اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
با درخواست اردوغان

مردم ترکیه با کنار گذاشتن دلار به خرید طلا روی آوردند

در پی درخواست اردوغان مردم ترکیه با کنار گذاشتن دلار به خرید طلا روی آورد، شورای جهانی طلا هم گزارش داد خرید طلا توسط بانک مرکزی و مردم ترکیه در سال ۲۰۱۷ به شدت افزایش یافته است.

به گزارش راشاتودی، پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، از مقامات و مردم این کشور خواست تا از دلار فاصله بگیرند، بانک مرکزی و مردم عادی به جای دلار به سمت خرید طلا روی آوردند.

بنا به گزارش شورای جهانی طلا بانک مرکزی و مردم ترکیه از ابتدای سال 2017 تاکنون 47 تن طلا خریده‌اند که افزایش چند برابری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

از ابتدای سال 2016 تا 15 نوامبر مجموع 14.8 شمش و سکه طلا توسط دولت و مردم ترکیه خریداری شده است.

طی سال جاری بانک مرکزی ترکیه تاکنون 30.4 تن طلا خریداری کرده است.

این اقدام مقامات و مردم ترکیه در پی اتخاذ سیاست‌هایی از سوی سران این کشور برای تنوع‌بخشی به ذخایر و دارایی‌های ترکیه در سایه تشدید بحران سیاسی بین این کشور و غرب است.

یک سال پیش اردوغان از مردم این کشور خواست تا به جای دلار، دارایی‌های خود را به طلا ذخیره کنند. وی از بانک مرکزی این کشور نیز خواست تا اقدامات حمایتی از این سیاست را اجرایی کند.

علت روی آوردن ترک‌ها به خرید طلا تا حدودی کاهش 15 درصدی ارزش لیر از ماه اکتبر تاکنون بوده است که نگه داشتن لیر را برای مردم این کشور غیرجذاب کرده است.

به طور کلی ارز کشورهای در حال توسعه تحت فشار کاهشی قرار دارد اما پس از تشدید بحران سیاسی بین آمریکا و ترکیه و دستگیری اتباع آمریکا در این کشور و اقدام تلافی‌جویانه آمریکا، لیر ترکیه کاهش ارزش بیشتری را تجربه کرده است.

در حالی ترک‌ها به خرید طلا روی آورده‌اند که تقاضای جهانی طلا کاهش یافته است. در سه ماهه سوم سال جاری خرید طلا در جهان با 9 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به 915 تن رسید که از سال 2009 تاکنون بی‌سابقه بوده است.

انتهای پیام

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد