اونس طلا2370.69
مظنه16,155,000
18 گرم3,729,300
ارزش سکه36,397,215
قدیم (بهار)40,800,000
جدید (امامی)43,700,000
نیم25,800,000
ربع15,800,000

نقدینگی کنترل نشود بخش حقیقی اقتصاد به مشکل می‌خورد

رییس کل بیمه مرکزی روند افزایش نقدینگی در کشور را عامل مشکلات اقتصادی دانست و گفت: اگر حجم نقدینگی کنترل نشود قطعا بخش حقیقی اقتصاد با مشکل روبرو می شود.

عبدالناصر همتی صبح امروز در سی‌امین نشست تخصصی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران که با موضوع "نقش بیمه در توسعه بازار سرمایه" برگزار شد گفت: پیش از هر تحلیل اقتصادی در حوزه بیمه باید سه موضوع مورد بررسی قرار بگیرد که بر این اساس شرایط اقتصاد کلان کشور و جایگاه آن در عرصه بین المللی، ارتباط صنعت بیمه، بانک و بازار سرمایه و همچنین ضریب نفوذ بیمه سه کلید تحلیل اقتصادی صنعت بیمه در این زمینه هستند.

رییس کل بیمه مرکزی افزود: امروزه این جمع‌بندی حاصل شده است که صنعت بیمه باید به سمت توسعه و افزایش ضریب نفوذ بیمه عمر حرکت کند و منابع حاصل از آن در بخش تولیدی کشور سرمایه‌گذاری شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: به خاطر ساختارهای مالی و حاکمیتی دولت، نقش بیمه عمر در ساختار صنعت بیمه کشور کم است و بر این اساس باید تلاش کنیم تا ضریب نفوذ بیمه عمر در کشور افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به این سهم 4.8 تریلیون دلاری بیمه در دنیا که از این میزان 60 درصد مربوط به بیمه عمر است گفت: حضور دولت در صنعت بیمه کشور موجب شده تا شرکتهای فعال در این حوزه از رشد کافی برخوردار نباشند.

وی با بیان این که معمولا درآمدهای صنعت بیمه کوتاه مدت است گفت: منابع حاصل از بیمه های عمر به دلیل ماهیت آن بلندمدت و پایدار است، بنابراین باید به این نکته توجه ویژه داشت.

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به این که خوشبختانه در بدنه دولت به این نتیجه رسیده‌ایم که باید توسعه بیمه عمر را از طریق بازار سرمایه در دستور کار قرار دهیم ادامه داد: سرمایه گذاری منابع گسترده بیمه عمر در بنگاه های بزرگ تولیدی حاضر در بازار سرمایه، به سودآوری آنها منجر می شود و در نتیجه رشد و توسعه بازار سرمایه را به همراه دارد.

وی گفت: حضور شرکتهای بیمه در بازار سرمایه باید از طریق بازار اولیه انجام شود تا از این طریق شاهد رشد بازار سرمایه باشیم. ضمن این که تجربه جهانی نیز نشان می دهد تعمیق بازار سرمایه به طور معمول با حضور شرکتها در بازار اولیه صورت می گیرد.

همتی افزود: متاسفانه رهایی از حاکمیت تامین مالی به وسیله بانک ها محقق نمی شود و این روند به بازار سرمایه و بیمه آسیب می زند و مانع رشد بخش حقیقی اقتصاد ملی است.

وی روند افزایش نقدینگی در کشور را عامل مشکلات اقتصادی دانست و گفت: اگر حجم نقدینگی کنترل نشود قطعا بخش حقیقی اقتصاد با مشکل روبرو می شود.

همتی با اشاره به اینکه بازار سرمایه و صنعت بیمه می توانند به عنوان ابزارهایی برای کنترل حجم نقدینگی مطرح باشند، تصریح کرد: در این صورت می توانند به بخش تولید کشور کمک شایانی کنند.

رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: بیمه مرکزی برای توسعه، کنترل و نظارت بیمه های عمر برنامه های گسترده ای پیش بینی کرده و قطعا منابع حاصل از آن مستقیم، غیرمستقیم و هم از طریق صندوق های سرمایه گذاری، قابلیت هدایت به سمت بازار سرمایه را خواهد داشت.

رییس کل بیمه مرکزی گفت: برای ارتقای شفافیت شرکت های بیمه ای فعال در بازار سرمایه، آیین نامه حاکمیت شرکتی صنعت بیمه تدوین شده و در انتظار تایید از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار است و قطعا ارتقای شفافیت در دستور کار بیمه مرکزی قرار دارد.

وی ادامه داد: کمیته مشترکی با سازمان بورس، سازمان حسابرسی و بیمه مرکزی برای نحوه انتشار گزارش های صنعت بیمه بر اساس IFRS تشکیل شده است.

همتی در خصوص بازدهی صنعت بیمه در بازار سرمایه گفت: این درست است که بازدهی صنعت بیمه در سال جاری کاهش داشت اما در سال های پیش از آن سودآوری داشته است. اما روند فعلی صنعت بیمه کوتاه مدت است و در آینده به تدریج صعودی خواهد داشت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد