اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تخلیه موقتی حباب سکه

افزایش طرف عرضه برای متعادل‌سازی بازار، همیشه ساده‌ترین و معمول‌ترین روش دولت‌ها در زمان نامتعادل‌شدن ترازوی عرضه و تقاضاست.

به گزارش سایت طلا به نقل از اقتصادآنلاین، در هفته‌های اخیر که مردم و فعالان بازار طلا و سکه شاهد رشد بی‌‌‌رویه قیمت سکه تمام در بازار هستند، بار دیگر بانک مرکزی برای شکستن قیمت‌ها دست‌به‌کار شد و از چهارم آذر حراج سکه را تا زمانی که حباب دو‌میلیون ریالی موجود در بازار از بین برود، کلید زد. قیمت پیشنهادی بانک مرکزی برای فروش سکه تمام با احتساب 9‌درصد مالیات بر ارزش افزوده 12‌میلیون و 880‌هزار ریال (یک‌میلیون و 288‌هزار تومان) و برای نیم‌سکه شش‌میلیون و 450‌هزار ریال (645‌هزار تومان) بود، اما در دقایق اولیه برگزاری حراجی، سکه تمام حتی به قیمت 14‌میلیون ریال نیز فروخته شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، مهدی پورقاضی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در مورد پیامدهای این سیاست بانک مرکزی می‌گوید: «این تصمیم عرضه سکه به بازار می‌تواند تصمیم موقتی درستی باشد، اما در بلندمدت این کار نتیجه‌بخش نخواهد بود و پیامدهای منفی در پی خواهد داشت، چراکه در بلندمدت نرخ ارز باید متناسب با نیاز بازار تغییر کند و میزان ورودی ارز به بازار افزایش یابد.»

اخیرا شاهد افزایش نرخ سکه و ایجاد حباب قیمتی بیش از 200‌هزار تومان برای هر سکه بوده‌ایم. در همین راستا بانک مرکزی به‌منظور خالی‌کردن این حباب اقدام به عرضه سکه در بازار با قیمت پایین کرده است، درحالی که مشخص است این فروش موقتی است و باز هم شاهد افزایش قیمت سکه خواهیم بود. به‌نظر شما این اقدام بانک مرکزی چه پیامدهایی در پی خواهد داشت؟

بانک مرکزی با این تفکر که افزایش نرخ سکه حباب ایجاد کرده و این افزایش قیمت مصنوعی است، تصمیم به این اقدام گرفته است. تحلیل‌هایی که در این رابطه وجود دارند، این اقدام بانک مرکزی را نفی می‌کنند. در واقع قیمت سکه از حاصل ضرب قیمت جهانی طلا و قیمت دلار است، به علاوه حاشیه‌ای که در بازار ایجاد می‌شود. اکنون برداشت‌ها حاکی از این است که این حاشیه افزایش پیدا کرده و به همین دلیل بانک مرکزی این تصمیم را گرفته است. برخی از فعالان در زمینه ارز و سکه هم این موضوع را تایید می‌کنند که یک وضعیت حبابی برای سکه پیش آمده است و در این وضعیت پیش‌آمده این تصمیم برای عرضه سکه به بازار می‌تواند یک تصمیم موقتی درستی باشد، اما در بلندمدت این کار نتیجه‌بخش نخواهد بود و پیامدهای منفی در پی خواهد داشت، چراکه در بلندمدت نرخ ارز باید متناسب با نیاز بازار تغییر کند و میزان ورودی ارز به بازار افزایش یابد. همین سفرها و مصارف ارزی که وجود دارد و درواقع افزایش میزان ورودی ارز به بازار باعث می‌شود با جهش در قیمت ارز مواجه شویم. جهش در قیمت ارز برای اقتصاد بسیار مضر است. اصولا تغییرات در اقتصاد نباید شوک ایجاد کند و باید به‌صورت آرام و یکنواخت پیش رود که در این صورت همه افراد خود را آماده می‌کنند و تغییرات را می‌پذیرند.

ما قبلا هم شاهد این طرح‌های ضربتی از طرف دولت بوده‌ایم. به‌نظر شما دولت و بانک مرکزی چطور باید اقدام کنند که بازار به تعادل برسد؟

اکنون دولت همچنان سرکوب نرخ ارز را در برنامه خود دارد و سعی می‌کند نرخ ارز را پایین نگه دارد، در صورتی اگر اجازه دهد نرخ ارز به‌آرامی به سمت بالا افزایش یابد نه به‌صورت شوک و ناگهانی، ما با حباب‌های این‌چنینی مواجه نمی‌شویم. همه یک پیش‌بینی منطقی از تغییرات نرخ ارز دارند که باعث می‌شود این شوک و فشار به بازار وارد نشود. مهار قیمت‌‌ها اتفاق کوتاه‌مدتی است، اما دوباره پس از توقف عرضه سکه، به‌دلیل وجود تقاضا بار دیگر افزایش قیمت‌ها اتفاق می‌افتد. بنابراین بانک مرکزی باید منشأ شکل‌گیری این افزایش قیمت را مشخص کند.

حراج سکه به‌معنای حراج‌ دارایی ارزی کشور و نوعی یارانه‌دادن به ثروتمندان تلقی می‌شود. نظر شما در این رابطه چیست؟

قیمت سکه‌هایی که بانک کارگشایی اعلام می‌کند، تقریبا در بالاترین نرخ سکه تعیین می‌شود و این باعث می‌شود که آن حباب جای کمبود طلای در گردش در بازار، بتواند کار خود را انجام دهد. درصورتی که سکه در بالاترین سطح قیمت‌گذاری شود حراج دارایی ارزی کشور محسوب نمی‌شود. اکنون یک مقدار با وضعیت موجود در بانک‌ها و کاهش سود بانکی سرمایه‌ها به سمت خروج از منابع بانکی حرکت کرده‌اند و ممکن است ما در قیمت طلا، ارز، مسکن یا کالاهای بادوام مانند اتومبیل تغییراتی را شاهد باشیم. بنابراین باید این نقدینگی سرگردان دوباره به‌شکلی جذب بانک‌ها شوند و این یکی از راه‌هایی است که باعث می‌شود نقدینگی به سمت بانک‌ها حرکت کند. من با سیاست عرضه سکه با قیمت بالا مخالفت ندارم و به‌عنوان یک راه‌حل موقت می‌توان آن را مناسب تلقی کرد. این سیاست عرضه سکه توسط بانک کارگشایی می‌تواند تا حدودی تقاضای بازار سکه و ارز و نقدینگی موجود در بازار طلا و ارز را برای کوتاه‌مدت کنترل کند، اما به‌دلیل اینکه اکنون بازار تحت تاثیر نرخ سود بانکی، تحولات خارجی و... قرار دارد، لذا بعد از مدتی دوباره روند صعودی سکه و ارز را شاهد خواهیم بود. این نوع عرضه برای مدتی می‌تواند تعادل ایجاد کند، اما نمی‌توان به آثار بلندمدت آن خوشبین بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد