اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بلومبرگ: نگرانی از وضعیت اقتصاد ایران ارزش ریال را کاهش داد

بلومبرگ با تحلیل دلایل افت ارزش ریال ایران نوشت: برخی صرافی ها کاهش قابل توجه ارزش ریال را به «احتکار خوش بینانه» دلالانی نسبت داده اند که به دنبال سوء استفاده از نگرانی های موجود در مورد سلامت کلی اقتصاد ایران هستند.

نگرانی ها در مورد اقتصاد ایران موجب شده تا ارزش ریال در برابر دلار آمریکا برای دومین بار در طی دو ماه اخیر به پایین ترین رقم خود برسد. تضعیف ارزش ریال سبب نگرانی تجار و توقف فروش ارز در صرافی های این کشور شده است.

قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد اواخر دیروز به رقم بی سابقه 57 هزار ریال رسیده است. چند صرافی اعلام کردند که فروش دلار و یورو را متوقف کرده اند.

ارزش دلار ابتدا در ماه فوریه به رقم 50 هزار ریال رسید. مقامات ایرانی تعدادی از دلالانی را که آنها را مسئول سفته بازی و کاهش عامدانه ارزش پول ملی می دانستند دستگیر کردند. بانک مرکزی با انتشار اوراق قرضه و مجوز به بانک ها برای افزایش نرخ سود سپرده ها تلاش کرد ثبات را به بازار ارز برگرداند و سرمایه های سرگردان را به بازارهای دیگر هدایت نماید.

هفته گذشته قیمت هر یورو در بازار ارز تهران به رقم 60 هزار ریال رسید و این رقم تا پایان معاملات روز یکشنبه به رقم 70 هزار ریال رسید.

برخی صرافی ها این کاهش قابل توجه ارزش ریال را به «احتکار خوش بینانه» دلالانی نسبت داده اند که به دنبال سوء استفاده از نگرانی های موجود در مورد سلامت کلی اقتصاد ایران، ناتوانی دولت در دستیابی به منابع مالی خارجی و شکننده بودن توافق هسته ای هستند.

رضا، صاحب یک صرافی در تهران که نخواست نام فامیلی اش را فاش کند گفت: «فشار سیاسی آمریکایی ها یکی از عوامل موثر در افت ارزش ریال بوده است. شاید در ظاهر تحریم ها برداشته شده باشد، اما در عمل کشورهایی که می توانند با ما کار کنند همچنان ایران را به عنوان یک کشور با ریسک بالا می بینند و نقل و انتقال پول همچنان یک مشکل عمده است.»

رضا افزود: «مشکل دیگر این است که ما دو نرخ مختلف برای ارز در کشور داریم. این بدان معناست که برخی افراد تلاش می کنند از این تفاوت قیمت به نفع خود استفاده کنند... وقتی آنها این کار را می کنند، از آنجایی که حجم این عملیات بالاست، تاثیر عمده ای بر کل بازار بر جای می گذارد.»

فضای عدم قطعیت ایجاد شده در مورد قیمت ها و دسترسی به کالاهای وارداتی موجب شده تا بسیاری از بنگاه های اقتصادی فعالیت خود را تعطیل کنند.

پیام، شهروند 38 ساله تهرانی که یک شرکت کوچک تبلیغات و انتشاراتی را اداره می کند گفت: «بعد از اینکه با چاپخانه صحبت کردم، مجبور شدم یکی از پروژه ها را لغو کنم، زیرا آنها دیگر هیچ چیز نمی فروشند... من همچنین قصد داشتم برای استخدام نیروی کار جدید آگهی بدهم. حالا آن برنامه را کنسل کرده ام.»

برخی مقامات نیز مدعی اند کاهش ارزش ریال بخشی از یک توطئه بزرگ گسترده علیه دولت حسن روحانی از سوی مخالفان وی است که به دنبال بی اعتبار کردن دولت و شعله ور کردن مجدد اعتراضات ماه های گذشته هستند.

حسام الدین آشنا، یکی از مشاوران ارشد حسن روحانی در توئیتر خود نوشت: «مردم و دولت نه تسلیم بحران اجتماعی ساختگی دی ماه شدند و نه در مقابل بحران اقتصادی و اطلاعاتی مهندسی شده فروردین ماه تسلیم خواهند شد.»

مجلس ایران قرار است امروز در نشستی ویژه با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در خصوص علت این نوسانات گفت وگو کند.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد