اونس طلا2394.45
مظنه16,336,000
18 گرم3,771,100
ارزش سکه36,805,008
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

بیانیه فدرال رزرو طلا را ارزان می‌کند؟

بازارهای جهانی به حالت انتظار رفته‌اند. بازارها که هفته گذشته و دوشنبه همین هفته، شاهد ریسک‌پذیری معامله‌گران بودند، سه‌شنبه در انتظار بیانیه بانک مرکزی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، ترمز ریسک‌پذیری را کشیدند.

به گزارش سایت طلا به نقل از اقتصادآنلاین ،‌امشب نشست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان می‌دهد، بیانیه‌ای که اهمیت آن، نوسان بازارها را کمتر کرده است. کمتر کسی انتظار افزایش دوباره نرخ‌های بهره را در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان دارد اما جزئیات و لحن بیانیه کمیته سیاست‌‌گذار پولی بانک مرکزی آمریکا می‌تواند آینده میان‌مدت بازارها را متاثر کند. نکته مهم دیگر چگونگی کاهش دارایی‌های فدرال رزرو است، دارایی‌هایی که در دوره بحران جهانی مالی،‌ برای تزریق پول به اقتصاد خریداری شده بودند.

بازارها که دوشنبه بیشتر تحت‌تاثیر تداوم ریسک‌پذیری معامله‌گران بودند، سه‌شنبه درگیر انتظار آنها شدند و احتمالا اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، در اوج حالت انتظاری هستند. دوشنبه اکثر بازارهای سهام روند رشد هفته گذشته را پی گرفتند و برخی به اوج‌های تازه‌ای رسیدند. همسو با ورود سرمایه به بورس‌ها، پناهگاه‌های سرمایه از جمله ین ژاپن و طلا تضعیف شدند. به گزارش دنیای اقتصاد، اونس طلا که هفته گذشته با حدود 2 درصد افت تا قیمت 1319 دلار سقوط کرده بود، دوشنبه نیز 12 دلار دیگر افت کرد و به قیمت 1307 دلار رسید. شاخص دلار هم با رشد روز دوشنبه خود،‌ افت روزهای پنج‌شنبه و جمعه را تعدیل کرد. سه‌شنبه با افت انتظاری بورس‌ها آغاز و با نوسان‌های کم‌بهای طلا پی گرفته شد. شاخص دلار نیز چشم به راه بیانیه امشب افت‌و‌خیز کمتری داشت. البته این روندها مربوط به پیش از سخنرانی رئیس‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. نخستین سخنرانی دونالد ترامپ در این سازمان ممکن است روندها را تحت‌تاثیر قرار داده باشد.

ادامه ریسک‌پذیری

هفته گذشته، هفته بسیار خوبی برای بورس‌ها بود تا همان روزها، روزهای بد طلا شود. این وضعیت، روز دوشنبه نیز ادامه پیدا کرد. دوشنبه ریسک‌پذیری بازارها ادامه یافت تا بورس‌ها رشد کنند و شاخص دلار به‌دلیل کاهش خرید پناهگاه‌های ارزی از جمله ین ژاپن، تقویت شد. در نتیجه، رشد بازارهای سهام و همچنین رشد شاخص دلار، بهای اونس طلا را به کف 3هفته‌ای برد. شاخص دلار که جمعه روی عدد 87/ 91 واحد ایستاده بود، دوشنبه تا عدد 04/ 92 واحد رشد کرد.دوشنبه همزمان با رشد شاخص دلار، بهای نفت خام هم افت کرد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها به ضرر فلز زرد کار کرده باشند. بازارها در این روز هم به نشست سپتامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو و سخنرانی ترامپ در سازمان ملل، چشم داشتند، اما درگیر انتظار معامله‌گران نشدند.

روز انتظار

نااطمینانی درباره جزئیات بیانیه چهارشنبه شب، بورس‌های سه‌شنبه را متاثر کرد. افت شاخص‌های بازار سهام حامی طلا بود، اما رشد شاخص دلار در ساعات ابتدایی روز مانع رشد طلا شد. از سوی دیگر، معامله‌گران طلا هم خود در حالت انتظاری بودند تا کاهش تعداد معاملات هم افت و خیزها را محدود کند.صبح سه‌شنبه شاخص ام اس سی‌ای آسیا-پاسیفیک به‌جز ژاپن 2/ 0 درصد افت کرد و این افت به بازارهای اروپایی هم منتقل شد. اونس روز سه‌شنبه را با بهای 1308 دلار آغاز کرد و بعد به نوسان‌های بسیار محدود عمدتا بین قیمت‌های 1308 و 1306 دلار رو آورد. البته با باز شدن بازارهای آمریکای شمالی، دامنه نوسان‌ها افزایش یافت و اونس تا 1311 دلار هم بالا رفت اما در ساعت 8 عصر سه‌شنبه که این گزارش نهایی می‌شد،‌ بهای 1308 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد. صبح سه‌شنبه بهای نفت خام هم نوسان چندانی نداشت تا بازار طلا از سوی بازار انرژی، داده خاصی دریافت نکند.

اونس در حالی در روزهای اول و دوم هفته میلادی تحت فشار بود که اکثر تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند فلز زرد در هفته جاری تقویت شود. البته این اکثریت تنها نیمی از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی کیتکو را شامل می‌شود و از سوی دیگر، اکثر سرمایه‌گذاران خرد هم امیدی به روند کوتاه‌مدت نداشته‌اند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران که پیش از شروع هفته جاری انجام شده است، 14 نفر شرکت کردند که از این میان، 7 نفر معادل 50 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 6 نفر معادل 43 درصد، کاهش قیمت‌های طلا را در هفته کاری پیش‌بینی کرده‌ بودند. یک نفر معادل 7 درصد نیز نظری خنثی داشت. همزمان، در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو که بازتاب‌دهنده نگاه سرمایه‌گذاران خرد است، 1219 نفر شرکت کردند که از این میان 606 نفر معادل 50 درصد، کاهش و 483 نفر معادل 40 درصد، افزایش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده بودند. 130 نفر معادل 10 درصد نیز نظری خنثی داشتند. تا این مقطع از سال 2017، تحلیلگران از 35 نظرسنجی کیتکو، در 23 مورد، پیش‌بینی درستی داشته‌اند که برابر درست بودن 66 درصد پیش‌بینی‌های آنهاست. سرمایه‌گذاران خرد هم 22 پیش‌بینی درست داشته‌اند که معادل صحیح بودن 65 درصد پیش‌بینی‌های آنهاست.

ابهام فدرال

روز گذشته آغازگر نشست دوروزه کمیته بازار‌ آزاد فدرال رزرو بود، نشستی که امشب با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان می‌دهد. به‌نظر می‌رسد فدرال رزرو در این نشست نرخ بهره را بدون تغییر حفظ خواهد کرد و برنامه خود را برای کاهش تراز مالی 5/ 4 تریلیون دلاری اعلام می‌کند. فدرال رزرو آمریکا پس از بحران مالی 2007 تا 2009 میلادی، میلیاردها دلار نقدینگی به اقتصاد تزریق کرده تا از رشد و رونق حمایت کند.به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، سین لاسک، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری «والش تریدینگ» در این باره می‌گوید: «سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا و اخبار مربوط به برنامه کاهش تراز مالی آن هستند. تعیین‌کننده روند کوتاه‌مدت طلا همین است.» البته حسین سید، تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه «اف‌ایکس‌تی‌ام» بر این باور است که برنامه کاهش تراز مالی فدرال رزرو تاثیر زیادی بر ارزش دلار نخواهد داشت؛ چراکه بازارهای مالی ماه‌هاست که منتظر اعلام این برنامه هستند. البته آنچه مسلم است اینکه بازارهای بین‌المللی دقیقا نمی‌دانند مدت زمان اجرای این برنامه چقدر خواهد بود. به اعتقاد برخی تحلیلگران اقتصادی، آغاز برنامه کاهش تراز مالی فدرال رزرو می‌تواند ارزش اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را با خطر جدی روبه‌رو کند. آغاز این برنامه می‌تواند به ضرر شاخص سهام نیز باشد. از سوی دیگر انتشار آمارهای مربوط به افزایش نرخ تورم آمریکا در ماه آگوست گمانه‌زنی‌ها برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا نشست دسامبر را بیشتر کرده است.

فدرال رزرو در حالی برای تشدید انقباض پولی دچار تردید شده که اکثر اقتصادهای عمده همچنان در حال اجرای سیاست‌های انبساطی هستند. «بانک تسویه حساب بین‌المللی» به‌تازگی در گزارشی هشدار داده که پایین نگه داشتن نرخ بهره طی 10 سال گذشته و اجرای سیاست‌های محرک و انبساطی پولی تبعات ناگواری را برای اقتصاد جهانی داشته و اکنون بانک‌های مرکزی جهان باید نرخ بهره را افزایش داده و برای افزایش فشارهای تورمی تلاش کنند. این گزارش می‌افزاید: بزرگ‌ترین تهدید برای اقتصاد جهانی در شرایط کنونی، سطح بالای بدهی و پایین بودن تورم است. در‌حالی‌که بدهی‌های سنگین مانع بزرگی برای رشد اقتصادی است، پایین بودن تورم نیز به ضرر سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرمالی است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که سیاست‌های محرک پولی و پایین نگه داشتن نرخ بهره ازسوی بانک‌های مرکزی سراسر جهان طی سال‌های گذشته، تاثیر چندانی بر افزایش رشد اقتصادی نداشته است. میزان بدهی شرکت‌ها نیز نسبت به 10 سال قبل به مراتب بیشتر شده است. به‌نظر می‌رسد سیاست‌های مالی و پولی مناسبی باید به‌طور همزمان برای کمک به افزایش رشد و رونق اقتصادی جهان اتخاذ شود.بانک تسویه حساب بین‌المللی هشدار داده است که این احتمال وجود دارد که سطح بدهی‌های واقعی کشورهای جهان به خصوص اقتصادهای توسعه یافته 13 تا 14 تریلیون دلار کمتر از حد واقعی اعلام شده باشد. در کشورهای نوظهور وضعیت به مراتب بدتر است

برچسب ها :
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد