اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

چرا دلار افزایش می یابد؟

کارشناس امور اقتصادی گفت: تورم و تصمیم اشتباه دولتمردان از جمله دلایل افزایش دلار و کاهش ارزش پول ملی است.

فرشید سیم بر کارشناس امور اقتصادی درمورد تاثیر ارزش پول های خارجی بر پول ملی ،اظهار کرد: طی سالیان اخیر ارزش دلار و دیگر ارز های خارجی در سطح جهانی تغییر نکرده و تناسب قیمتی آنها حفظ شده است.بطوریکه ارزش پول ملی کاسته شده و این کاهش ارزش در قیاس با ارز های خارجی خود را نشان می دهد.

سیم بر در تشریح عوامل کاهش ارزش پول ملی و همچنین افزایش قیمت دلار، گفت: گاهی تورم می تواند بر ارزش پول اثر بگذارد، بطوریکه در زمان افزایش تورم داخلی،ارزش پول های خارجی افزایش پیدا می کند.

کارشناس امور اقتصادی افزود: دگرگونی های اجتماعی، سیاسی و حتی تصمیم گیری های اشتباه دولتمردان می تواند موجب تنش و افزایش قیمت کالا های سرمایه ای شود. ازآنجایی که دلار به عنوان یک کالا سرمایه ای در کشور محسوب می شود، قیمت آن افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به اهمیت تصمیم گیری دولتمردان در نوسان ارزی، بیان کرد: کاهش نرخ بهره با توجه به تورم موجود می تواند افراد را مجاب به خارج کردن اندوخته ها و سپرده های خود کند و سیل پول های نقد را متوجه بازار هایی همچون بورس، مسکن و زمین، دلار و طلا کند. دراین میان خرید دلار و طلا نیاز به سرمایه و دانش زیادی ندارد به همین علت این دو مورد شاهد روانه موج افراد بیشتر و در نتیجه گرانی بیشتری می شود.

سیم بر اضافه کرد: در برخی از مواقع دولت با افزایش قیمت دلار، کسری بودجه خود را تامین می کند. بطوریکه دولت عرضه دلار را قطع می کند و به دنبال این اقدام قیمت ها افزایش پیدا می کند، در نتیجه صراف ها ناچار به خرید دلار با قیمتی بیشتر هستند. سود حاصل از افزایش قیمت در خرید صراف ها به صندوق دولت واریز شده و کسری بودجه به این ترتیب تامین می شود. البته برخی از مسئولان این گمانه زنی ها را رد کرده اند.

کارشناس امور اقتصادی مطرح کرد: تحولات اجتماعی جامعه هم می تواند اثری بر گرانی کالا های سرمایه ای و ارز های متداول خارجی بگذارد، به طور مثال شایعه پراکنی هایی از جمله ورشکستگی بانک ها و .. می تواند جو جامعه را متشنج کند و افراد به سوی خرید ارز، طلا و .. هجوم بیاورند.

وی ابراز کرد: تاثیر وضعیت سیاسی بر گرانی و تورم هم قابل انکار نیست، چراکه افراد با احساس نا آرامی در وضعیت اقتصاد سیاسی کشور اقدام به خروج ثروت خود از بازار های داخلی می کنند و با خرید ارز سرمایه های خود را به کشور های خارجی و بانک های بین المللی منتقل می کنند.

سیم بر گفت: در جمع بندی گمانه زنی های مذکور می توان نتیجه گرفت که بالا رفتن بی رویه نرخ دلار و کالا های سرمایه ای انعکاسی از وضعیت نا مناسب اقتصاد است. قیمت دلار در شرایط مساعد و این برهه زمانی باید مابین سه هزار و 200 تا سه هزار و 600 تومان باشد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد