اونس طلا2383.79
مظنه16,646,000
18 گرم3,842,700
ارزش سکه37,503,438
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000
60/61

هشدار کارشناسان اقتصادی نسبت به بحران بدهی چین

در حالی که جهان توجه خاصی به افزایش سطح بدهی شرکت های چینی دارد، بدهی خانوارهای چینی نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است.

به گزارش فوربس، نتایج یک گزارش جدید نشان می دهد که میزان بدهی خانوارهای چینی طی سال های اخیر به طور فزاینده ای افزایش یافته و این مساله به یک نگرانی بزرگ برای سیاستگذاران اقتصادی پکن تبدیل شده است.

آمارهای استقراض در ماه ژانویه نشان می دهد که خانوارهای چینی یک سوم وام های پرداختی سیستم بانکی این کشور را دریافت کرده اند. بیشتر وام های دریافتی از سوی خانوارهای چینی نیز برای خرید مسکن و اوراق رهنی بوده است. این مساله نگرانی ها نسبت به ادامه روند صعودی قیمت مسکن در بازار چین را افزایش داده است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، تشکیل حباب قیمت در بخش مسکن چین و ترکیدن آن می تواند در نهایت موجب رکود و بی ثباتی اقتصادی شود.

تا اکتبر 2017 میلادی میزان بدهی خانوارهای چینی معادل 53.2 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است. این رقم در آمریکا معادل 79.5 درصد و در ژاپن 62.5 درصد تولید ناخالص داخلی گزارش شده است. گرچه سهم بدهی خانوارهای چینی به تولید ناخالص داخلی نسبت به آمریکا و ژاپن کمتر است ولی نکته نگران کننده، رشد سریع آن است. بدهی خانوارهای چینی نسبت به ژانویه 2018 میلادی بیش از 80 درصد رشد داشته است.

در بسیاری از شهرهای بزرگ چین قیمت مسکن همچنان به شدت رو به افزایش است و این مساله فشار سنگینی را بر خریداران وارد کرده است. این در شرایطی است که افزایش درآمدها در چین مطابق با رشد قیمت مسکن نبوده است. رشد شهرنشینی و پایین نگه داشتن نرخ بهره بانکی تاثیر زیادی بر رشد تقاضا و قیمت مسکن در سال های اخیر داشته است.

دولت های محلی در استان های مختلف چین سعی کرده اند تا با اتخاذ تدابیر محدودکننده در خصوص خرید و فروش مسکن، قیمت را کنترل کنند. ولی اجرای این سیاست ها با موفقیت های قاطعی روبرو نشده است.

کارشناسان اقتصادی به شدت نسبت به تشکیل حباب قیمت مسکن در چین هشدار می دهند. قیمت مسکن در چین طی ماه ژانویه نیز با افزایش روبرو شده است هرچند قیمت در برخی شهرهای بزرگ در این مدت اندکی کاهش داشته است.

از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که ترکیدن حباب قیمت مسکن موجب آن شود که ارزش دارایی و ثروت خانوارهای چینی که قبلا اقدام به خرید مسکن کرده اند به شدت کاهش یابد و این مساله منجر به رکود اقتصادی شدیدی در سراسر چین گردد.

افزایش بدهی خانوارهای چینی از سوی دیگر بر سرمایه گذاری در اقتصاد این کشور نیز تاثیر منفی خواهد داشت. چین دهه هاست که از پس انداز خانوارها در بانک برای رونق سرمایه گذاری استفاده می کند.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد