اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

نقدینگی هنگفت؛ عاملی برای نوسان قیمت طلا و سکه/ سرمایه‌های سرگردان جهت‌گیری درستی ندارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است تا زمانی که نقدینگی هنگفت و سرگردان در دست مردم وجود دارد و نرخ ارز هم متلاطم و بالاست، افزایش قیمت ناگهانی و صعودی طلا و سکه اتفاق می‌افتد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در مورد وضعیت فعلی بازار طلا و سکه گفت: تا زمانی که سیاست‌های مربوط به حوزه سرمایه‌گذاری اصلاح نشود، حجم بالای نقدینگی که در دست مردم است، به صورت مرتب به سمتی می‌غلطد که یا فضای روانی ایجاد کند و یا سود اقتصادی؛ چرا که قاعدتا مردم به دنبال جایی برای سرمایه‌گذاری پول خود هستند.

حاجی دلیگانی در ادامه افزود: این در حالی است که در بورس امنیت و ثبات درازمدت وجود ندارد و همچنین سود بانکی کاهش یافته و بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی نقدینگی در دست مردم به سمت بازارهایی مانند طلا و سکه یا ارز سوق پیدا می‌کند. بنابراین اگر دولت تدابیری اتخاذ کند که بتواند به سرمایه‌های سرگردان مردم جهت گیری بدهد، می‌تواند بخشی از مشکل را حل کند.

نماینده شاهین شهر با تاکید بر اینکه در یک ماه اخیر قیمت سکه متاثر از نرخ ارز بوده و بخشی از قیمت آن کاذب است، اظهار داشت: اگر دولت شفاف سازی کند که می‌خواهد در مورد ارز چه اقدامی انجام دهد و اگر قرار است قیمت ارز آزاد و واقعی شود و ارز دولتی و مبادله‌ای برداشته شود، اینها را به صراحت بگوید به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

بازار تولید طلا را از دست داده‌ایم

حاجی دلیگانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه نبود تدابیر اقتصادی و سیاسی موجب شده که از بابت تجارت طلا دچار اشکال شویم، گفت: این اتفاق در حالی رخ داده که ایران تا چند سال پیش از کشورهای سازنده طلا و زیور آلات بود و از این راه هم اشتغال فراوانی ایجاد می‌شد و هم درآمد خوبی برای مردم و کشور داشت، اما متاسفانه با سیاست‌های اشتباهی که در پیش گرفتیم، حالا به یکی از واردکنندگان زیور آلات و طلا تبدیل شده‌ایم و این موضوع نشان دهنده آن است که ما در مورد این موضوع هم مانند سایر موضوعات برنامه ریزی درستی نداشته‌ایم.

وی در ادامه افزود: اگر مسئولان بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، بررسی‌های لازم را درباره اشکالاتی که در گذشته وجود داشته، انجام دهند و این اشکالات را اصلاح کنند، کشورمان مجددا می‌تواند بازار تولید طلا را به دست بیاورد، به دلیل اینکه هم هنرمندان خوبی در این عرصه داریم و هم ظرفیت‌های خوبی در این رابطه وجود دارد و هم اینکه تولید طلا به طور کامل توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بخش قابل توجهی از کارگاه‌های تولید طلا زیرزمینی هستند، اظهار داشت: به عنوان مثال در یکی از شهرهای استان اصفهان بالغ بر 200 کارگاه طلاسازی وجود دارد ولی تمام این کارگاه‌ها زیرزمینی هستند و فقط یک کارگاه پروانه گرفته است و مابقی جرات اخذ پروانه ندارند. زیرا فروشندگان طلا نمی‌پذیرند که روی فاکتور، مالیات بر ارزش افزوده به سازندگان طلا پرداخت کنند و اینها اشکالات جدی است که در عرصه طلا وجود دارد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد