اونس طلا2232.37
مظنه14,417,000
18 گرم3,328,100
ارزش سکه32,481,501
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

تخلف در تسویه ساتنا

با وجود دستورالعمل بانک مرکزی برای تسویه یک بار در روز در ساتنا برخی بانک‌ها با صدور بخشنامه‌ای داخلی تسویه در این سامانه را به طور آنی اعلام کردند.

حدود یک ماه پیش بانک مرکزی در بخشنامه‌ای تغییراتی در زمان تسویه تراکنش‌ها در سامانه‌های بین بانکی اعمال کرده و طی آن تسویه در تراکنش‌های کارتی شاپرک ۲۴ ساعته شد و از سوی دیگر دستور در سامانه‌های پایا و ساتنا تغییر کرد به طوری که قرار بر این شد تا تسویه در ساتنا فقط یک بار در روز آن هم بعد از پایان زمان اداری انجام شود.

با وجود برخی انتقاداتی که نسبت به این تاخیر در تسویه تراکنش‌های بانکی از سوی نمایندگان و یا حتی برخی کارشناسان مطرح شد، بانک مرکزی تغییری در تصمیم خود ایجاد نکرد و در این مدت آن را لازم‌الاجرا دانست.

اما اخیرا برخی بانک‌ها با ابلاغ بخشنامه‌ای به شعب خود اعلام کردند تسویه ساتنا به طور آنی انجام می‌شود. در یکی از این ابلاغیه‌ها آمده است زمان تسویه دستور پرداخت‌های ساتنا به حالت تسویه آنی بازگشته و تمامی دستورها بلافاصله تسویه می‌شود. در توضیح این بخشنامه آمده که این تغییر به یکباره و بدون اطلاع رسمی بانک مرکزی است، ولی احتمالا موقتی و تا پایان سال خواهد بود.

در حالی این دستورالعمل نشان می‌دهد که تسویه ساتنا به جای یک بار در روز چندین بار و به طور آنی انجام خواهد شد که پیگیری موضوع از بانک مرکزی درباره این‌که آیا این در مورد تمامی بانک‌ها در حال اجراست و در این باره ابلاغیه‌ای داشته یا خیر؟ با رد آن همراه شد.

بانک مرکزی اعلام کرد که این بانک هیچ بخشنامه و دستورالعمل جدیدی در رابطه با زمان تسویه تراکنش‌های بانکی نداشته و طبق روال بخشنامه حدود یک ماه پیش که در رابطه با تراکنش‌های بانکی صادر کرده بود پیش خواهد رفت. در این شرایط اگر بانکی برای تغییر در زمان تسویه اقدامی داشته تخلف بوده و باید بلافاصله شرایط را به حالت اول یعنی طبق بخشنامه بانک مرکزی درآورد.

تاخیر در تسویه تراکنش‌های بانکی موضوعی است که بانک مرکزی دلیل آن را مبارزه با پولشویی و جلوگیری از کلاهبرداری اعلام کرد، اما کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی به کاهش سرعت گردش پول و نقدینگی بر می‌گردد.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد