اونس طلا2194.65
مظنه14,176,000
18 گرم3,272,500
ارزش سکه31,938,528
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

حال و هوای بازار بزرگ تهران در آستانه نوروز

بازار بزرگ پایتخت که قلب خرید و فروش انواع و اقسام کالاهاست، این روزها شلوغ‌تر از هر زمان دیگری است و مردم با سطح درآمدی مختلف در این بازار به دنبال تامین نیازهای شب عیدشان هستند.

بازار بزرگ تهران واقع در خیابان ۱۵ خرداد، بزرگترین مرکز خرید پایتخت است. این روزها در آستانه سال نو جمعیت انبوهی در این بازار در رفت و آمد هستند و از مغازه‌ها و حجره‌های مختلف بازدید و خرید می‌کنند و در این مقطع از سال به دنبال تهیه کالاهای مورد نیازشان هستند؛ کالاهایی که از مواد خوراکی و پوشاک تا لوازم خانگی و زیورآلات را شامل می‌شود.

جمعیت در بازار به گونه‌ای است که گاهی راه رفتن هم به سختی امکانپذیر می‌شود و مقابل حجره‌ها جمعیت موج می‌زند. عده‌ای برای خرید آمده‌اند و عده‌ای دیگر فقط اجناس را رصد می‌کنند و از مقابل مغازه‌ها عبور می‌کنند؛ چیزی شبیه به توریست‌ها.

بازار بزرگ جزو معدود محل‌هایی در تهران است که تقریبا همه جور افراد به آنجا می‌آیند. از اقشار و طبقات کارگری و کارمندی تا اقشار مرفه‌تر. بازار بزرگ طیف وسیعی از مردم را شامل می‌شود و فقیر و غنی کنار هم قرار می‌گیرند. هر کسی و هر خانواده بسته به نیاز خود کالا و جنس مورد نظرش را می‌تواند در بازار پیدا کند، چراکه برای همه سلیقه‌ها و اقشار جامعه جنس عرضه می‌کند.

بخش‌ ابتدایی بازار به چند مغازه پوشاک اختصاص دارد؛ یکی از شلوغ‌ترین بخش‌های بازار. استقبال از پوشاک زیاد است و خیلی‌ها برای خرید لباس عید آمده‌اند. از لباس‌های خانگی تا لباس‌های رسمی و مجلسی، از لباس‌های بزرگسالان تا بچگانه. تنوع رنگ‌ها و مدل‌ها موج می‌زند و فروشندگان فریاد می‌زنند و اجناس‌شان را تبلیغ می‌کنند.

لباس‌های بازار مثل لباس‌های هاپیر استارها و مال‌های بزرگ مرکز شهر و شمال شهر برند نیست و نرخ‌هایشان هم نجومی نیست اما کیفیت پایینی هم ندارد و نیازهای عموم مردم را جواب می‌دهد.

جلوتر که می‌روید به خوراکی‌ها و آجیل و خشکبار و البته عطاری‌ها می‌رسید. استقبال از این بخش هم دست کمی از پوشاک ندارد. اقلام آجیل و خشکبار بسیار متنوع است. از خوراکی‌های سنتی تا آجیل
‌های چند مغز و درهم که مشتریان زیادی هم دارد. بعضی مغازه‌ها هستند که به صورت تخصصی شکلات و انواع قهوه و کاکائو می فروشند. انواع شکلات‌های تلخ و شیرین؛ خوش آب و رنگ برای پذیرایی نوروزی.

در طرف دیگر ترشیجات رنگ خاصی به بازار داده‌اند که خانم‌ها مشتریان اصلی‌شان هستند. انواع زیتون‌های ساده و پرورده، ترشی‌های تند و شور، آلوچه و برگه و آلو جنگلی از اقلام این قسمت بازار هستند.

یک نفر از فروشندگان آجیل و خشکبار می‌گوید "قیمت‌ها چندان با سال گذشته تفاوتی نکرده است. قدرت خرید مردم پایین است و بازار کشش افزایش قیمت را ندارد".

کمی جلوتر از خشکبارفروشان، بخش دیگر بازار به انواع لوازم خانگی، پارچه، فرش و پتو اختصاص دارد؛ بخشی که در روزهای عادی سال هم شلوغ است و این روزها مملو از جمعیت و شلوغ‌تر از روزهای قبل.

ابتدای این بازار متعلق به حجره‌های کوچکی دارد که بیشتر لوازم آشپزخانه عرضه می‌کنند. افراد زیادی مقابل این مغازه‌ها جمع شده‌اند و سر فروشندگان هم شلوغ است. انواع ظرف و ظروف، قاشق، چنگال، کتری و قوری، انواع دستمال‌های آشپزخانه، وسایل تزیینی یخچال و فریزر و... در پیش‌خوان این مغاره‌ها دیده می‌شود.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید "بازارشان چندان رونق ندارد وحتی میزان فروش نسبت به سال گذشته هم کمتر شده است".

یکی از پاساژهای دیگر بازار به لوازم آرایشی و بهداشتی اختصاص دارد. این پاساژ مشتریان خاص خود را دارد اما خلوت‌تر جاهای دیگر بازار است.

در این میان برخی اغذیه فروشی‌ها و رستوران‌های قدیمی و معروف بازار هم بسیار شلوغ است و صف‌های طولانی مقابل آن‌ها شکل گرفته است. معمولا کسانی که برای خرید به بازارمی‌آیند بدشان نمی‌آید که غذاهای این رستوران‌ها را هم تجربه کنند. به غیر از این رستوران‌ها مغازه‌هایی هم هستند که فلافل و ساندویچ‌های دیگر می فروشند و مشتری‌شان هم کم نیست. غذاهای بازار جنس متفاوتی با غذاهای رستوران‌های زنجیره دارد، به گرانی آن‌ها نیستند و معمولا محلی هم برای نشستن ندارند اما متقاضی کم ندارد.

اندکی جلوتر از بازار طلا، جواهر و عتیقه‌جات به بازارچه‌ای دیگری برمی‌خوریم؛ بازارچه‌ای با دروازه‌ بزرگ. پس از طی کردن چندین پله به سمت پایین، افراد در کنار حوضچه‌ و فواره‌ها نشسته‌اند و خسته در می‌کنند. مغازه‌های کنار این حوضچه بیشتر به لوازم تزیینی و زیورآلات اختصاص دارد.

این بازارچه که حال و هوای سنتی خود را حفظ کرده، قبل از ورود چندان بزرگ به نظر نمی‌رسد اما پس از ورود با موجی از جمعیت و مغازه‌ها و راهروهای تودرتو مواجه می شوی؛ انگار برای خود بازاری بزرگ و جداگانه است.

این ویژگی بازار پایتخت است. پراز کوچه‌ها و راه روهایی است که هر کدام به بازار جدیدی باز می‌شود. بازارهایی کوچک در دل بازار بزرگ.

یکی دیگر از صنف‌های فعال بازار بزرگ ابمیوه فروشان هستند. پیاده روی و بازار گردی مردم را خسته می‌کند که نوشیدنی‌ها در این میان تقاضای زیادی دارند. آب انار، آب هویج، شیر موز، آب طالبی و ... در این مغازه‌ها دیده می‌شود. سرشان شلوغ است و مشتریان‌شان کمتر از صنف‌های دیگر نیست. آبمیوه فروشان تبدیل به بخش جدا نشدنی از بازار شده‌اند.

دستفروشان هم که در اطراف بازار حضور گسترده دارند، لباس و لوازم تزیینی، عطر و ادکلن اصلی‌ترین اجناسی است که می فروشند. آنها خیلی تمایل به صحبت ندارند و نگران به نظر می‌رسند که یک وقت بساط شان جمع نشود.

بازار بزرگ که قلب تجاری پایتخت است، می‌تواند تصویر کلی از وضعیت عرضه و تقاضای کالاهای شب عید مردم باشد؛ بازاری که این روزها شلوغ‌تر از هر زمان دیگری از سال است اما اینکه این شلوغی چقدر نشان دهنده قدرت خرید مردم است مشخص نیست.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد