اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

گرانی نرخ ارز دلایل روانی و تبلیغاتی دارد نه اقتصادی

رئیس‌جمهور با بیان اینکه گرانی نرخ ارز دلایل روانی و تبلیغاتی دارد نه اقتصادی، گفت: همه بخش‌های دولت باید بنگاه‌های خودشان را واگذار کنند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور، عصر امروز(سه‌شنبه 17 بهمن‌ماه) در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی اظهار داشت: ایام مبارک دهه فجر را به مردم عزیز که خود این انقلاب را به پیروزی رساندند تبریک می‌گویم؛ درود و سلام همه ما به روح امام بزرگوار و عظیم‌الشأن و همه شهدای انقلاب و دفاع مقدس و همچنین یاد و خاطره روزهای حماسه‌افرین بهمن سال 57 را گرامی‌ می‌داریم.

وی ادامه داد: ملت برزرگ ایران بعد از قرن‌ها که در نظام استبدادی پادشاهی در رنج و تحقیر بودند، و ده‌ها سال در واقع کشور، در اختیار قدرت‌های بیگانه بود مردم تصمیم گرفتند تا حاکمیت ملّی، عزّت، استقلال، آزادی و پاک کردن کشور از انواع فسادها و بی عدالتی‌ها را محقق سازند.

روحانی تصریح کرد: انقلاب بزرگ به پیروزی رسید و امروز بعد از 39 سال همچنان شاهد حضور مردم و مشارکت آنها، نشاط مردم و استقامت آنها در برابر انواع تهدیدها و موفقیت‌های فراوان در عرصه‌های داخلی و خارجی هستیم. آرمان‌ها و اهداف انقلاب، آرمان‌هایی است که هدایت‌گر مسیر و راه ما برای قرن‌های پیش رو است. هخیچ وقت نیست که مردم از اصل آزادی، استقلال، حاکمیت ملّی، مبارزه با استبداد و استعمار و ایستادگی در برابر متجاوزین و مبارزه با فساد دست بردارند.

وی با بیان اینکه راه، همان راه است تصریح کرد: باید رو به تکامل باشد. نکته مهمی که می‌خواهم تأکید کنم این است که امروز هفتاد درصد جمعیت کشور ما جوانان تشکیل می‌دهند. نسل جوان ما و افکار نسل جوان ما و راهی که آنها توصیه می‌کنند را باید بشنویم و بپذیریم. تنها شنیدن هم کافی نیست. جوان‌ها نمی‌خواهند ما فقط صدای آنها را بشنویم. آنها دارای افکار و ایده‌هایی هستند. دارای خواست‌هایی هستند. دنیای جدید را می‌بینند، پیشنهاد و سخن دارند. و ما باید راه پیشنهادی آنها را بشنویم و مطالعه کنیم و با آنها به گفت‌وگو بنشینیم.

وی با تاکید بر اینکه باید با جوانان به گفت‌وگو بنشینیم و راه و مسیری که آنها پیشنهاد و می‌پسندند باید در اراده و خواست حاکمیت همواره تاثیرگذار باشد، گفت: هم شنیدن صدایشان و هم اثرگذاری فکر و اراده‌شان در حاکمیت خواستارند، آنها اکثریت جامعه ما هستند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آن روزی که انقلاب ما به پیروزی رسید تعداد جوانان ما کمتر از هفت میلیون بود، امروز 25 میلیون جوان جوان داریم، جامعه آن روز ارتباطش با دنیا، رابطه‌اش با یکدیگر، سطح سواد و معلومات عمومی‌اش با امروز بسیار متفاوت است، ما باید زمان‌شناس باشیم، العالم به زمانه.

روحانی اظهار داشت: اگر زمان و شرایط خود را نشناسیم انجام وظیفه هم برای ما سخت و دشوار خواهد بود، من می‌خواهم مقدمه صحبت‌هایم کوتاه باشم تا از صحبت‌ها و نظرات شما استفاده و بهره‌برداری کنم، دولت دوازدهم علاوه بر ادامه همه آرمان‌های انقلاب برای این دولت دو هدف مهم را تعیین و اعلام کرده است.

اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق را دنبال خواهیم کرد

وی درمورد اهداف این دولت بیان داشت: اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق این دو هدف را دنبال خواهیم کرد، در بودجه سال 97 به این دو اصل توجه عمیق کردیم و امیدواریم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی هم مصوبه‌ای هم که در آخر در اختیار ما می‌گذارند همان هدف‌ها را مراعات کرده باشند و ما بتوانیم در برابر وعده‌ای که به مردم داده‌ایم عامل به آن وعده باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که گرانی ارز به دلیل کسری بودجه دولت است و اینکه آیا بازار ارز به ثبات خواهد رسید یا نه بیان داشت: نرخ ارز را هم شما در سوالتان و هم ما در پاسخ متعادل نمی‌بینیم و باید به تعادل برسد، همانطور که تایید کردم اگر نرخ ارز امروز بالاتر از هفته‌های پیش است حتما دلایل تجاری و اقتصادی نمی‌تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: دلایل تجاری نمی‌تواند داشته باشد به دلیل اینکه ما در تامین ارز و مخارج ارزی ترازمان مثبت است یعنی درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی ما است، دلایل اقتصادی نمی‌تواند داشته باشد به دلیل اینکه خودتان هم گفتید و برخی نیز می‌گویند که گرانی نرخ ارز باید زمانی باشد که دولت کسری بودجه داشته باشد، ما امسال کسر بودجه نداریم، یعنی همان بودجه‌ای که در ماه‌های اولیه در دولت تصویب کردیم ان‌شاءالله همان عدد و رقم محقق خواهد شد و (آمار) 10 ماهه هم این را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امسال یکی از سال‌های خوب ما است، تصریح کرد: در سال‌های قبل ما همیشه در ماه‌های دی و بهمن در مشکلاتی بودیم برای تامین نیازهای‌مان اما امسال این چنین نیست، بنابراین گرانی نرخ ارز دلایل روانی و تبلیغاتی دارد.

روحانی خاطرنشان کرد: نگاهی که برخی به آ‌ینده دارند و من می‌خواهم مردم را به آینده مطمئن کنم مردم بدانند بذر آینده ما از امروز بهتر خواهد بود. حتی در زمینه ارزی نیز بهتر خواهد بود، به دلیل اینکه ما قبلاً منابع ارزی‌مان همان درآمد خودمان بود و امروز تاکنون 30 میلیارد دلار فاینانس خارجی در اختیار ما است که داریم برای همه این ارقام تصمیم می‌گیریم که برای 12 تا 13 میلیارد تصمیم‌گیری شده است، بنابراین شرایط آینده ما شرایط بهتری است، تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شده است که بخشی از آن را رئیس بانک مرکزی اعلام کرده یا اعلام می‌کند و برخی دیگر بعد اعلام خواهد شد، توصیه من به مردم این است که در این مسیر پرریسک به خاطر منافع خودشان قدم برندارند. مسیرهایی نسبت به مسیر ارزی خیلی بهتری هم وجود دارد و این مسیر با ثبات نخواهد بود،‌ من خواهش می‌کنم از همه مردم که به راهنمایی‌ها و توصیه‌هایی که مسئولین اقتصادی و بانک مرکزی ما می‌کند توجه کند که حتما با این توجه ضرر نخواهد کرد.

سازمان تامین اجتماعی از بنگا‌ه‌های اقتصادی دست بردارد

وی درمورد بدهی سازمان تامین اجتماعی گفت: دولت توصیه‌های مهمی قبل از بحث بدهکاری به سازمان دارد و این را من اعلام کردم، باید سازمان تامین اجتماعی از بنگا‌ه‌های اقتصادی دست بردارد، هر مقدار پول به آ‌ن بدهیم با این شرایطی که سازمان تامین اجتماعی دارد نمی‌تواند مسیر درست را بپیماید، من تاکید کردم و شرط من به وزیر کار از ابتدای دولت این بوده که باید تمام بنگاه‌های اقتصادی را ایشان واگذار کنند، البته قدم‌های خوبی در این چند ماه برداشته شده و سرعت این کار باید بیشتر شود.

روحانی با تاکید بر اینکه همه بخش‌های دولت باید بنگاه‌‌های اقتصادی خودشان را واگذار کنند اظهار داشت: این تنها راه نجات اقتصاد کشور است، چه نهادهای دولتی و چه نهادهای غیردولتی نیروهای مسلح، دیگران و همه باید بنگا‌ه‌های اقتصادی خودشان را واگذار کنند این به نفع خودشان و به نفع مردم خواهد بود.

روحانی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه رمز پیشرفت در طول 40 سال انقلاب چیست و باید چه کار کنیم که این حرکت رو به جلو شتاب بیشتری بگیرد، گفت: اساس پیشرفت ما برمبنای استقلال ما و اراده ملت ما برای تحول و پیشرفت است.

وی افزود: اگر ملتی منسجم و مصمم باشد و حاکمیت نیز حاکمیت خود مردم باشد و همه ‌آ‌نهایی که در حکومت هستند منتخب خود مردم باشند چنین ملتی حتماً در اهداف و آرمان‌های ملی خود چه در زمینه علمی و چه در زمینه فناوری پیش خواهد رفت.

رئیس جمهور اظهار داشت: از نظر توسعه انسانی همه آمارهای بین‌المللی نیز اخیراً اعلام می‌کند که شرایط ایران در توسعه انسانی بسیار خوب است هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ بهداشتی شرایط ما با سال‌های اولیه انقلاب بسیار متفاوت است.

روحانی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من تا زمانی که ما به آینده خودمان کاملاً امیدوار هستیم و سرمایه اجتماعی ما روز به روز تقویت می‌شود و از توان ملی و امکانات کشورمان درست استفاده کنیم مسیر پیشرفت را ادامه می‌دهیم.

وی افزود: آمار و ارقام به ما می‌گوید که در سال‌های اخیر رشد مثبت اقتصادی ما همواره وجود داشته گاهی این رشد در حد 3 درصد و گاهی هم چون سال گذشته رشد اقتصادی ما 2 رقمی شد و امسال هم انشاءالله رشد خوبی خواهیم داشت.

در دولت دوازدهم شاهد رشد مداوم و مستمر اقتصادی کشور باشیم

رئیس جمهور اظهار داشت: من به مردم قول می‌دهم در دولت دوازدهم شاهد رشد مداوم و مستمر اقتصادی کشور و انشاءالله شاهد پیشرفت در همه زمینه‌ها باشیم.

روحانی در پاسخ به این سوال که اینکه شما گفتید تا دیر نشده باید صدای مردم را شنید آیا شما صدای مردم را در اعتراضات اخیر نسبت به تورم، گرانی و ناکارآمدی‌های برخی مدیران شنیدید؟ اگر شنیدید چه تصمیمی برای رفع این دغدغه‌ها گرفته‌اید و آیا بنا دارید تیم اقتصادی دولت را ترمیم کنید یا خیر؟ اظهارداشت: اشکال من به همین سبک سئوال است یعنی شما وقتی خواست مردم را فقط در بخش اقتصاد می‌برید این یعنی نشنیدن صدای مردم. بله مردم در زمینه اقتصاد نقد و اعتراض دارند ولی اعتراض مردم فقط بحث اقتصادی نیست. در بحث اجتماعی، سیاسی، روابط خارجی، مردم خیلی حرف دارند و گوش ما باید شنوا باشد.

وی با بیان اینکه باید بدانیم که مردم چه می‌خواهند تصریح کرد: دولت با همه توانش شما اگر به خبرگزاری خودتان نیز مراجعه کنید می‌بینید در طول اول دولت یازدهم تا امروز مسیر تورم ما به سمت بالا نبوده بلکه به سمت پایین بوده است یعنی از روز اول که ما آمدیم تورم 40 درصد بود ، اول سال 93 تورم 34.7 درصد بود با امروز که تورم ما 8.2 است نشان می‌دهد که ما مسیر را درست انتخاب کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما وقتی شروع کردیم رشد اقتصادی‌مان در سال 91 ، 6.8- بوده و سال گذشته رشد اقتصادی ما 2 رقمی بوده است این نشان می‌دهد که مسیر دولت مسیر درستی بوده این معنایش آن نیست که همه مشکلات مردم حل شد اینکه ما امسال مستمری بگیران از اقشار پایین را یعنی کمیته امداد، بهزیستی را بیش از 3 برابر کردیم، سال 96 نسبت به سال 95 بیش از 3 برابر شده است، این نشان می‌دهد که به مردمی که در رنج هستند توجه داریم.

روحانی با بیان اینکه در تبصره 14 بودجه امسال برای ریشه‌کنی فقر مطلق بودجه گذاشته‌ایم ادامه داد: معنی آن این است که ما به فقر توجه داریم، اینکه در تبصره 18 برای اشتغال منبع گذاشته‌ایم و حالا مجلس در تصمیم‌گیری‌اش ممکن است مقداری آن را بالا یا پایین کند این به آن معنا است که ما توجه داریم، اینکه دولت شعارش مبارزه با فقر مطلق و ایجاد اشتغال مولد است به این معنا است که دولت از قبل گوش شنوایی داشته و امروز هم دارد و به اعتراض مردم احترام می‌گذارد و در میان دولت‌های گذشته شاید رساءترین سخن را این دولت گفته که اعتراض را می‌پذیرد و قبول می‌کند.

ما امروز اعتراض را پذیرفته‌ایم

رئیس جمهور ادامه داد: خیلی مواقع بوده که اعتراض را نپذیرفته‌اند، ما امروز اعتراض را پذیرفته‌ایم و خوشبختانه همه مسئولین کشور اصل اعتراض را پذیرفته‌اند و من بسیار خوشحالم که همه دارند می‌گویند که صدای مردم را باید شنید، این روز بسیار مبارکی است برای همه ما که ما صدای مردم را بشنویم و طبق نظر مردم عمل کنیم انشاالله.

وی درمورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی تصریح کرد: ما باید به آینده امیدار باشیم ، اینکه من می‌گویم یک شعار نیست برای آن دلیل دارم، جامعه با نشاط است و دارد پیشرفت می‌کند سرمایه‌گذاری خارجی ما بیشتر شده است معنای آن پیشرفت است، فاینانس‌های خارجی نسبت به گذشته بیشتر شده است، بسیاری از موارد مهم سرمایه‌گذاری که فناوری پیشرفته هم می خواهد با شرکت‌های خارجی در حال مذاکره و اجرا است.

روحانی تصریح کرد: ما داریم برای اولین بار در کشور اتومبیلی درست می‌کنیم که همزمان با مصرف داخلی 30 درصد باید صادر شود، البته مصرف داخلی نمی‌گذارد اینقدر فشار بیاورد. طرحی در دولت داریم که ناوگان عمومی را بازسازی کنیم،‌همه اینها به معنای امیدواری است در مسائل اجتماعی و فرهنگی هم درست، این حرف درست است که اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم و سرمایه و فناوری جذب کنیم و ایرانیان و سرمایه آنها برگردد راهش این است که تریبون‌ها و رسانه‌ها هم هم صدا با دولت باشند. ممکن است صداهای مختلف تاثیرگذار باشد، نباید اینها را قرار دهیم و راهش این است که رسانه‌ها و دولت انشا‌ءالله مشارکت بیشتری داشته باشند.

روحانی در پاسخ به سؤالی در مورد مواضع اخیر ایران در قبال سوریه و بحث توقف حمله ترکیه به این کشور، گفت: برای مسائل منطقه به ویژه سوریه روابط بسیار خوبی در ماه‌های گذشته بین ایران،‌ترکیه و روسیه بوده و همین امروز با آقای پوتین تلفنی صحبت می‌کردیم و یکی از نکاتی که رئیس‌جمهور روسیه مطرح می‌کرد این بود که احساس می‌کرد که ضروری است ما در آینده نه چندان دور اجلاس سران سه کشور را برای منطقه و سوریه داشته باشیم.

وی افزود: بنابراین ما همکاری سه کشور برای منطقه و سوریه را مغتنم می‌شماریم و مهم می‌دانیم و این روند را ادامه می‌دهیم. روابط ما با روسیه و ترکیه روابط بسیار خوبی است اما در عین حال این موضع اصولی ما بوده که ورود یک ارتش به داخل خاک یک کشور دیگر باید با اجازه دولت آن کشور و رضایت مردم آن کشور باشد. و اگر مردمی راضی نیستند و دولتی اجازه نداده ما علی‌الاصول این کار را درست نمی‌دانیم و دلمان می‌خواهد این عملیات هر چه زودتر پایان پذیرد. به دلیل اینکه در این عملیات هم برادران ترک ما کشته می‌شوند و هم افراد روبرو کشته می‌شوند و هم کردها کشته می‌شوند و این عملیات ثمری نخواهد داشت و به همین دلیل توصیه ما بر این است در همه کشورها چنین نظری داریم و خواهیم داشت. همانطور که ما حضور آمریکایی‌ها در سوریه را محکوم می‌کنیم. البته آنها اهداف ناصحیح در منطقه دارند و به فکر تجزیه سوریه هستند.

هر کسی بدون اجازه دولتی بخواهد وارد خاک کشور دیگر شود علی‌الاصول آن را نمی‌پذیریم

رئیس‌جمهور اظهار داشت: هر کسی که بدون اجازه دولتی بخواهد وارد خاک کشور دیگر شود ما علی‌الاصول آن را نمی‌پذیریم اما در عین حال روابط سه کشور به خوبی ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که دولت شما رقمی بیش از 1100 میلیارد را برای وزارت ارشاد در بودجه سال آینده در نظر گرفته نگرانی که در جامعه هنری به وجود آمده این است که این مبلغ چقدر کارشناسی شده است برای اینکه صرف زیرساخت‌های اساسی مثل سینما شود و سالن‌های تئاتری که برخی از آنها بعد از یک دهه ساخت آنها ناتمام مانده است و اینکه فیلم‌هایی تولید شود که مخاطب داشته باشد. مطبوعات هم درگیر تأمین کاغذ هستند و برخی روزنامه‌ها سه روز در هفته منتشر می‌شوند، آیا رقمی که شما اختصاص داده‌اید قرار است صرف این خلأها شود و اینکه آیا شما فیلم‌های جشنواره فجر را دیده‌اید و کدام را پسندیده‌اید، اظهار داشت: جواب سؤال آخر متأسفانه منفی است (با خنده). من فیلم‌های جشنواره را ندیدم و علاقه دارم که دنبال کنم. یکی از مسئولیت‌های وزارت ارشاد همین است که شما اشاره کردید. انتشار روزنامه‌ها برای ما مهم است به دلیل اینکه یکی از آثار مهم فرهنگی و اجتماعی ما است. رابطه دولت با مردم از طریق رسانه‌ها برقرار می‌شود.

وی با بیان اینکه رسانه‌های مکتوب برای ما دارای اهمیت است، اظهار داشت: مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد را وزارت ارشاد باید دنبال کند. اینکه آیا بودجه کافی است یا نه اگر از آقای صالحی وزیر ارشاد بپرسید حتماً می‌گوید کافی نیست. اگر از آقای نوبخت بپرسید حتماً می‌گوید کافی است (با خنده).

روحانی ادامه داد: بنابراین اهدافی که شما گفتید را من کاملاً تأیید می‌کنم بعضی از استان‌ها هنوز سینما ندارند و ما باید برای ساخت سینما کمک کنیم، بخش خصوصی را تشویق کنیم و ما و بانک‌ها آنها را کمک کنیم و همچنین در مسأله مشکل کاغذ و مشکلاتی که مطبوعات دارند.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا اگر آمریکا از برجام خارج شود شما توافق هسته‌ای را با کشورهای اروپایی، چین و روسیه ادامه خواهید داد یا خیر، بیان داشت: اولاً من بسیار خوشحال هستم که آقای ترامپ بعد از یکسال که به کاخ سفید رفته است هنوز نتوانسته آن فریادی که در دوره انتخابات می‌زد که این توافق را پاره خواهد کرد به آن هدف دست پیدا کند و برجام حداقل آنقدر استحکام داشته است که این یکسال بتواند به خوبی در برابر آمریکا مقاومت کند.

وی اضافه کرد: اینکه در آینده آمریکا چکار می‌خواهند بکند ما نمی‌دانیم و از هر که هم می‌پرسیم می‌گوید ما نمی‌دانیم، حتی از دوستان اروپایی و نزدیک آقای ترامپ هم که می‌پرسیم می‌گویند ما نمی‌دانیم یعنی هیچکس پیش‌بینی نمی‌کند که دولت آمریکا در آینده چه اقداماتی می‌خواهند انجام دهد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: این مساله نه فقط در مورد برجام بلکه حتی درمورد توافق‌های تجاری خودشان نیز نمی‌دانند که دولتشان پای آن توافقات می‌ایستد یا آنها را بر هم می‌زند. برخی از آنها را هم مثل توافق آب وهوا بر هم زده است، ما اصولی داریم و بر مبنای اصول خودمان ادامه می‌دهیم.

وی افزود: اولا ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود، همانطور که بارها تاکید کردیم برجام اضافه و کم نخواهد شد. اینکه حالا آقای ترامپ تمایلی دارد مربوط به خودش است، نه خطی به برجام اضافه می‌شود نه خطی از برجام کم خواهد شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما مسائل دیگر را به هیچ عنوان مربوط به برجام نمی‌دانیم برجام یک توافق هفت جانبه است که هفت کشور با هم توافق کرده‌اند و یک توافق بین‌المللی است که شورای امنیت در قطعنامه 2231 آن را تایید کرده است. تعهد حزب دموکرات نیست، یک اشتباهی که آقای ترامپ دارد این است که فکر می‌کند برجام تعهد حزب دموکرات است. برجام تعهد دولت آمریکا است، هر جناحی می‌خواهد سر کار باشد.

وی با تاکید بر اینکه این تعهد پایدار و مستمر است و همچنان دولت آمریکا متعهد است و اگر تخلف کند زیر پای تعهد خودش زده و اعتبار خودش را مخدوش کرده است تصریح کرد: ما البته برای شرایط آینده پیش‌بینی‌های لازم را داریم، تا زمانی که منافع مورد نظر ما در برجام تامین شود ما در برجام خواهیم ماند، بودن یا نبودن آمریکا تاثیر اصلی برای تصمیم ما نخواهد داشت. تصمیم اصلی ما بر مبنای این است که منافعی که مورد نظر ما است با برجام تامین می‌شود یا خیر؟

روحانی در پاسخ به این سوال که چندی پیش روسای دانشگاه به بودجه دانشگاه در سال 97 اعتراض کردند و آن را غیر واقعی اعلام کردند و از سوی دیگر در بودجه 97 سقف حقوق اعضای هیات علمی 5 میلیون تومان پیشنهاد شده و کارشناسان بر این باورند که با توجه به حقوق اساتید نخبه‌ای که در کشورهای حاشیه خلیج فارس حدود 10 هزار دلار است این مساله باعث فرار نخبگان می‌شود. شما چه راهکاری برای این دغدغه قشر دانشگاهی دارید؟ اظهار داشت: ذهن ما این بود که 400 میلیون دلار از صندوق استفاده کنیم. صندوق مکانیزم خودش را دارد که مقداری پیچیده است. بنابراین ما باید مشکل دانشگاه‌ها را از یک طریقی حل کنیم اما اینکه بودجه‌ای که اختصاص داده‌ایم کم یا زیاد است من در دولت نشنیده‌ام، یعنی وزیر علوم اعتراضی در ارتباط با این بودجه نداشت وقتی که بودجه را می‌بستیم قاعدتاً اگر ایرادی بود وزیر مربوطه باید می‌گفت. البته به طور کلی باید بگویم که همه وزرا یک اعتراض کلی دارند و هر کسی می‌گوید بودجه من کم است.

وی ادامه داد: این باید دنبال شود و برخی مشکلات به حق است و باید دولت آنها را تأمین کند.

روحانی در پاسخ به این سؤال که سال 97 به گفته آقای نوبخت یک میلیون و 33 هزار شغل ایجاد می‌شود آیا مشخص است که به تفکیک در چه حوزه‌هایی و به چه مقدار این شغل‌ها ایجاد خواهد شد، اظهار داشت: از خود آقای نوبخت می‌پرسیدید که یک میلیون و 33 هزار شغل را گفته است (باخنده). البته این رقم، رقم پیش‌بینی است. این پیش‌بینی را سازمان برنامه و بودجه کرده است. این پیش‌بینی برمبنای بودجه‌ای بوده که ما به مجلس تقدیم کرده‌ایم برای اشتغال تبصره اصلی ما تبصره 18 بوده متأسفانه در این تبصره تغییرات زیادی ایجاد شده هنوز مجلس مصوبه نهایی‌اش را به ما نداده اما در کمیسیون تلفیق تغییراتی در آن رخ داده است.

وی ادامه داد: بنابراین آنچه دولت متعهد بود برمبنای تبصره 18 بود و منابعی که برای آن پیش‌بینی کرده بود. دولت یک منابعی را پیش‌بینی کرده بود، یک مقداری را صندوق توسعه قرار بود بیاورد و یک مقداری را هم بانک‌ها بیاورند تا این سه با هم ضمیمه شود و مجموعه پولی که به دست می‌آمد در طول 4 سال حدود 300 هزار میلیارد تومان بود. ما برمبنای این رقم برای 4 سال برنامه‌ریزی کرده بودیم منتها این تبصره تا این لحظه که در مجلس پیش رفته مطابق پیشنهاد دولت نیست و در نهایت اگر اصلاحاتی در صحن علنی مجلس در ارتباط با آن انجام شود بحث دیگری است. آنچه من می‌توانم به مردم بگویم این است که در سال گذشته اشتغال ما حدود 700 هزار نفر بود.

اگر تبصره‌های ما به آن شکلی که به مجلس داده بودیم مصوب شود اشتغال به یک میلیون می‌رسد

رئیس جمهور با بیان اینکه تلاش ما این است که این مقدار را افزایش دهیم، اظهار داشت: پایان سال معلوم می‌شود که این اراده‌ای که ما داشته‌ایم چقدر محقق شده است. سال‌ آینده انشاءالله حتماً این 700 هزار بیشتر خواهد بود. همه برنامه‌ریزی‌های ما برمبنای اشتغال بیشتر است. اما اینکه به یک میلیون می‌رسد یا نه من می‌گویم اگر تبصره‌های ما به آن شکلی که به مجلس داده بودیم مصوب شود بله به یک میلیون می‌رسد.

روحانی در پاسخ به این سؤال که حالا که عدد مشخص نیست تمرکز دولت در چه بخش‌هایی خواهد بود، تصریح کرد: همانطور که ما در لایحه بودجه گفته‌ایم یکی از این بخش‌هایی که ما بر آن تمرکز داریم ناوگان حمل‌ونقل بوده و بازسازی ناوگان است که ما با تصمیماتی که اتخاذ کرده‌ایم و انشاءالله عملیاتی خواهد شد. همچنین بازآفرینی شهرها است که من به طور مفصل شنبه این طرح را خدمت مردم اعلام خواهم کرد و پیش‌بینی که آقای نوبخت کرده است 240 هزار شغل در این بخش بازآفرینی خواهد بود.

وی با بیان اینکه بازآفرینی شهرها را انجام خواهیم داد ولو اینکه مجلس تبصره 18 ما را به آن صورت اجرا نکند اظهار داشت: اشتغال‌هایی که خرد و متوسط هستند از مواردی است که مورد تأکید ما بوده است و طرح‌هایی که وزارت رفاه دارد این طرح‌ها در سال 97 اجرایی خواهد شد و همین امروز هم که با وزیر صحبت کردم حتی اگر مشکلی در بودجه یعنی مصوبه مجلس به وجود آید او برنامه‌ها را اجرا کند و روی این مسأله توافق کردیم که این کار چگونه صورت بگیرد. ما انشاءالله اشتغال را از این راه‌ها تأمین خواهیم کرد.

در این دولت همه اتفاق نظر دارند دولت فعلی آمریکا با همه توانش به دنبال اخلال است

وحانی در پاسخ به سئوالی در مورد برنامه‌اش برای مقابله با اقدامات آمریکا در خصوص ناکارآمد کردن دولت ایران گفت: اینکه آمریکا به دنبال ایجاد مشکل برای دولت و ملت ایران است موضوعی نیست که تردیدی در آن وجود داشته باشد و اگر در دولت قبلی بحث بود در این دولت همه اتفاق نظر دارند که دولت فعلی آمریکا با همه توانش به دنبال اخلال است و جای بحث در این‌باره نیست.

وی ادامه داد: اما اینکه تا چه اندازه توانمند است و می‌تواند این کار را انجام دهد؛ یک نمونه کار آمریکا این بود که موضوع اعتراضات را به یک مسئله سیاسی و به اعتقاد خودش بین‌المللی و امنیتی تبدیل کرد و آن را به شورای امنیت سازمان ملل برد اما شکست مفتضحانه دولت فعلی آمریکا در همین ارجاع به شورای امنیت سازمان ملل بود که همه کشورها با او مخالفت کردند و به جای اینکه حرف‌های آمریکا را گوش کنند همه در خصوص برجام و تثبیت برجام و مسائل این‌چنینی صحبت کردند.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: الان هم می‌بینید که یک طرح علیه ایران دارد، هیچوقت کاخ سفید ناچار نمی‌شد که در حضور رئیس جمهور به سفرا ناهار بدهد و ما اولین بار است که می‌شنویم در کاخ سفید رئیس جمهور به خاطر اینکه بتواند در شورای امنیت در بحث داستان یمن و داستان‌هایی که علیه ایران تراشیده رأی بیاورد چلوکباب بدهد.

روحانی خاطرنشان کرد: اینگونه تصور نکنیم که چون آمریکا تصمیم گرفته به ما فشار بیاورد پس به ما فشار وارد می‌شود، نه اینگونه نیست. آمریکایی‌ها این تصمیم را دارند و ما هم قاطعانه در مقابل آمریکا می‌ایستیم.

وی افزود: من در سال 2018 هیچ علامتی از مشکل سیاسی و مشکل منطقه‌ای نمی‌بینم.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: آمریکایی‌ها در حوزه اقتصادی همیشه به دنبال تحریم و فشار بوده‌اند و الان هم هستند و ممکن است فشار را کمتر یا بیشتر کنند اما امروز من فکر می کنم روابط ما با اتحادیه اروپا از همیشه بهتر است و در مقایسه با سال‌های قبل حتی در سال‌های قبل از 2005 ما امروز روابط بسیار خوبی داریم، روابط ما با روسیه شاید از همیشه بهتر است، روابط ما با چین روابط بسیار خوبی است با اکثر کشورهای منطقه ما رابطه خوبی داریم.

روحانی خاطرنشان کرد: ما می‌خواستیم تروریسم در منطقه زمین‌گیر شود و زمین‌گیر هم شد و آمریکایی‌ها نمی‌خواستند این کار انجام شود و ناموفق بودند، آمریکا در سوریه ناموفق و در عراق هم ناموفق بود و الان هم طرح‌هایی برای سوریه دارد که به نظر من ناموفق خواهد بود.

وی افزود: این‌چنین نیست که ما در سال 2018 میلادی یا 97 شمسی به خاطر فشارهای آمریکا دچار مشکل خاصی شویم، فشار آنها ادامه پیدا می‌کند و انشاالله تدبیر ما هم در برابر فشار آنها ادامه خواهد داشت.

خبرنگاری در ادامه نشست سؤالی در خصوص نحوه برخورد دولت با شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد و گفت: هنوز در کشور ما در خصوص اهمیت این شبکه‌های اجتماعی اختلاف نظر وجود دارد و در زیرساخت‌ها با مشکل مواجه‌ایم برنامه دولت برای شبکه‌های اجتماعی و زیرساخت آن چیست؟ اظهار داشت: این مسئله بسیار مهمی است و امروز بحث شبکه یا فضای مجازی و اینترنت یک فضای بسیار مهم برای ما است. ما که در حال حرکت به سمت دولت الکترونیک هستیم و در این فکریم که جامعه ما ارتباط بهتری با دنیا و علم و دانش‌ آن داشته باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه این مسئله در خصوص مشاغل نیز بسیار مهم است، گفت: وزیر ارتباطات به من اعلام کرده بود که در 2 سال گذشته 200 هزار شغل در فضای مجازی به وجود آمده و به تعبیر او موبایل‌محور بوده بنابراین این موضوع بسیار مهمی است.

وی تصریح کرد: ما الان در حال گسترش نسل سه و چهار موبایل در سراسر کشور هستیم و اهدافی که ما داریم هم فرهنگی، هم اجتماعی، هم اقتصادی و هم سیاسی است.

روحانی تأکید کرد:‌الان می‌بینید که مثلاً رئیس جمهور آمریکا یک توئیت در خصوص سیاست خارجی منتشر می‌کند و میلیون‌ها پاسخ به او داده می‌شود که گاهی عقب‌نشینی و از توئیت خود عذرخواهی می‌کند که نسبت به مردم و یا مسلمانان است. این نشان می‌دهد این فضا در دنیای سیاست خارجی و داخلی یک بازیگر عمده است.

وی اظهار داشت: آثار شبکه‌های اجتماعی در مسائل اقتصادی روز به روز بیشتر خواهد شد و دولت مصمم است هم در زیرساخت و هم در زمینه محتوا و پلت‌فرم‌هایی که نیاز داریم به سمت توسعه حرکت کند.

رئیس جمهور گفت: در همین راستا شاهد گسترش پهنای باند و سهولت دسترسی به اینترنت هستیم. در گذشته گاهی وقت‌ها چند دقیقه برای دانلود یک فیلم کوتاه زمان نیاز بود اما الان در چند ثانیه این کار صورت می‌گیرد. الان دیگر کسی حوصله و فرصت ندارد که نیم‌ساعت معطل شود که یک اثر فرهنگی را مشاهده کند.

روحانی ادامه داد: اینها همه کارهایی است که انجام گرفته و در زیرساخت نیز کار بسیار خوبی صورت گرفته و در خصوص شبکه ملی که آن را دنبال می‌کنیم قدم‌های خوبی برداشته شده است.

وی تأکید کرد: البته دولت مصمم است هم شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کند و هم معتقد است در این زمینه انحصار معنا ندارد. اگر بنا باشد یک پیام‌رسان یا اپلیکیشن بیاید و بخواهد همه فضا منحصراً در اختیار او باشد این به نفع کشور ما نیست و نادرست است.

رئیس جمهور تأکید کرد: باید شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی و اپلیکیشن‌ها و پیام‌رسان‌های مختلف حضور داشته باشند و مردم از آنها استفاده کنند.

روحانی اظهار داشت:‌در فضای مجازی عمدتاً محتوا را خود ما درست می‌کنیم زیرا پلت‌فرم‌ها آماده است.لذا نسل جوان ما و همه افرادی که معتقد به انقلاب هستند و هویت ایرانی و اسلامی خود را ارج می‌نهند باید با تمام توان به این فضا وارد شوند زیرا در این صورت این فضا دیگر برای ما چالش و تهدید محسوب نخواهد بود بلکه تبدیل به یک فرصت می‌شود.

وی همچنین گفت: دیگر دوره اینکه این را ببندیم آن را فیلتر کنیم و دیگری را از پشت‌بام پایین بیندازیم البته مقصودم دیش است نه آدم کلاً گذشته است و باید در خصوص فضای مجازی، سواد آموزی کنیم که جوانان چطور و به نحو احسن از آن استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر آمریکا بر روی بحث موشکی فشار آورد و باعث به هم خوردن توافق هسته‌ای شود به نظر شما این رویکرد ترامپ فرصت گفت‌وگوی معنادار بین ایران و آمریکا را از بین خواهد برد، پاسخ داد: حالا خیلی فرصت خوبی نبوده که بخواهد از بین ببرد یا نبرد. راجع به برجام همانطور که قبلاً هم گفته‌ام برجام قابل مذاکره مجدد یا بازنویسی نیست. یک توافقی است که بعد از 30 ماه تلاش نوشته، توافق و امضا شده است و شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را تأیید کرده بنابراین تبدیل به یک توافق بین‌المللی شده است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه هیچ معنایی ندارد که ما در مورد برجام مذاکره کنیم، خاطرنشان کرد: هر چیزی که برای دفاع از کشور مثل هواپیما، موشک یا زیردریایی یا هر چه که می‌خواهد باشد، هر آنچه برای دفاع کشور نیاز داریم. تعهد ما در برابر دنیا آن است که دنبال سلاح کشتار جمعی نرویم و دنبال آن نخواهیم رفت نه تنها به خاطر تعهد بلکه به خاطر فتوای رهبری است. پس سلاح کشتار جمعی کنار و آنچه آمریکایی‌ها و برخی از کشورها دنبالش هستند و دنبال سلاح‌های مخرب‌تر هستند ایران دنبال این سلاحی که ضداخلاق تعهدات بین‌المللی و شرع است نخواهد رفت.

روحانی اظهار داشت: اما در سلاح متعارف آنچه جمهوری اسلامی برای دفاع از کشور خودش نیاز داشته باشد استفاده خواهد کرد، عمل خواهد کرد و در این زمینه با هیچ کس مذاکره نخواهد کرد. من تأکید می‌کنم موشک‌های ایران هیچ زمانی تهاجمی نبوده است و برای تهاجم به هیچ کشوری نبوده است و برای تهاجم به هیچ کشوری نخواهد بود. موشک‌های ما برای دفاع از خودمان است، تدافعی است و هیچ گاه موشک ما برای سلاح کشتار جمعی هم ساخته نشده است. ما اصلاً سلاح کشتار جمعی نداریم بنابراین در این زمینه با کسی مذاکره نداریم.

وی اعلام کرد: آمریکایی‌ها اگر می‌خواستند فرصتی را ایجاد کنند نسبت به رابطه‌شان با ملت ایران خوب بود از فضای برجام درست استفاده می‌کردند. اگر آمریکایی‌ها به تمام تعهدات خودشان در برجام عمل می‌کردند به نظر من شرایط تازه‌ای ایجاد می‌شد، ممکن بود بعداً راجع به موضوع دیگری بتوانیم با آمریکا صحبت کنیم. خود آنها متأسفانه این فرصت طلایی را از بین بردند. چه دولت قبلی که آغازگر از بین بردن این فرصت بود و مخصوصاً دولت فعلی که کلاً این فضا را از بین برده است.

رئیس جمهور بیان داشت: من همیشه تأکید کردم کلید فضای روابط آینده ایران و آمریکا دست واشنگتن است آنها باید دست از خلافشان، فشارشان، تهدید و تحریمشان بردارند. خود به خود فضا، فضای دیگری می‌شود و در آن فضا می‌شود برای آینده فکر کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که گزینش‌های عمومی و انتخاب‌های آینده کشورمان نه انتخاب میان اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و اعتدال‌گرایان است بلکه انتخابی است بین پوپولیست‌های یارانه‌ای و فعالان مدنی و اقتصادی است. می‌خواهم بدانم که آیا شما به این موضوع فکر می‌کنید یا نه پاسخ داد: این حرف کاملاً درست است که ما تنها نباید اتکایمان در بحث جامعه مدنی به احزاب باشد البته احزاب بخشی از جامعه مدنی هستند ولی جامعه مدنی خیلی گسترده‌تر از این حرف‌هاست. سمن‌ها نیز بخشی از جامعه مدنی هستند که خوب فعالیت می‌کنند.

احزاب ما متأسفانه عمدتاً موقع انتخابات فعال می‌شوند

رئیس جمهور ادامه داد: احزاب ما متأسفانه عمدتاً موقع انتخابات فعال می‌شوند مثل مغازه‌های فصلی هستند که درب مغازه باز می‌شود و فصل که تمام می‌شود به استراحت می‌روند باید احزاب ما در طول سال فعال باشند و این امید و آرزوی من است و دلم می‌خواهد همه احزاب و تشکل‌ها و همه جامعه مدنی ما بیایند و فعالیت خود را ادامه دهند.

روحانی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم این است که مردم بیایند در گفتمان‌هایی که برای آینده زندگی‌شان مهم است شرکت کنند. مگر نمی‌گوییم آلودگی هوا و زلزله خطر است باید چه کار کنیم راه‌حل آن چیست همه ما دنبال آن هستیم که بگوییم بنزین ارزان می‌شود، گازوئیل ارزان می‌شود، نان ارزان می‌شود، خیلی خب اینها درست ممکن است یک عده‌ای هم برایمان کف بزنند. به هر حال ما باید آلودگی را حل کنیم یا نه. الان چیزی که بلدیم مدرسه تعطیل می‌کنیم. اینکه کاری ندارد این ساده‌ترین کار است که ما انتخاب کردیم و شاید بدترین. ما باید یک راه صحیح، درست و عاقلانه را فکر کنیم. این راه صحیح و عاقلانه بدون پول می‌شود یا خیر.

وی در مورد طرح نوسازی حمل‌ونقل در کشور گفت: آیا این طرح بودجه می‌خواهد یا نه، ما باید کاری کنیم که وقتی به کسی می‌گوییم ماشینت را بیاور و عوض کن بتواند هزینه‌اش را پرداخت کند. برای این کار باید یک پولی تأمین کنیم و از جایی آن را بیاوریم. عربستان سعودی که چندین برابر ما نفت می‌فروشد نگاه کنید از پارسال تا به امسال بنزین و گازوئیلش را دو برابر کرده است. ما به مجلس گفتیم در این زمینه همفکری و همکاری کنید هنوز هم دیر نشده و از مجلس می‌خواهیم در این زمینه فکر کند.

رئیس جمهور بیان داشت: دیروز یک جلسه‌ای بودیم برای رسیدگی مسأله خودروهای فرسوده وزیر نفت اعلام کرد که ما در ایران روزانه معادل 5.5 میلیون بشکه نفت مصرف می‌کنیم. اصلاً واقعاً می‌شود یک کشوری در روز 5.5 میلیون بشکه نفت مصرف کند! بعد چه کارش کنیم بنزین کنیم داخل ماشین‌ها بریزیم و با آن این طرف و آن طرف برویم حال همه خیابان‌های ما تبدیل به پارکینگ شده است. وقتی هم آخر هفته به جایی می‌خواهیم برویم همان جاده بین‌شهری هم تبدیل به پارکینگ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برف بیچاره یک بهانه شد، برف هم که نباشد و زمین صاف باشد شما گاهی روزهای تعطیل بخواهید به جاهای طرف شمال بروید گاهی 10 ساعت باید در راه باشید معنی‌اش این است که ما اشکال داریم. اشکال ما باید رفع شود. برای رفع این اشکال گفت‌وگو می‌خواهیم. گفت‌وگو را همان جامعه مدنی باید انجام دهد. والا مطرح کردن این موضوع از سوی من یا وزیر من کافی نیست. باید یک گفت‌وگوی ملی در کشور راه بیفتد که راجع به مسائل و مشکلات کشور باشد. مشکلات ما که فقط مسائل سیاسی، اجتماعی نیست مسائل اقتصادی و محیط زیست هم است.

روحانی در مورد بخشی از این سؤال که از رئیس جمهور پرسیده می‌شود که آیا به فکر این موضوعات افتاده‌اید، گفت: بله من مکرر این بحث را در دولت مطرح کرده‌ام آیین‌نامه سمن‌ها را در دولت تصویب کرده‌ایم و گفته‌ایم اگر لازم است تبدیل به لایحه شود و به مجلس برود. همه ملت ما باید به این نکته توجه کنند. باید بخشی از گفتمان‌سازی به سمت حل مسائل مهم اجتماعی کشورمان تغییر مسیر دهد.

روحانی در پاسخ به این سؤال که پیمان جامع همکاری‌های ایران و افغانستان به کجا رسید و آیا در بخش نطامی هم هست یا نه؟ و اینکه با توجه به حضور تروریست‌ها در عراق، حاضر هستید تجربه‌های مستشاری را در اختیار این کشور قرار دهید اظهار داشت: افغانستان همسایه شرقی ما است که در طول قرن‌ها با هم رابطه خوبی داشته‌ایم. همچنین ملّت بزرگ ایران مهمان نوازی‌های خوبی نسبت به برادران و خواهران افغانی داشته و بچه‌هایشان به شکل مجانی در مدارس ما تحصیل می‌کنند و البته این کار فرهنگی و ارزشمندی است که آموزش و پرورش انجام می‌دهد.

روحانی با بیان اینکه یک توافق مهم همه جانبه بین ایران و افغانستان از زمان رئیس جمهور قبلی آغاز شده و الان ادامه دارد اظهار داشت: بسیاری از بخش‌های این توافق‌، نهایی شده و بخش‌های باقی مانده که در حال اقدام است. این پیمان مهم، همه جانبه است و اگر منعقد شود حتما به نفع دو طرف خواهد بود.

وی با اظهار تأسف از حضور تروریست‌ها در افغانستان اظهار داشت: ما برای هر کمکی که نیاز باشد چه مستشاری چه غیر مستشاری، آماده‌ایم. البته حضور آمریکایی‌ها با این همه پایگاه در افغانستان، برای این بوده که امنیت مردم تأمین شود اما امروز می‌بینیم که ناامن تر شده است.

روحانی ادامه داد: شاید حضور نیروهای خارجی در افغانستان بهانه بزرگی باشد برای تروریست‌ها که جوانان را جذب کنند. من امیدوارم دولت و ملت افغانستان آنچه مصلحت خودشان است را تصمیم بگیرند. حتماً ایران در مبارزه با تروریست در کنار مردم افغانستان خواهد بود.

روحانی با تأکید بر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، رفاه مردم را در پی خواهد داشت و ناوگان ما ناوگان قابل رقابتی خواهد شد.

وی افزود: در بحث بازآفرینی شهرها هم برای جوان‌هایی که خانه اولی هستند تسهیلات ویژه‌ای فراهم می‌شود و هم برای آنهایی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند مسکن بهتری تهیه می‌شود و هم برای توسعه‌گرها اشتغال ایجاد می‌شود و برای کل صنعت ساختمان تحرک خوبی ایجاد می‌شود.

رئیس جمهور اظهارداشت: در عبور از رکود و رسیدن به رونق آخرین بخشی که در دولت یازدهم باقی مانده بود بخش مسکن بود که امروز در حال رشد است و این حوزه زمینه خوبی را برای اشتغال فراهم می‌کند. ما اهداف مختلفی را در این طرح‌ها دنبال می‌کنیم و امیدواریم سال 97 سال شکوفایی این طرح‌ها و اجرای این طرح‌ها باشد.

روحانی در پاسخ به سوالی در مورد علت عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی با یک شیب ملایم در 4 سال گذشته و بحث ارتباط این کار با انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: هر دوی این حرف درست است و اگر در برنامه هم نباشد ما یارانه را تقریباً به همه مردم پرداخت می‌کنیم و اقشاری که نیاز ندارند نباید از این یارانه استفاده کنند و باید این یارانه در جای دیگری مصرف شود و در تبصره 14 تلاش ما این بود که با مجلس در این زمینه به تفاهمی برسیم که نشد.

وی افزود: من خودم هم با رؤسای کمیسیون‌ها جلسه گذاشتم و با تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق و رئیس مجلس جلسه دیگری را داشتم و اگرچه هر دو هدفمان یکی است اما در شیوه کار نتوانستیم به تفاهم برسیم.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: در حوزه افزایش قیمت حامل‌های انرژی بین ما و مجلس اختلافی وجود ندارد و قیمت حامل‌های انرژی باید افزایش تدریجی داشته باشد و ما هم قبول نداریم که یکباره باید تغییر کند اما مجلس باید حمایت کند.

روحانی خاطرنشان کرد: من امیدوارم مجلس در تبصره 18 و یا در پیوست‌ها این حمایت را انجام دهد و ما در فرصت مناسب باید با مردم صحبت کنیم و توضیح دهیم.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد