اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

عقبگرد شاخص همسو با بورس‌های جهانی/ افت‌وخیز بازار در جو مه‌آلود دلار

معاملات امروز بازار سرمایه در حالی انجام شد که وجود جو سنگین بازار آشفته ارز بر تصمیمات سهامداران سایه افکنده بود.

روز گذشته شاهد رونق در معاملات تالار شیشه‌ای بودیم اما این روند مثبت تداوم چندانی نداشت و جای خود را به دادوستدهای منفی امروز داد. دماسنج بازار با عقبگرد 105 واحدی (افت 0.11درصدی) به کانل 97 هزار واحد بازگشت و درپایان روی عدد 97 هزار و 927 ایستاد. در بازار امروز، یک میلیارد و 588 میلیون بررگه سهم به ارزش 375 میلیارد تومان دست به دست شد که از این میزان 88 میلیارد تومان به معاملات خرد و حق تقدم اختصاص داشت که نشان از کاهش ارزش معاملات نسبت به روز گذشته دارد. شاخص هم‌وزن نیز رویه‌ای کاملا مشابه با شاخص کل داشت و با افت 33 واحدی (کاهش 0.11 درصدی) به عدد 17 هزار و 578 واحد رسید.

تب دلار فروکش کرد

تعداد زیادی از مردم دو روز گذشته را به حضور در صف‌های طولانی مقابل صرافی‌های خیابان فردوسی برای خرید دلار سپری کردند اما نرخ دلار از عصر دیروز با کاهش زیادی همراه بود که در نتیجه آن خریداران ضرر کردند.

یکشنبه قیمت دلار پرواز کرد و حتی رکورد 4800 تومان را زد، عده زیادی روانه خیابان فردوسی شدند تا عملا با خرید دلار پولی روی پول خود بگذارند ولی بانک مرکزی از ظهر یکشنبه عرضه ارز در کف بازار را افزایش داد. همین کار علاوه بر اثر روانی که در بازار گذاشت موجب آغاز سیر نزولی قیمت‌ها هم شد تا جایی که عصر دیروز حرکت دلار در مسیر نزولی شدت گرفت و به کانال 4600 تومان سقوط کرد و با قیمت 4665 تومان فروش رفت. اخبارحکایت از آن دارد که از عصر روز گذشته خریداری برای دلار پیدا نمی‌شود و همه فروشنده هستند. عطش خرید دلار در مردم و شاید دلال‌ها دیروز دوشنبه فروکش کرد و این‌بار هم خریدارانی ضرر کردند که از روی ناآگاهی و تحت تاثیر جریانات روانی وارد بازار شدند. در این راستا به نظر می‌رسد فعالان بازار سهام، بیش از هر زمان دیگری چشم به معاملات بازار ارز دارند و هر نوسانی در بازار دلار، منجر به واکنش بورس‌بازان می‌شود. با افزایش نرخ دلار (به طور کلی نرخ ارز) سودآوری بخش قابل توجهی از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه افزایش می‌یابد. با این وجود بورس‌بازان نوسان‌های فعلی بازار را ارز را بیش از آنکه به نفع شرکت‌ها بدانند، آن برای به زیان ثبات سرمایه‌گذاری تلقی می‌کنند.

ترین‌های بازار

با غیاب گروه‌های بزرگ بازار در میان صنایع اثرگذار در بازار، این‌طور به نظر می‌رسد که روز جاری گروه رایانه و سیمانی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. اما امروز شاهد معامله بلوکی در نماد «فولاد» بودیم. همین موضوع بود که فولاد مبارکه را در صدر پرمعامله‌ترین نمادهای روز قرار دارد. امروز 740 میلیون سهم فولاد به ارزش 208 میلیارد تومان توسط یک کد حقوقی در نماد بلوکی خریداری شد. تقاضا در نماد عادی فولاد هم قدرتمند ظاهر شد و در نتیجه آن شاخص کل تأثیر مثبت 94واحدی گرفت. همچنین نماد «پارسان» نیز به اندازه 53 واحد شاخص کل را بالا برد.

اما در سوی منفی‌های بازار، گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی بیشترین فشار فروش را به خود دیدند. از این رو نماد «کچاد» با معاملات قرمز رنگ خود 28 واحد شاخص را به عقب برد. پس از آن نمادهای «آپ» و «فملی» هر کدام با 26 و 22 واحد افت بیشترین اثیر منفی ار بر دماسنج بازار داشتند.

از مهمان تازه وارد چه خبر؟

در جریان عرضه اولیه امروز که در نماد «شوینده» به روش ثبت سفارش صورت گرفت، هر سهم شرکت مدیریت صنعت شوینده در 273 تومان کشف قیمت شد و به دلیل استقبال فراوان سهامداران به هر کد حدود 629 سهم در این قیمت تعلق گرفت. این در حالی بود که برای هر کد سهمیه هزار و 500 سهم در نظر گرفته شد. ششمین عرضه اولیه سال 96 بورس تهران در حالی انجام شد که آمار معاملات حکایت از مشارکت 159هزار نفری خریداران در این عرضه دارد.

جذاب‌های کدال

در پایان معاملات امروز، نماد شرکت پتروشیمی زاگرس «زاگرس» به منظور افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. این شرکت در گزارش شفاف‌سازی، سود خالص پیش‌بینی شده خود را از هزار و 370 میلیارد تومان به هزار و 860 میلیون تومان افزایش داد. از دلایل اصلی این رشد، افزایش نرخ فروش متانول صادراتی که ناشی از افزایش نرخ جهانی متانول، افزایش نرخ تبدیل ارز و افزایش 3 درصدی تولید متانول و افزایش 26 درصدی فروش بخار بیان شده است.

همچنین با توجه به شفاف‌سازی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت، نماد معاملاتی «ونفت» متوقف شد. شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت در نماد «ونفت» طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که با توجه به درج نماد کنترل گاز اکباتان در بازار SME قصد واگذاری ۲۰ درصد از سهام این شرکت را دارد . همچنین اثرات مالی این موضوع پس ازانجام فرآیند عرضه اولیه قابل محاسبه بوده که متعاقبا افشا خواهد شد.

همچنین شرکت بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای» طی انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد پوشش سود 12 ماهه شرکت، از میزان پیش‌بینی شده بیشتر است. این شرکت سود هر سهم خود را برای 12 ماهه منتهی به 30 آذر 96، 211 ریال پیش‌بینی کرده بود. این در حالی است که میزان محقق شده آن در دوره مذکور 218 ریال بوده است.

«دتولید» نیز اعلام کرده است شرکت جهت تامین بخشی از بهای مواد اولیه تولید خود، اقدام به واگذاری 10 میلیارد تومان اوراق مرابحه کرده است که این موضوع منجر به تغییر در وضیعت مالی (سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت) می‌شود. لازم به ذکر است با افزایش دوره وصول مطالبات شرکت‌های دارویی به 500 روز، این شرکت‌ها به شدت دچار کمبود نقدینگی در زمینه تهیه مواد اولیه شده‌اند.

«سبهان» بالاخره تعدیل مثبت داد و پیش‌بینی سود هر سهم خود را از 1695 ریال به 2199 ریال رساند. دلیل اصلی این تعدیل30 درصدی عمدتاً به سبب کاهش بهای تمام شده کالای فروش رفته و کنترل هزینه‌های تعمیر و نگهداری شرکت اعلام شده است.

از گوشه و کنار بازار

طبق اطلاعیه سازمان بورس مقرر بود که امروز بلوک 18.84 درصدی سهام بیمه آسیا شامل 433 میلیون و 397 هزار و 841 سهم توسط سازمان خصوصی‌سازی در بورس اوراق بهادار عرضه شود اما به دنبال عدم تایید صلاحیت خریداران، این معامله انجام نشد.

و اما در ادامه واگذاری‌های بانکی، بانک مسکن هم فروشنده بلوکی دو شرکت بورسی سیمان تهران و صوفیان در ماه آینده خواهد بود. بلوک «ستران» شامل 185 میلیون سهم است که به قیمت پایه هر سهم 3.479 ریال و بلوک «سصوفی» هم 47 میلیون به قیمت 4.979 ریال هر سهم به فروش خواهد رسید. این دو بلوک دوم اسفند به صورت یکجا و نقد از سوی کارگزاری بانک مسکن در بورس تهران عرضه می‌شوند.

خبرها حاکی از آن است که بانک رفاه کارگران قصد دارد 141 میلیون و 921هزار و 448 سهم شرکت حفاری شمال در نماد «حفاری» را به قیمت پایه هر سهم ۴۶۳۹ ریال در تاریخ 23 بهمن به فروش برساند. این میزان سهم معادل ۵.۴۴ درصد از کل سهام حفاری شمال است. بانک رفاه اعلام کرده که فروش بلوک حفاری به صورت نقد و یکجا انجام خواهد شد. اختلاف قابل توجه قیمت اعلامی توسط بانک رفاه برای بلوک غیرمدیریتی «حفاری» با قیمت این نماد در تابلو باعث شکل‌گیری صف خرید در نماد «حفاری» شد. گفتنی است این روزها هر سهم «حفاری» در محدوده 200تومان معامله می‌شود. همچنین بانک رفاه قصد دارد ١.٨ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی (وصندوق) را با قیمت قابل توجه ٢٣۴ تومانی به فروش برساند.

در نماد «ذوب» مرتضی لطفی مدیرعامل شستا در مراسم افتتاح ۴ پروژه ذوب آهن اصفهان گفت تا سال آینده ۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی با بانک مرکزی به گونه‌ای تهاتر می‌شود که مشکل بدهی‌های بانکی و تسهیلاتی که شرکت‌های تابعه تامین اجتماعی دریافت کرده‌اند حل شود. بدین ترتیب تمامی بدهی‌های بانکی ذوب آهن تهاتر می‌شود و این شرکت می‌تواند از تسهیلات بانکی برای پیشبرد طرح‌های توسعه خود بهره بگیرد.

یک خبر تأثربرانگیز امروز ماجرای تلخ آتش‌سوزی ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو در خیابان ولیعصر بود. گفته می‌شود ساختمان آتش گرفته تحت بیمه‌نامه شرکت بیمه دانا بوده است.

دیگر خبر تاثیرگذار در گروه بیمه‌ای تکلیف مجلس به شرکت‌های بیمه‌ای برای واریز ۲۷۵ میلیارد تومان از حق بیمه شخص ثالث به خزانه است. نمایندگان در نشست علنی عصر دیروز (دوشنبه، ۱۶ بهمن ماه) در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۷ با بند الف تبصره ۱۰ این لایحه که درباره تکلیف شرکت‌های بیمه‌ای موافقت کردند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد