ تومان رسید سؤالی که مطرح شد این بود که چرا میزان افزایش قیمت دلار سال ۹۲ با سال ۹۷ اینقدر متفاوت بود و بهای دلار امروز باید ۶۰۰۰ هزار تومان باشد و آیا این میزان جبران تورم ۵ سال گذشته را می‌تواند بکند؟

وی در پاسخ به این پرسش تصریح کرد: مسلما خیر، زیرا مجموع تورم ما در ۵ سال گذشته بیشتر بوده و اگر این میانگین را از ۵ کشوری که مبادله تجاری داریم و واردات کالا به آنها داریم، کم کنیم، این میزان عددی بیش از شش هزار تومان خواهد بود.

حق‌شناس با بیان اینکه شوک بزرگی به بازار ارز وارد شد، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد تا زمانی که بازار به قیمت واقعی‌برسد نیازمند زمان بیشتر هستیم. این قیمت هم غیر از قیمتی است که امروز دلار رسمی براساس آن عرضه می‌شود. دولت هم به مرور زمان این موضوع را خواهد پذیرفت و باز قیمت دلار به سمت واقعی شدن سوق خواهد یافت. این درحالی‌ست که آثار روانی و شوک دلار ۶ هزار تومانی همچنان باقی‌ خواهد ماند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد