اونس طلا2394.45
مظنه15,951,000
18 گرم3,682,300
ارزش سکه35,937,603
قدیم (بهار)40,000,000
جدید (امامی)43,100,000
نیم25,500,000
ربع15,500,000

کاربران نظر دادند/ از اول نباید سود سپرده‌ها کم می‌شد

برخی کاربران خبرآنلاین معتقدند که «به دلیل این‌که عوامل اصلی رسیدن اقتصاد ایران به وضع فعلی تغییری نکرده است، اقدام بانک مرکزی تنها به صورت موقت ارزش پول ملی را بالاتر می‌برد.»

با گذشت یک هفته از اجرای طرح فروش اوراق ریالی و ارزی بانک‌ها، التهاب افزایش بهای دلار در بازار فروکش کرده و قیمت‌ها روند نزولی دارد. سوال این است که آیا فکر می‌کنید طرح‌های این چنینی برای جمع‌آوری نقدینگی از بازار ارز می‌تواند موجب کاهش قیمت دلار شود؟ در این خصوص کاربران خبرآنلاین دیدگاه‌های جالبی داشتند.

«مصطفي ف» یکی از کاربران خبرآنلاین نوشت: «هرگز، چون قرار است دلار بالاي 4500 باقي بماند که مثلا به صادرات كمك كند و مردم را بدبخت‌تر كند. قیمت برگردد هم تاثيري ندارد، چون ارزاني به دنبال ندارد. همان رقم بماند، بهتر است، حداقل نمی‌گویند كه دلار قيمت واقعي نيست. ببينيم اين صادرات‌كننده‌هاي خيالي بالاخره پيدا مي‌شوند يا خیر.»

کاربر دیگری عنوان کرد: «بهتر است این‌طور بگوییم اراده و برنامه درستی برای ثبات اقتصادی در کشور وجود ندارد و تمامی اقدامات در راستای منافع فردی و گروهی فعالان سیاسی کشور گرفته می‌شود و منافع ملی و مردمی ابدا جایی در مملکت‌داری ایشان ندارد.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین که نام خود را عنوان نکرده، تصریح کرد: «به دلیل این‌که عوامل اصلی رسیدن اقتصاد ایران به وضع فعلی تغییری نکرده است، اقدام بانک مرکزی تنها به صورت موقت ارزش پول ملی را بالاتر می‌برد. در نهایت دوباره روند کاهشی ارزش پول ملی چند ماه دیگر از سر گرفته می‌شود.»

«وحید» یادآور شد: «کارهای بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در هر دوره ای مثل پت و مت می‌ماند. اول یک طرحی را اجرایی می‌کنند، بعد که خراب می‌شود، تازه می‌شینند فکر می‌کنند آن زمانی که سود بانکی را کم کردند و خیلی‌ها سپرده‌شان را از بانک کشیدن بیرون، خیلی راحت می‌شد حدس زد که این پول، بازار دلار و ماشین و مسکن رو حداقل تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که همین هم شد. الان می‌بینیم قیمت فلان خودرو اختلاف قیمتی 7 میلیونی بین بازار و کارخانه دارد یا قیمت ارز یک‌دفعه ترکید. البته از اون‌جا که به سطح هوش مسوولان اعتماد دارم، متاسفانه باید بگویم قطعا این کار با سیاستی انجام شده که دلایل آن برای ما روشن نیست، ولی هر چه هست، قشر ضعیف و متوسط جامعه تاوان این تغییر رویکرد را داد.

کاربر دیگری نوشت: «از اول نباید سود سپرده‌ها کم می‌شد، یا لا اقل با یک شیب ملایم کم می‌شد. اکثر مردم به‌دلیل کم بودن درآمد ماهانه اندک، سرمایه‌ای را که با زحمت پس‌انداز کردند، به امید دریافت سود به بانک‌ها سپردند، اما با کم شدن سود سپردها و کم نشدن عملی تورم در بازار، مردم احساس کردند که سرمایه‌هایشان در معرض خطر است. پس با خروج پول از بانک‌ها و سرازیر شدن به صف خرید دلار، اوضاع اقتصاد نابه‌سامان شد.»

کاربر دیگری تصریح کرد: «طی کمتر از 5 سال نقدینگی کشور 3 برابر افزایش یافته است، اما اقتصاد ایران و ورود ارز خارجی به ایران طی همین دوره تغییر معناداری نداشته است. این نقدینگی از طریق پرداخت سود موهوم به سپرده‌های بانکی ایجاد شده است که تعمیق رکود، ورشکستگی سیستم بانکی، افزایش تورم و بیکاری نتیجه آن خواهد بود. بنابراین با تداوم سیاست اشتباه پرداخت سودهای موهوم که توسط بانک مرکزی دنبال می‌شود، شاهد شکست سد نقدینگی و برگشت تورم با قدرت مخرب بیشتر خواهیم بود.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین نوشت: «طرح به‌جا و خوبی است. امیدواریم بانک مرکزی از این به بعد زودتر دست به‌کار شود. ثبات پول ملی و اقتصاد، از حیاتی‌ترین فاکتورهای اقتصاد یک کشور است.»

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد